katt beteende
Hej:) Hade en fundering över min katt.han är världens snällaste, tillgiven, kelig och så.ja ha ju haft han bara några dagar, min första katt så ni kan nog bättre de här att tolka kattens beteende.
När han gör nåt han inte ska, tex nu försökte han gå upp på ett bord och skriker alltid fy åt han så han ska fatta. han kollar då påmig sen går skamset bort, tex under sängen..som nu. nu har han stannat där, tror han somnade. e detta normalt eller? han går ibland även under sängen när han vill sova typ. oftast e han framme och runt mig, sitter i knät och så, eller nära mig o vill bli klappad. vill att hane framme hela tiden. va tycker ni jag ska göra?eller ska jag bara låta han va, e det normalt katt beteende att ibland vilja gå undan?
Du kanske skriker fy alldeles för högt och argt så du skrämmer honom.
Jag brukar göra ett ljud som låter typ "kschyyy!!" (svårt att skriva haha) vilket är ett bestämt ljud som jag aldrig använder mig utav förutom när Siri hittar på dumheter, det är även inte särskilt högt ljud.
Hon lärde sig snabbt vad ljudet betydde och fattar att hon ska lägga av. Oftast hoppar hon ner eller dylikt direkt, om hon inte känner för att vara rebell den gången haha.
Jag förstår inte varför en del känner ett behov av att skrika "fy" på katten och går han då under sängen när du gör det så blir han ju rädd för dig vad jag tolkar det som. Varför inte helt enkelt lyfta ner han från bordet till golvet eller till den plats där han får vara och enkelt säga nej?
Jag hade fått lära mig att göra så eller spraya vatten på dom. alltså ja skriker inte direkt, men jag säger högt! de e inte alltid att han blir rädd o springer under sängen, han bruakr titta på mig bara o gå iväg någon annanstans..ja ska försöka säga kschsyyy då istället..
men de va just de här att han går under sängen som ja undrade över. att han sover där ibland.
#3 Katter gillar krypin och under sängen är då perfekt.
#2 och varför man säger just fy e att katter uppfattar y och i mer än andra ljud..även s ju…så nej e inget bra ord direkt att säga.spelar u ingen roll vilket ord, bara att man säger samma, de har ju me tonen o hur högt man säger o ja skriker liksom inte men katter behöver gränser och att uppfostras annars lär dom sig inte ordentligt.
#4 ja makes sense..
så e de fel om ja drar fram honom ??he he..vill inte han ska ligga där ibland längst bak på en madrass..de e säkert skönt men ja vill han ska va framme hela tiden :/
Ja, då blir han nog skamsen och lite ledsen. Och det vill man ju inte!
Om han reagerar likadant på kschyy så gör som RMSLiners skrev. Så gör jag när Siri leker rebell och inte vill höra på mina kschyy's.
Se till att du inte jagar upp dig, det kan man göra utan att man tänker på det, och djur känner av känslostämningar mycket lättare än människor brukar. Tänk på att vara bestämd bara!
#5 Jasså? Har jag aldrig hört talas om. Kan man läsa om det någonstans? Jag har aldrig sagt "fy" till min katt. Nu får han visserligen vara på bord men inte på diskbänken, den lärde han sig att inte vara på genom att jag lyfte ner han varje gång han hoppa upp och ibland sa jag "nej" i vanlig ton innan han hoppa och då avbröt han alltid sina försök. Kanske är olika från katt till katt.
#7 Vill han vara under sängen så låt han vara där. Vill du inte ha han under sängen så får du göra en barikad så han inte kan krypa dit. Vi skaffa en säng vars stomme går ner till golvet så katten kommer aldrig under.
Nej dra inte fram honom!
När man har katt så ska man tänka på att allt ska ske på deras villkor.
Om dom vill vara under sängen så måste man låta dom tills dom kommer fram, men man kan ju alltid sätta sig bredvid och prata lite med honom en stund för att få honom att förstå att läget är ok utanför sängen.
