Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 1151 ggr
smilax
0

Behöver billig skräpsand

Ja det är kanske en lite konstig fråga men jag undrar om ni har ett tips på en billig ickeklumpande Kattsand som helst liknar sand så mycket som möjligt?

Det är så att min Frasse har lite problem med magen och faktiskt har lättare att gå på lådan och bajsa när han är ute. Eller rättare sagt han sätter sig på minsta lilla sand, grus eller jordhög eller på betongplattorna. Jag har en innätad uteplats där katterna får vara och nu tänkte jag ställa ett par sandlådor på gården så Frasse kan välja att gå i dem.

Jag har haft en låda där ute nu med kristaller i bara för att de inte klumpar ihop sig om de blir blöta vid regn. Lådan står i någorlunda skydd men inte helt skyddad från regn. Att ha en låda med tak är inget alternativ då han helst bara kissar i dessa lådor, har ett par såna inomhus plus en utan tak. Kristallerna går han inte alls på utan sätter sig då hellre bakom soptunnan på gården.

Så vad ska jag då hälla för sand i utelådorna? Någon billig (så man kan byta ofta) ickeklumpande (eftersom det kan komma regn i lådan) sand som helst inte dammar så katten får andningsbesvär när han ska gå på lådan. Eller ska jag helt enkelt fylla en låda med vanlig sand som finns i sandlådor? Eller grus som jag kan skölja av emellanåt? Hjälp mig med lite idéer om hur jag ska göra.Glad

annzoo
0

Vanlig sand kanske? du vet som finns i barnens sandlåda

IceJossan
1

Du kan absolut ta vanlig sand, det har jag testat en gång av nån anledning! Kattsand dammar ju tyvärr, även den som inte är klumpbildande.

Jag skulle i ditt läge skaffa en skräpkattlåda som det inte gör nåt att du borrar/knivar hål i i botten. Alltså smååå hål, så att regnvatten kan rinna ur. Fyll den med vanlig sand, för då gör det ingenting om det regnar i den. Icke klumpbildande sand blir som gegga när det regnar i den, så går han på vanlig sand är ju det klockrent att ha i utelådan :)

smilax
1

Ja varför inte? Det jag tänkte på bara är vart sjutton jag ska göra av den när den blir för äcklig. Men om man som sagt gör hål i botten så kanske den sköljs igenom av regnet och det är ingen fara. I annat fall får man väl vattna denSkrattande. Då måste jag fundera ut vart jag kan ta lite sand. Barnens sandlåda är bortgrävd just nu för de renoverar i området. Kanske man skulle skaffa ren sand på en byggmarknad för att veta att man inte får med något äckligt i den? Tänkte på mask från andra katter t.ex.

Andina
0

Ja, vanlig sand är nog det bästa. På den tiden då jag hade min första katt (fick den när jag var 9 år) då fanns ingen Kattsand som klumpade sig, gissningsvis fanns det ingen Kattsand över huvud taget. Då hade vi vanlig sand hemma.

Putssand (som anv till sandlådor) o annan sand kan t ex beställas här: Gruswebben eller här Molnsätra gård. Finns säkert många inköpsställen.

Det finns också sand att köpa som används till djur - fågelburar/-voljärer, fisk-/reptil terrarier o andra djurburar. Här finns några exempel - zoosajten och zoomarknad
Men den sanden är säkert mycket dyrare - än den du hittar som används för "gård och sandlåda".

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Katthemsmatten
0

Vanlig gjord kan också fungera.

Medarbetare Hittekatter iFokus