Motiverad prisskillnad!?
Samma märke - ingen avgörande skillnad i innehåll mellan hund- & kattmat - men stor prisskillnad!
Skulle man då inte kunna ge hundversionen till katt?
Hund:
Katt:
/L
Vilka höga priser det var på detta fodret, hur kommer det sig? vad skilljer sig det mot Bozitas blötmat t.e.x?
Vet dock inte vad det kan vara för skillnad mellan hund och kattmaten i detta fallet. KAnske är exakt samma? större bitar i hundburken? smaksatt med någonting som lockar hundar mer än katter?
Enda skillnaden jag kan se är på kattfodret: hjorthjärta (min. 70%), och på hundfodret: hjorthjärta (min.75%)…. Detta kan ju vara anledningen att hundfodret kostar 6kr mer… 
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Hundfodret är billigare per gram.
Skillnaden mellan hund och kattfodret brukar väl vara taurinhalten? Katter behöver få det tillsatt, men inte hundar.
Eller är jag ute och cyklar nu?
//Jessie
Man ska inte ge hundfoder till katter eller tvärtom. De har helt olika ämnesomsättning.
Innehållet är ju detsamma ? Så vad blir då skillnaden ?
Här finns en annan diskussion om att ge hundmat till katt:
http://katter.ifokus.se/discussions/4d712e78b9cb462239044b0d-hundmat-till-katt
#7 postade en bra länk.
Plus taurinhalten - jätteviktigt för katter som inte producerar detta själv som hundar och vi människor gör.
Kollar man på Ziwipeaks hemsida framkommer att hundmaten innehåller mindre protein och fett, mer aska samt mindre kalcium och fosfor.
Tyvärr framgår varken magnesiumhalt, A-vitaminhalt eller taurinhalt vilket är andra näringsämnen som brukar skilja sig år mellan hund- och kattmat så nej… jag skulle nog inte ge katterna hundmaten.
Inte utan att ta reda på mer exakt från Ziwipeak vad exakt det är som skiljer dem åt.
Av vad jag uppfattat är det olika tillsatser i hund- respektive kattfodret vilket gör det rent olämpligt att ge hundmaten till katter som helkost. Jag har sett det totala innehållet tidigare på ZiwiPeak men jag har för mig att man får gräva lite för att få fram det.
#1 Fodret har endast en proteinkälla (som inte är den billigaste att föda upp), därav priset. Vår kisse klarar tyvärr inte ens av Bozita pga foderintolerans men klarar Ziwi Peak galant. Bozita utgår från en mix av nöt, fläsk och kyckling vilket för foderintoleranta katter kan vara ett problem.
Dyrt som tusan är det dock. Vi lägger ca 1000,-/mån i mat till dunbollen. Kunde han klara av Bozita skulle vi ge honom det.
Medarbetare - Halloween.ifokus

Eftersom det står på bägge att det är tillsatser i form av vitaminer och mineraler och salt, så kan det såklart skilja och borde göra. Möjligen är väl även musslan en tillsats men det är väl inte säkert då fodret är Nya Zeeländskt. Plus att det faktum att man använder tripolyphosfat i bägge talar för att det är färska musslor. Tripolyphosfat är ju omtvistat även i människomatstillsats (E451). För en del kan det vara allergiproblem med det, men för de flesta konsumenter är det väl otyget att binda in vatten i kött och fisk som irriterar, och att kycklingfilén krymper ihop onormalt mycket när man steker den. Hursom är det ju inget varken katten eller hunden behöver…
http://www.foodandwaterwatch.org/factsheet/whats-on-your-fish/
Extrakt från musslan är ju annars ett kosttillskott för både djur och människor med ledproblematik. Men mängden kan ju variera och då även t.ex Magnesium vilket som alla havsmineraler är rikligt förekommande i skaldjur.
Men självklart borde inte kattmaten vara nästan dubbelt så dyr… det är bara det att man tar vad marknaden är villig att betala ! Dom lär ju inte svara att innehållet är precis lika i vilket fall, även om det skulle vara det, så det lär inte gå att reda ut.
Medarbeterare på Kost
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ser att Sjöstadens Hund & Katt
Hammarby Allé 177 Stockholm
…säljer för 19 kr/st (i nätbutiken).
Där åker ju ja förbi då & då - så ja kan hämta upp min best. i butiken när ja ändå har vägarna förbi & slipper även pynta för frakten.
Men ja förstår inte hur det kan skilja så mycket i pris på hund- & kattmaten (förutom rent geschäft). :-/
---
Får försöka lura i katterna att de e hundar ist. ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=FAox2OrJ_3I&feature=player_embedded
/L
Det jag tänker på när jag ser innehållsförteckningen är att andra ingrediensen är lever. Alltså näst största källan är lever i kattodret, och lever är väll inte särskilt bra för katter att få i sig i dagligen i sådan dos. Är det tillsatt Turin i fordret måste det stå i innehållsförteckningen..
S*MommysMonster's Sphynx
De använder färsk mussla så troligtvis därför det förekommer STPP i fodret, men något annat i saltväg ska inte vara tillsatt. Tråkigt i vilket fall som helst eftersom de borde kunna använda musslor utan tillsatt STPP, iaf med det priset de tar för kattmaten…
Hittade iaf. lite info på deras hemsida (ang. kattmaten):
The taurine levels in ZiwiPeak Cat Cuisine is 0.28%, AAFCO's minimum levels are 0.1% for extruded product and 0.2% for canned product.
Phosphorus
Venison 0.39%
Venison & Fish 0.3%
Lamb 0.29%
Copper 9.5mg/kg
Zinc 50 mg/kg
Hittar tyvärr endast magnesiumhalt för deras torrfoder (9mg/kg).
Deras svar på varför hundmaten inte bör ges till katter:
"The short answer is no because the two cuisines are different and have been formulated to specifically meet a dog or cat’s individual and different nutritional requirements. Each cuisine contains a different balance of vitamins and minerals. However a healthy cat can eat your dog’s ZiwiPeak for a short period, but this should be kept to a minimum."

#14 Mja, Sodium har dom ju tillsatt dessutom, dvs vanligt bordssalt om det är klorid annars är det ju bara natrium.
STPP används ju för att behålla (och oftast öka på) vätska i styckfryst eller icke vakumförpackat. Men det här handlar ju om konserver lixom…
Det kan ju dock vara så att de helt enkelt köper vanliga kommersiellt odlade som kanske behandlas med STPP och att de själva inte tillsatt det.
Medarbeterare på Kost
#15 Står fel på Zoomarknad. Det ska vara "sodium tripolyphosphate" som det står skrivet på tillverkarens hemsida, dvs STPP, och inte "sodium, tripolyphosphate".
De har inte tillsatt natrium klorid i sina foder men har däremot selen (natrium selenit) som en av de tillsatta mineralerna.