Ransonera mat efter kastrering?
Hittills har mina två tjejer (7 och 5 månader) haft fri tillgång till torrfoder, det äts, men är inte favoritmat direkt. De har även fått råfoder någon/några gånger om dagen. Jag tycker egentligen att det är rätt praktiskt med torrfoder för då slipper jag oroa mig för att de ska gå hungriga eller ifall man skulle ha kattvakt antingen hemma hos sig eller borta. Därför vill jag gärna fortsätta med torrmaten. De äter Applaws-kitten nu.
Nu kommer de kastreras snart och jag undrar om/när det är läge att börja ransonera maten? Jag tror nämligen att det är lättare att tänka på det från start än att låta dem gå upp i vikt och sen hålla på med bantning. Har ingen bra våg heller så det är svårt att följa eventuell Viktuppgång. Människovågen börjar på fem kilo och hushållsvågen går upp till tre kilo.
Hur har ni andra gjort när det gäller mat med nykastrerade katter?
Nä, jag ransonerar inte maten bara för att de blivit kastrerade. När de börjar se fullvuxna ut går jag över från kitten-foder till vuxen-varianten och sedan är det ju alltid bra (ur fler aspekter än bara med tanke på figuren) om man kan få kattena att äta större andel mjukmat och mindre andel torrfoder. Och att de rör på sig förstås.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag skulle fortsätta fe katten fri tillgång på mat ett tag till i och med att det fortfarande är en växande katt. Kanske ge mindre torrfoder dock. Jag väger mig själv och sedan mig själv med katten och får då räkna på skillnaden. Jag har en digital våg så jag kan se gram också och inte bara kilo. Fungerar bra här.
När en hankatt kastereras så ökar aptiten med ca 25-26%, men energibehovet minskar med 28%(har jag för mig, googla om du vill). När det gäller honkatter så ökar aptiten med ca 18% och energibehovet minskas med 33%(ännu en gång, googla för säkerhets skull). Det som många gör fel efter att dem har kastererat sina katter är att dem börjar ge dem specialfoder, vilket absolut inte är nödvändigt och kostar bara mer pengar. Strunta i alla dyra foder och kör på Bozita & Mjau om du nu har möjlighet att ge dem blötmat. Om du nödvändigtvis ska ha ett torrfoder så rekommenderar jag Eukanuba. Visst är det fodret rätt dyrt, men värt priset om man jämför med till exempel Royal Canin, som enligt mig inte är ett bra foder alls, och kostar som bara den. Visst finns det sämre foder än RC, men RC är helt enkelt inte värt sitt pris (tycker inte jag). Det du bör göra är att som det nämndes på en annan tråd här inne, är att köpa en fiskevåg. Dem är inte dyra och fungerar utmärkt till att väga katterna med. Jag ska själv inskaffa mig en så fort jag får möjlighet till att ta mig iväg till en affär. Tänk på att dina katter kommer att växa ett tag till, så begränsa inte deras mat allt för mycket, men låt dem äta. Prova dig fram till rätt mängd för dina katter, och har du nu ingen våg, och tänker inte köpa en heller, så kan det vara ett alternativ att ta katten till veterinären varannan till var tredje vecka för att väga den där. Dem brukar ha en våg i väntrummet på de flesta djurklinikerna. Skriv ner din katts viktkurva för att hitta rätt mängd mat för den. Skriv även ner hur mycket mat du ger katten, så att du har något att gå efter. Hoppas att jag kunde hjälpa lite :)
Trådstartaren ger Applaws nu, vilket är ett bra mycket bättre foder än Eukanuba. Fungerar det och hen ger blötmat flera gånger om dagen så bör magnesiumhalten inte vara något problem då katterna borde få i sig tillräckligt med vätska.