Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 816 ggr
Gia91an
0

Tjurig hankatt!

Hej!

Vi har en snart 11-årig kastrat här hemma som hela nätterna går runt och morrar, fräser och allmänt jamar ut sitt missnöje.

Vi skaffade i somras två kattungar så att han får sällskap i vår stora lägenhet när vi är borta. Det var mycket fräsande på dem i början men nu kan de sova ihop, slicka varandra och framför allt busa. Han har nästan blivit ung igen så mycket som han busar med dem. I alla fall under dagen är det frid och fröjd.

Han har varit utekatt i hela sitt liv fram tills förra året så jag flyttade hemmifrån och tog katten med mig. Och jag vet att det är stressande för honom att bara få vara inne, men han verkar ha vant sig nu. Vi aktiverar katterna mycket med lek och dylikt så att de blir av med energi.

Vi köpte även ett stoooort klösträd till dem.

Under natten går han runt och är allmänt otrevlig faktiskt. Fräser och morrar… Är det någon som vet vad man kan göra åt det? Det är som att han på natten "blir gammal" och inte längre pallar med småttingarna.

Vi är inte ute och går med han i sele, dels för att den selen vi har smiter han ut ur, se tar gärna emot tips om nya bra selar. Och dels så blev han stressad av det förra året när vi var ute med han. Han ställde sig vid dörren direkt och ville bara ut. Trots att han blir stressad planerar vi att ta ut honom i sele så småningom igen ändå.

Men ja. Så¨ser det ut här… vad kan man göra? Vill ju att mina katter ska må bra alla tider på dygnet.

Katthemsmatten
0

Jag tror faktiskt att du själv kommit på vad det är för fel: han är gammal och han behöver litet lugn och ro. Kattungarna kanske är litet för mycket för honom om nätterna. Och det kan också vara så att han nu har sämre syn vilket kan vara stressande i mörkret. Kan du testa med en liten nattlampa av den typ man brukar ha i kontakten för mörkrädda barn?

Innan du skaffar ny sele och börjar gå ut med honom igen tänk noga igenom om du kan ta den promenaden varje dag. I annat fall är det risk att du får en frustrerad kisse. Han gillar uppenbarligen att vara ute. Man riskerar alltid att katten börjar protestera när den inte får det den önskar och kan börja kissa på olämpliga ställen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

IceJossan
0

Kan ni hålla dem separerade i olika rum om nätterna? Det kan underlätta väldigt för honom, så var det med mina katter när jag hade kattungar på jour - jag stängde in mig med ungarna eller grabbarna om nätterna och det verkade vara väldigt uppskattat!

Gia91an
0

1# Finns nog en risk för att vi inte kan gå ut varje dag. Men några gånger i veckan möjligtvis… Han kan faktiskt vara mörkrädd.. Det har jag inte tänkt på. Ska prova inatt att ha det tänt på natten!

2# Kan försöka ha dem åtskillda. Men vi har skjutdörrar utan haspar så de kan säkert få upp dem om de anstränger sig. Därför har vi inte riktigt provat det…  Kan dock prova det med. :)

Tack för tipsen. Kom gärna med flera!

Ambrose
0

Om du har skjutdörrar som kommer ut "ur väggen" så kan du göra som min farmor brukar göra. Hon stoppar vikt papper/tidningspapper mellan dörren och väggen (om du förstår vad jag menar) och då blir skjutdörren väldigt trög/omöjlig att få upp.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Gia91an
0

4# Smart! ja precis sånna, det ska jag prova!