Biter på klorna
Förut när jag klippte ena kattens klor så började han bita på baktassklorna. Han drar i klorna med tänderna. Han bet även på nagelklipparen. Är detta normalt?
I can't drown my demons, they know how to swim.
De flesta katter biter på sina bakklor. De håller dem i trim så att säga :P Ibland kan de dock vara för att de är för långa så kolla om du tycker att bakklorna behöver klippas lite :)
Men de är inget farligt med att de biter på sina klor. Klorna "ömsar" även ytterhölje och att katterna biter på klorna hjälper till att dra av dessa "höljen" eller vad man nu ska kalla dem :P
Min kisse biter ibland på klosaxen när jag klipper hennes klor och hon inte tycker att tidpunkten för kloklipp passar henne :P Hon är alltså missnöjd just då. Men oftast bryr hon sig inte om den. Så de är nog en vanesak.
#1 Men han bet ju på bakklorna när jag höll på att klippa dem :)
Aha, ja då kanske han bara ville visa att han misstycker :P De gjorde min tös i början också när jag klippte hennes klor. Hon gör det även när jag borstar henne, alltså biter på borsten :P
Men att hon biter på klosaxen har hon slutat med nu när hon är mer van :)
Hur gammal är kissen föresten? Och hur ofta brukar du klippa klorna?
När min kisse var liten så brukade jag "klippa" hennes klor nästan varje kväll. Du naggar bara på klorna utan att egentligen klippa dem, bara för att visa att det inte är något farligt som händer och att det snabbt går över, efteråt fick hon belöning med lek eller en godis om hon ville ha det :P
Nu vet hon att det gör över snabbt om hon bara sitter stilla :P (vilket inte alltid är lätt!) och hon får busa en massa efteråt. Det blir alltså en rolig upplevelse.
Sedan gäller det ju att vara mer envis än katten är.
Detta kanske inte är din första katt (?) utan du redan har koll på detta med kloklippning ;P Men tänkte att de kan ju vara ett bra tipps utifall att :)
Han är 2 år :) Jag har haft katter förr men de tre katterna jag har nu är de första som jag klipper klorna på, eftersom att andra jag haft har alltid skött det själva. Jag klipper när det behövs, dvs 1-2 gånger i månaden. Jag har inte klippt deras klor sedan de var kattungar, ena katten är 10 år och jag började med det för några månader sedan :p. Men det går jättebra att klippa när dem ligger ner, för då bryr dem sig inte :).
Ja jag hade en hankatt som hatade att klippa klor. Som tur var så sov han rätt så djupt till största delen när han sov så då kunde jag klippa honom tills han efter ett år eller så blev van och gillade läget :P
Så ge inte upp klippandet! Var istället där lite oftare även om du inte klipper klorna, så var där med klosaxen och peta bara för att visa att den inte är farlig :) Om han hatar det totalt så funkar det även med en nagelfil och fila dem lite.