Funderingar kring kastrering
(Om det har hamnat i fel grupp får någon gärna ändra). Nu börjar det bli dags att kastrera vår lilltjej, hon är nämligen snart sex månader. Jag har läst en del här, men jag tänkte att det var bra att skapa en egen tråd ändå. Vad är det jag ska tänja på när jag väljer veterinär? Har läst att ni har skrivit om flanksnitt, är det att rekommendera över "vanligt" snitt och i så fall varför? Är det någon som har erfarenhet av djursjukhuset i Jönköping? Jag har ganska nyligen flyttat hit och har inte "testat" dem än.
/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård
Råkade skicka innan jag var klar, det kommer mer..
/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård
Råkade skicka innan jag var klar, det kommer mer..
/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård
Innan jag flyttade hade jag en veterinär, som jag litar på och sol känner mina djur (även denna katten då jag har åkte dit med henne för chippning och hennes uppfödare tog henne dit för vaccinering och avmaskning), problemet är bara att dem veterinären ligger ca 3 timmar bort(mina föräldrar bor där, så kan bo hos dem innan och efter ingreppet) och de sover inte med narkos utan med spruta. Hur stor skillnad är det? Sedan funderar jag på om försäkringen betalar en del av kastreringen, är väldigt osäker på hur det fungerar. Jag kommer självklart ringa båda veterinärena och kolla med dem, men jag kånkade att det kanske kunde vara bra att höra här innan så att jag vet mer konkret vad jag ska fråga efter. Jag ber om ursäkt för ett väldigt rörigt inlägg. Jag skyller på att det är skriver på mobilen. Väldigt tacksam för svar!:)
/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

Flanksnitt är det bästa då det blir så litet sår. Hittar du en veterinär som gör det så är det det bästa.
Försäkringen betalar inte kastrering för det är ingen sjukdom.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Är novis själv, men har hört/läst någonstans att pälsen kan få annan färg när det växer ut igen så flanksnitt kan ju "synas" även om det växer päls över.
Jag vill gärna ha så litet snitt som möjligt. Dels läker det ihop snabbare, dels är det mindre risk för infektioner efteråt.
Tycker det verkar omständigt med tratt och jag tackade för mig när jag hörde att vetten närmast mig lämnar snitt på 3-5 cm och har tratt på i tio dagar.
Åker hellre längre bort och gör det smidigt för katterna.

Tratt är ingen nödvändighet. oftast går det utan. Om katten låter bli såret så behöver du inte ha tratt på. sedan finns det uppblåsbara kragar istället som är lite trevligare att ha på sig.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Tack för svar :)
Ska höra om flanksnitt, de bör de ju i alla fall göra här i Jönköping det är ju ganska stort :)
/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

Jag skulle säga att det absolut viktigaste är storleken på snittet, det bör vara på ett par centimter högst, sen vilken väg de går in spelar mindre roll tycker jag.
Nu är det väl så att flanksnitt automatiskt betyder ett litet snitt, åtminstone i Sverige, så det är ju en fördel med det, men samtidigt är det ju dumt att diskvalificera alla som gör buksnitt.