Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 8256 ggr
Holtan
1

Julgran och katt

Vi vet ju alla att våra älskade fyrbenta älskar att klättra på både högt och lågt och ibland även äta på en del.
Många julväxter vi har är ju giftiga för katt, men jag har ännu inte hittat hur det är med julgranen? Vad händer om kisse äter på barren?
Vill gärna ha en äkta gran nu när jag själv får bestämma och har flyttat till eget boende ;P Men kissen är ju prio 1.

Så hur ligger det till med katter och granar? :P

Att hon skulle klättra i den har jag räknat med, vare sig de är plast eller riktig gran. Och självklart anpassas dekorationerna efter vad som är lämpligt för katten.

Veramia
0

Mina brukar inte gilla och äta på barren då de sticks. de håller sig borta från granen av den anledningen. senare jular har jag haft platsgran dock, och den är lite kuligare att tugga på ;)

nackdelen med en plastgran är väl att de lättare välter då foten har mindre tyngd

Scorpio97
0

Mina tre tuggade inte på granen förra året och klättrade inte heller. Första året vi hade riktig gran istället för plastgran :D

Kulorna var dock väldigt roliga att leka med, tur dom var av plast! xD

//Jessie

Mymlan
0

Akta för idegran den har jag för mig är giftig men om den anv till julgran vet jag ej..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Katthemsmatten
1

Mina katter har försökt tugga på barren när jag hade riktig gran, men de gjorde det vanligtvis en enda gång per jul. Gissar att det gjorde ont i munnen Glad De vuxna har aldrig brytt sig om att klättra, men de nedersta dekorationerna har varit litet kul att slå på för att se om de ramlar ned, så man får tänka på att det inte hänger något som kan gå sönder eller som de kan göra sig illa på där.

Ha inte glitter i granen! Livsfarligt om katten lyckas få ned det och sedan tuggar i sig.

Medarbetare Hittekatter iFokus

EddaM
1

Granvatten är livsfarligt för katten att dricka och man bör ha på ett skydd så inte katterna kommer åt det!

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Andina
0

Jag har svårt att tänka mig att julgranen kan vara särskilt farlig… (men utan att veta dock..). Antingen innehåller de inte särskilt giftiga ämnen eller, vilket jag tror är mer sannolikt, så är inte katter så sugna på att tugga på granar. Katter jag haft och katten jag har, har levt/lever bland gran och tall o andra trän, eftersom jag bor i skogen och de har gått/går och kommer som de vill. Klättrat i bl a granar och tallar, det har de gjort med glädje.

Vattnet som granen står i, kan jag tänka mig kan vara ohälsosamt, som EddaM skriver.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Katthemsmatten
0

#5 Tack för tipset ang. vattnet. Det tror jag inte vi är så många som tänkt på.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Julle-A
0

Vi har alltid haft äkta gran på jul, och våra katter har aldrig brytt sig om granen. I år ska vi dock för första gången ha en plastgran eftersom att den minsta katten biter och slickar på allt, så mest för att vara på den säkra sidan att katten inte blir sjuk så skaffar vi oss en plastgran i år. Fungerar detta bra så kommer vi dock att ha en äkta gran nästa år. Jag är inte mycket för julgranar i plast, tycker inte att dem ger en lika fin stämning, men som sagt, hellre det än att katten blir sjuk.

Hoppas dock på det bästa - att katten/katterna inte bryr sig om granen.

Holtan
0

Tack för alla tipps och kloka ord!
Är så sugen på en riktig gran och skulle det visa sig att hon tuggar på den så får jag väll ställa den på balkongen istället :P
Kulorna är självklart av plast och jag ska ha pärlband/girlanger istället för glitter :) Så de kommer nog att bli bra.

Vad kan man ha som skydd då för vattnet? Något bra förslag?

Funderar på att norpa en liten gran ute i skogen hos syrran :P Jag vill inte ha en så stor iom att jag bor i en etta och inte har alltför mycket plats. Men man kanske kan köpa små granar också?
De finns ju i plast, men vill ju ha en riktig :)

Julle-A
0

#9 Det finns små granar att köpa, det finns allt ifrån så höga att man inte når toppen på dem, till så små att dem bara är ca 100-150cm höga. Oftast så får man se granen man väljer innan dem nätar in den, så kan man se hur granen man väljer ser ut :)

Viccan92
2

Har haft riktig gran och katt i sex år utan några problem. Min farmors katt har dricker varje jul ur foten men hon har aldrig blivit sjuk.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[RMSLiners]
0

Vi kör med plastgran, inte lika intressant. Hade vi haft en riktigt gran hade katten använt den som kläsbräda men inte klättrat i den, kompostgaller runt granen hade då varit ett måste men det är inge vidare snyggt.

Holtan
0

Då ska jag leta gran i år då :D

Får se hur kissen reagerar på den :) Men ska akta mig för vattner då.

mylicharlie
0

hmm.. kanske ett runt plastlock som man skär ut och trär över foten och ner mot julgransfoten. Som ett lock. Så kommer nog jag göra! Hoppas ni förstod vad jag menade. :)

Andina
1

#14 - Jag förstår nog, tror jag i alla fall! Glad Jag gjorde en "mixerburk" av en Yoghurtburk på det sättet. D v s en Yoghurtburk, vars lock jag skar i för en mixerstav - så att det inte skulle stänka utanför när jag mixade… särskilt nötter o andra torra varor… ;)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Jessicahagstrom94
0

men vänta nu, så det är farligt för katten att dricka vattnet från den där "skon" som granen står i? Smille har gjort det flera gånger och inget har hänt? :o ren tur eller? eller fattar jag fel?

annars brukar han vilja ligga under granen bara, problemet är väl att hans päls får med sig barr i hela lägenheten haha.. 

Hans och Lukas vill gärna nosa och inspektera granen, sen tror jag inte att dom bryr sig så mycket om den.

Julle-A
0

#16 farligt och farligt, det är ju inte bra. Det finns någon gran som är väldigt giftig för katter, du kan googla på det, och om den dricker det vattnet skulle det nog vata farligt. Sedan så kan vattnet bli riktigt giftigt om man tillsätter något medel för att granen ska hålla längre, så vattnet bör vara helt rent om eran katt nu dricker därifrån :)

Jessicahagstrom94
0

#17, okej.. ska kolla upp det där för jag vill ju inte utsätta vår katt för någon fara :O vi tillsätter inga medel iallafall..

men att man inte visste detta då.. nu ska jag vara noga med att han inte dricker därifrån i år.

Katten_
0

Vår katt bryr sig inte om granen, men mycket om julklappssnörerna, vi får lägga filtar över, men som någon här sa, barren sticks så han vill inte äta dem :)

/Christel & kaninerna! Glad

Holtan
0

#14 jag tror jag förstod :P Ska testa de :D