Bråk mellan katterna
Tog hand om en övergiven bondkatt 4år för 8 månader sen hon var väldigt rädd och jag kunde inte ens klappa henne.
Steriliserade henne efter några veckor och satte Feliway doftspridare i varje rum detta hjälpte och efter 3 mån hade jag världens underbaraste katt som sov hos mig och som jag kunde ta upp och kela med.
Nu har jag problem min dotter köppte en Bengal hane han är nu 7 mån och steriliserad.
Dottern fick åka på utlandsjobb och han har flyttat in i min och Selmas lägenhet.
Han har fått väeldens största klätterställning och jag har nätat in balkongen så han har allt här.
Problemet är att han trackarserar Selma alla platser som hon vrukar ligga på tar han över och han jagar bort henne.
Vad skall jag göra märker att Selma börjar bli otrygg igen och jag kan knappt klppa henne mer utan hon springer óch gömer sig under sängen.
Var så glad när jag hade lämnat henne på pensionat en vecka när jag var på semester och hämtade hem en katt som var så trygg och sig själv och kände nu har hon tryggheten hos mig.
Ge mig råd hur jag skall få Selma och Bengalkatten King och bli sams och att mitt hem inte skall se ut som en tornado när jag kommer hem från jobb.
Dottern säger att jag skall rasta han och kela med han (kan inte göra som hon gör för hon har han som ett barn) han måste vara en katt och få lite uppfostran.
Ge mig råd hur jag skall göra när han attackerar Selma och kör bort henne från hennes platser.
Hon sov förr på min högersida i sängen men vågar inte mer för när han ser att hon ligger där far han fram och biter henne, och hon lägger sig under sängen. Jag har tagit fatt i han och fyat han när han gör detta men det hjälper inte han bestämmer tror han.
Min fråga är är Raskatter ett släkte för sig? och hur skall jag få dessa två katter att bo under samma tak och jag kan slippa och gå med ångest när jag lämnar dem och går till jobbet.
Vet att många säger strunta i och ta hand om dotterns katt men han finns här och då tar jag hand om han som jag gör med barnbarnen fast han bara är en katt
Någon som hr råd???
Du måste sära på katterna . Köp kompostgaller så att dom kan se varandra utan att komma åt. Om jag får vara lite kritisk så förstår jag inte varför din dotter ha en katt om hon söker utomlandsjobb. Men som situationen är nu, i värsta fall får du ha din dotters katt på penionat. Din katt måste känna sig trygg i sitt egen hem.
Håller med ovanstående.
Håller med er, men jag vill ju försöka ha katten här för pensionat under längre tid är ju inte bra.
Min dotters agerande har jag samma synpunkt på som ni hon borde inte köpt katten och appsolut inte en raskatt som är lite säregen.
Jag vill bara ha lite tips hur jag skall lösa detta ser att Selma blir tuffare och morrar åt han.
Men är rädd för att när hon kommer hem ett par veckor och har han och då behandlar han som ett barn blir han lika odräglig igen när han kommer hit.
Vill bara ha lite tips vad man kan göra för att de skall fungera ihopa.
Tror att det bästa är att han får stanna här för alltid och inte åka hem emmelanåt.
Men hur säger man det till sin dotter som har katten som sitt barn och tycker att jag är mormor. (ok jag är farmor och hämtar och lämnar barn på dagis därför kandke haon tycker att nu kan jag var mormor??
Bengaler är en aktiv katt och förmodligen år överskottsenergin ut över din selma. Hur mkt aktiverar du bengalen? Är den van vid koppelpromenader så gå ut en sväng vaje dag eller så ofta du kan.
På nattetid kan du låta selma vara ensam i ditt rum så att hon har en trygg plats kvar. För att hålla bengalen sysselsatt ge den roliga leksaker och är katten sugen på att hämta saker så kasta en boll och låt han hämta den. Gillar den vattenlekar fyll en balja med vatten med flytande saker i.