Högt/Lågt Magnesiumvärde
I många trådar nämns det att magnesiumhalten är för hög i vissa foder.
Men vad är för högt? Vad är ett "sunt normalvärde"? Och kan det vara ett för lågt värde också?
Jag leker lite med att jämföra innehållet i några torrfoderprodukter och ser att siffrorna varierar mellan 0,06-0,15 där jag hittat information.
Men i WildCat's ena produkt anges (på deras hemsida) en magnesiumhalt på 0,7 %. Det måste väl vara tryckfelsnisse som varit framme, eller hur??? Nog bör det vara 0,07%/0,7g som de menar?
För jämfört med de övriga produkterna jag hittat magnesiumhalten på så ligger ju 0,7% skyhögt över.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Jag vill försöka hålla mig till ca 0.08. Men max 0.10.
Tror det kan vara för lågt också, vet bara inte vart gränsen går.
0,15% hittade jag på nån tysk shops sida, på den som hette Karoo som du hade 0,7% på i din tabell.
Vad har Wildcats för hemsida? Hittar inte fast jag googlade 
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
#2 - Jag har inte lyckats hitta deras webbsida heller - men jag har inte sökt så jättefebrilt heller. Leverantören heter antagligen något helt annat.
Själv hittade jag informationen på Hunden och Katten.
Men det kanske syns på förpackningarna också - men då gäller det att man har en så'n… ;)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Absoluta minimum för vuxna katter är 0,04% och för kattungar 0,08%. Sedan rekommenderas det inte att man Mg-halten överstiger 0,1%.
0,7% måste vara ett tryckfel.
Tack Silvestris!
Och tack Emma också (såg inte ditt inlägg förra gången jag var inne)!
Det blev genast klarare! Då ligger de flesta produkter jag jämfört i "normalspannet" när det gäller MG-halten i alla fall.