Man ska aldrig skrika och skrämma sina katter!! Särskilt inte när de är alldeles nyinflyttade (han känner ju inte ens dig ännu)!!
Väljer man att ha en katt i sitt hem är det hemmet och sitt eget beteende man måste anpassa, inte kattens. Se till att kattsäkra hemmet så att det inte innbär någon olycksrisk ifall katten hoppar upp på åtkomliga ytor. Ifall du har mat på bordet ska du bara lugnt lyfta ner katten, utan skrik, vattensprut eller andra skrämselmetoder.
Vill han vara ifred under sängen så måste han få vara det.
Sajtvärd Katter iFokus
Oj du får ursäkta men jag har nog aldrig hört någon resonera som dig :S
Hur hade du tänkt att du ska kunna duscha katten någon gång i kattens liv om du sprutar vatten på den och använder vatten som något negativt ??
Både mina katter och mina föräldrars katter har vi alltid sagt nej till och dom lär sig..Det där om S ljud hör föresten till hundar ;) ..
Och varför i hela friden ska du DRA fram katten ?? :S DU har skrämt katten så då får du väl ta ditt straff att han inte vill umgås med dig, det skulle inte jag heller vilja..Precis tagen från mamma o syskon och komma till någon som skriker på mig och drar fram mig när jag är rädd, njaa…

Vad spelar det för roll om man säger nej, schhh, fy? Det väsentliga är väl HUR man säger det! Man kan säga nej och man kan vråla NEEEEJJJJ! Man kan säga fy och man kan vråla FYYYYY!

Jag upplever det som att ett "Tscht"-ljud och en knäpp med fingrarna är väldigt effektift. Ljudet får katten att reagera och titta på mig, och fortsätter den att göra det den inte får så säger jag det igen och igen, kanske tillsammans med ett "Hörru!" och knäpp i fingrarna. Det funkar väldigt bra, det är inget jag lärt katterna utan det har alltid bara funkat från första stund.
Jag är uppvuxen med att man gormar "NEJ, GÅ NER!!!", "FYYY!!!", sprutar vatten, tar tag i kattens nackskinn och fyar, etc, men har upptäckt att detta är lika effektivt för stunden men inte skrämmer katten.
Under sängen är en mysig, mörk och avskild plats, perfekt för en tupplur. Vissa katter föredrar att sova på såna ställen, andra vill sova i soffan, på sängen osv. Låt honom sova där han vill, men uppmuntra samtidigt platser du vill att han ska sova på och kanske anpassa dem mer efter honom - kanske bygga upp med kuddar och en filt så att det blir som en liten koja i soffan, han kanske gillar det och vill sova där istället för under sängen. Man får prova lite.
Men att han går under när du skäller på honom innebär ju att han tar avstånd från dig när du är arg, det är inte säkert att han förstår vad han gjort fel utan bara att du är arg och att det då är bäst att dra sig undan. Testa de tips du fått och var lugn när du säger ifrån på ett mildare sätt, så kanske han inte blir så osäker att han går under sängen. Men det kan ta ett tag eftersom det är ett invant beteende att gå in där under när du blir arg. (Du kanske inte blir ARG arg, men han upplever det troligen så)
Jag skulle vänta till katten känner sig trygg för att sen börja "uppfostra" den. Jag skulle dock inte skrika på den, det lär den sig inget av utan blir rädd och gömmer sig. Kan säga så här att mina katter är betingade på nej och de vet var de inte får vara. Detta gäller dock i deras ögon enbart när vi är med. Så fort vi inte är hemma eller sover så gås det hejvilt på diskbänken och borden. Det är lite så katter fungerar. Det får man räkna med när man har katt Vill du att katten inte sover under sängen så fixa mysiga platser den kan sova på någon annanstans. Att dra ut den lär inte fungera. Katter är inte en prydnad man kan bestämma att den alltid ska synas. Katter är katter och väldigt självständiga.
