trött/feber? hjälp
Jag känner mig lite orolig för min katt verkar trött o svag som ja tror har att göra me sin vaccinationsspruta han fick för kattpest/kattsuva för 5 dagar sen. Han verkade inte alls va påverkad av det de första dagarna men nu idag o lite igår har jag märkt att han e mer trött, han äter bra men han sover mycket o e inte aktiv, inte så sugen att leka som innan:( e de normalt ja antar de efter att ha läst att feber o trötthet är vanligt. hur länge ska katten va såhär?? ja e rädd om han kan bli sämre :( kan ni lugna ner mig lite skulle ja uppskatta. inte haft katt innan så allt e nytt för mig.
jag prövade att ta fram hans favorit leksak o han sprang överallt efter den nu :)så de va ju bra då kan han inte må så dåligt o han äter mycket me o dricker bra…men ja tänker INTE ge han de här skit vaccinet nobivat tricat igen!
läste på en uppfödares sida att FASS kanske ska förbjuda det vaccinet me pga biverkningar som e så allvarliga! därför ja blev orolig. veterinärer verkar inte veta nånting va dom ger
Det är inget ovanligt att kattungar reagerar på vaccin. Och det brukar ta några dagar innan de blir påverkade. Det briúkar gå över på några dagar. Men håller med om att Nobivac tricat ger lite väl många sjuka kattungar efter att de vaccinerats.
#2 Ja, han visar inga såna trötthetstecken idag direkt, blev bra snabbt..som tur va.
Så länge ett vaccin är godkänt för en viss behandling kan du inte hävda att veterinärer inte vet vad de ger. De behandlar enligt vedertagen klinisk standard.
Att man under tiden ett läkemedel/vaccin finns på marknaden får mer och mer vetskap om dess effekter och därmed bieffekter är naturligt. Så är det även på humansidan. Varje läkemedelsbolag har en s.k. Drug Safety avdelning som följer upp alla rapporterade biverkningar och blir det en övervikt av en viss typ av biverkning görs en analys och myndigheten informeras. Myndigheten kan också, på grundval av den information som rapporteras in självständigt ta beslut om indragning av läkemedel. Man gör alltid en avvägning av nytta/risk för alla läkemedel. Dvs är den biverkning ett vaccin ger större än nyttan? I det här fallet: är det OK att katten blir medtagen om man ser det till att den avlider om den får kattpest? Jag skulle tveklöst svara ja på den frågan.
Medarbetare Hittekatter iFokus