Brände sig!
Sackars lille kissen brände sig nyss på en väldigt varm spisplatta :( Lilla då, blev märke i plattan och allt :(
Har sköljt tassen i kallvatten och pratat med veterinären och iom att hon stödjer på tassen och så så avvaktar jag med att åka in. Hon har precis somnat. Kan inte heller se några blåsor eller sår på tassen som tur är.
Så håll tummarna för att tassen inte blir värre :)
Stackars.. mina får inte va på diskbänken å vid spisen. Bara Freja 5 mån som inte lyssnar och alltid ska hitta på hyss. Känns som det är en tidsfråga innan det händer här hemma också. Hoppas det inte blir värre med din pälskling.
Hände min katt med, efter några timmar kom det blåsor på tassarna hon brände men smörjde och det gick över av sig själv..Hon använde med tassarna
#1 nej hon får eg inte heller vara där. Men hon är för nyfiken för sitt eget bästa tyvärr. Så olyckan var inte långt borta. Min heter också Freja och hon gör som hon vill :P
Nej vi håller tummarna för att de blir bättre! Tack!
#2 Okej usch stackars kissen. Hoppas att hon slipper blåsorna. Om hon verkar få ont så kommer jag åka in och skaffa smärtstillande till henne.
Jag ställer alltid en kastrull med vatten på avstängda varma spisplattor. För säkerhets skull.
Ojoj stackars liten :-/ hoppas hon blir bättre snart! Jag läste någonstans att man kan ställa grytor med kallt vatten på plattorna efter man lagat mat, så bränner sig inte kissarna :-) för tyvärr är det ju inte alltid så att de inte är där de inte får vara ;-)
Håller tummen!
#4 Det var en bra ide! De har jag inte tänkt på förut! Vad smart! De kommer jag göra i fortsättningen. Tack så mycket dör tippset :)
# 5-6 tack!
Men herregud jag såg inte att personen innan mig hade kommit med samma tips, haha! Fröken papegoja här ja ;-)
Hoppas lilla kattsingen slipper brännblåsor! *Blåser svalkande på tassarna!*
Tipsen om kastrull med vatten - tack! Det var ett bra tips!! Tack för det!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
köp plattskydd som är speciellt för detta istället tycker jag. det ska jag göra själv. men min katt hoppar inte upp så högt än. men ska ändå köpa ifall att.
Plattskydden blir varma i sig själva, så fungerar inte på det viset. Kastrull, med vatten är ju det som kyler och som kissar inte går på. Viktigast är att träna in att de ej får vara där förstås.
Trist exempel på varför man bör vara stenhård på att katter inte får vara uppe på bänkarna. Tycker det är sunt att inte ha katter på bord där man har mat heller.
Bra tips med vattenkastrull på plattorna för ibland kan katterna glömma bort sig lite och testa gränserna.
/Fridaybrew

Jag gör precis som Josefa skrev i inlägg #4! Tycker det funkar utmärkt!
Kastrullen står där nu! Superbra!
Kisse stödjer ännu på tassen och kan inte se någon blåsa, men är inte jättelätt på svarta tramdynor heller. Men känner inga blåsor :)
#4 Är ett jättebra tips som jag har använt mig av länge!

Jag gör som #4! En kastrull eller stekjärn med vatten i på avstängd spis så bränner dom sig inte.
Kisse har nu fått en blåsa som gått sönder under dagen :( Så nu har hon ett sår. Kl 15.45 har jag en veterinärtid så hon kan få antibiotika (eventuellt) Tror dock inte att hon behöver någon smärtis. Men veterinärbesök blir de i alla fall då. Stackars liten :(
Ajdå :( Hoppas det blir bättre snart. Ni får hårdträna på att inte vara på bord och bänkar när hon har blivit frisk.
Ja vi hoppas de :)
Det gör jag varje dag :/ och har gjort ett par månader nu, men envis cornish som hon är så bryr hon sig inte :P
Nu har vi varit hos veterinären. De var många stackars akuta djur så de tog ett tag. Men hon fick spruta med antibiotika samt ett recept med sig hem. Även sanden i lådan är bortbytt mot tidningspapper, får se vad hon tycker om de ;P
Hon har i alla fall ätit sedan vi kom hem även lekt lite och nu sover hon :) Så jag hoppas att hon blir bättre snart nu!
Lilla piluttan! Håller tummarna för att lilltjejens fossing läker snabbt nu!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
#21Tack! Från oss båda :D
Nu ska vi lägga oss och mysa lite i sängen en stund :)
Hoppas att tassen läker bra! :)
Jag har dock aldrig haft det problemet. Min katt känner av värme, så hon kan stå en bit ifrån och känna den och då går hon inte alls nära. Sen går hon aldrig på spisen. Samma med tex en tekopp, Då väljer hon att gå ifrån istället. Jag har nog ganska tur med det :)
Oftast gör freja det också, men denna gång hoppade hon direkt upp på spisen tror jag och inte bänken så hon kan inte känna att den var varm :(
Men de är skönt att din kisse är så försiktig :)
Hon har fortfarande ont och är väldigt skeptisk till pappret i lådan :P Men hon använder den i alla fall. Hon sover en del också. Så de är skönt att ha fått antibiotika till henne, första tabletten blir ikväll :) Får se vad hon tycker ;P Hon har aldrig ätit tabletter förut vad jag kommer ihåg.
Iom att jag aldrig lärt henne att äta "godis" köttbullar, kaviar, skinka mm så blir de svårt att linda in dem i något sådant. Så de får nog bli direkt i munnen.
Det var precis så min kisse gjorde med ! Hoppade upp från golvet direkt upp på plattan, tror dom allra flesta katter känner av värmen om dom går på bänken..Dessutom så dansade hon runt på plattan innan hon kom därifrån så hon fick ju blåsor på 2 tassar..
Tur att det ändå gick bra med missen och att hon får antibiotika :)
Usch då stackars!
Jo de känner dom nog av tror jag också, de har hon gjort innan om hon vandrat på bänken.
Ja men de går inte så bra att ge henne tabletterna. Någon som har förslag på tablettgivning?? Hon äter ju som sagt inte "godis" så kan inte locka med de utan har fått bråka med henne och hon får smått panik när jag håller i henne och ska stoppa i henne tabletten. Ska kolla om jag kan hitta någon tablettgivare i morgon på apoteket. Kanske funkar bättre.
Annars någon som har något bra tipps?? :D
Det finns tablettgivare på apoteket. Jag har ännu inte testat, men nästa gång det är aktuellt, så kor jag på det, då jag fått ingå e strid precis som du ;)
Jag frågade idag men de hade ingen sådan :S Fick hjälp av mamma idag att ge henne och då gick de väll lite bättre :P
Va? den är grön och genomskinlig, märkligt
Kika längst ner på sidan, till höger:)
Jo precis. Vi hade sånna på jobbet och de har ju alltid haf i hyllan tyckte jag mig ha sett. Men såg ingen så frågade och fick då till svar att de inte hade någon. Var iof på apotek hjärtat. Kan ju kolla på ett annat apotek kanske :)
Tassen har för övrigt börjat att läka och hon har bara ett litet sår kvar. Men tidningspappret blir kvar ett tag till i lådan :P