Det känns som ditt tschh och mitt kschh ljud är ungefär detsamma. Ljudet har funkat på alla katter jag sagt det till, till och med de som jag inte känner och träffat fåtal gånger, otroligt effektivt ljud!
Men om jag var du, shamz116, så skulle jag ordna en supermysig plats under sängen/i en garderob för de gånger han vill ta det lugnt utan människor och en (eller jättemånga!) mysig plats lite mer framme i vardagsrummet eller dylikt.
Jag har ordnat fyra krypin/sovplatser än så länge + håller på med ett nytt projekt, min lägenhet kommer snart vara mer anpassad efter katt än människa haha!
Jag kan inte svara på allt nu, men varför känns det som att alla på denna sida alltid tror det värsta varje gång jag tar upp en sak, när man bara ber om lite råd o hjälp?!. Jag försöker uppfostra katten och ja har som sagt haft han sedan måndags. vill han ska förstå gränserna på en gång, de känner sig trygga av det.
#9 ja läste de någonstans om katter minns ej vart.
#12: vadå resonerande? sa jag att jag har sprutat vatten nej! Det är många som gör så dock, så konstigt att du inte hört det. fråga IceJossan då tex som också varit me om de.
jag har heller inte sagt att ja skrämmer min katt..ja har varit me min katt i princip non stop i fem dagar o sett till han hela tiden, gett han massa kärlek i överflöd de låter som ja skulle va elak mot min katt.
#13 My point exactly :)
#14 ja samma här, tror inte heller på såna metoder att skrämmas. men att man måste vara konsekevent och alltid säga ifrån när katten upprepar ett dåligt beteende. Jag har klappat lite i händerna o sagt fy..kanske så högt att katten skulle bli skrämd men ja har inte skrikit. nej ja är verkligen inte arg, tror inte ja ger ifrån mig nåra såna känslor helelr som nån sa..ja försöker bara säga till så han ska fatta. inte svårare än så. han går inte under sängen just för de att ja sagt fy de gjorde han kanske en gång, det är knappast ett invant beteende när han varit här några dagar o jag sagt åt han några gånger. han har gått in under sängen för andra saker som när jag tog fram en sån här fibermopp att torka badrummet med, han blev inte lika rädd för dammsugaren när ja höll på som för denna! konstigt. o han har gått under bara för att vilja sova..ja har en etta så de e inte stort, sängen e i vardagsrummet om man säger. men sen e.m igår o idag har han inte gått under sängen utan varit nära mig.
Amandakylen: tack för dina tips ja min lägenhet är redan rätt anpassad för katt, har dels två katt möbler som han kan sitta i /på, sen mysiga kuddar o filtar på ställen där katten gillar att ligga. Han går runt till olika ställen ha ha..
#17, ja det är det jag menar. När man skriver här är det inte lätt att veta vilket tonläge man har, så folk drar egna slutsatser. Mest negativa tyvärr! Många gånger upplever jag som att folk är snabba att hoppa på någon. Jag är övertygat om att folk skulle varit trevligare mot varandra om det var öga mot öga. Dock, det är inte alla som är negativa, så ta till dig råden. Jag kan också säga att det är inte länge sedan vi skaffade våran katt. Idag är hon 6 månader. Hon gömde sig under soffan i några dagar i början. Hon blev inte rädd för oss, men så snart det var ett ljud så var hon där och sov offta under soffan. Det är tryggare plats helt enkelt. Avvakta i några dagar så får du se. Ge honom lite tid.

Ah, jag missade att han bara bott hos dig i några dagar. Då är det inte alls konstigt att han ligger under sängen mycket. Jag är van vid katter som ligger gömda i veckor innan de börjar våga sig fram :P Det är ju ny miljö hos dig och helt enkelt säkrast att ligga under sängen. Han kommer bli mer och mer trygg för varje dag!
#29, Tack det här tycker jag var ett fint svar :)
ja jag kan säkert tolka fel ibland :) tycker bara det är en viss ton här på denna sida överlag, lite hårdare. och det tycker jag är synd. vi ska tro varann om gott o vilja hjälpa inte hacka på varann. vi alla älskar våra katter o vill dom de bästa.
absolut de tror ja me! och nej nej, jag tar till mig råd och jag e prestigelös.
Ja precis så har min katt gjort me, att så fort han hör ett ljud känns de som han lyssnar in jätte noga o e redo att springa under! som när de ringde på dörren eller telefonen ringer bara de..men han har lugnat ner sig lite nu efter 5 dagar, e mer avslappnad o han går runt å vågar sitta på olika ställen i början satt han inget i fönstret tex men de gör han nu :) Nej samma här han har aldrig varit rädd för mig sen day one :)
#20 ..japp han har kommit fram mer o mer varje dag. Sedan igår e.m och idag har han inte vart under sängen även om de förekommit ljud o han kunde blivit skrämd. tex micron :) men han har vant sig verkar de som!
"När han gör nåt han inte ska, tex nu försökte han gå upp på ett bord och skriker alltid fy åt han så han ska fatta. han kollar då påmig sen går skamset bort, tex under sängen.." så du har ju skrivit att du skrämmer katten så han skamset går undan
SNälla sluta märk ordet skrika. Vad ska man säga annars? Man höjer rösten en aning, finns inget bra ord för det. Hon har redan förklarat att hon inte skriker, och hon har också skrivit att katten går skamset undan - inte samma sak som springer skrajset under sängen.
#24 Tack för att du förstår va ja menade. precis så e de ju. nej katten går under sängen för minsta ljud inte pga att ja gör nåt fel beteende som en del här vill tro.
Det verkar finnas så många duktiga människor här inne som kan och vet allt, och som mest klagar och trycker ner andra. Förstår inte varför man har ett sådant stort behov av att visa sig stor och duktig!
Till shamz116 så var min kattunge precis likadan i början. Första dagen låg den mest under soffan hela dan. Sedan började den våga ta sig fram mer och mer. Så fort det knakade till någonstans eller kom något annat ljud så sprang hon under soffan igen. Tror det är väldigt vanligt i början då allt är nytt och innan kattungen har börjat vänja sig vid sitt nya hem och lita på dig.
#26 Nej ja vet inte heller, men som Magick Nicki skrev, så det gäller som tur var inte alla. Om man har kunskap så måste man kunna ha tålamod med andra och inte bli arg och aggressiv när inte andra håller med. Det jag bara tänkte på när jag såg allas kommentarer mot dig och den andra tjejern i andra tråden var att ja, de har säkert rätt i mycket, men om de saknar kärlek är det ingenting värt. De har större kärlek till deras katter verkar det som än andra med människor. Jag blev ledsen över det iaf:( Men jag e glad att du står upp för dig, var glad över din katt :D
Ok. Lite skönt att få det bekräftat från flera att ni sett samma beteende. Jag har ju varit hemma med min katt typ 24/7 senaste veckan så jag gör allt ja kan. kanske för mycket, han kanske t.o.m blir trött på mig haha. Fast de e det som e bra me katter att de vill ha mycket kärlek och uppmärksamhet.

#27 Jag hade en katt hemma som det funkade jättebra med när jag jobbade heltid. Hon kom och mötte mig i dörren och allt trots att hon inte ville bli vidrörd. Men när jag blev arbetslös och tappade rutinerna blev hon skittrött på mig och slutade möta mig när jag kom hem och blev mer på sin vakt mot mig. Jag var hemma för mycket helt enkelt :P
#28 haha ja ok. det är bra ju. ja jag jobbar inte nu, men jag ska börja vikariera o då va borta mer, det blir väl deltid.