Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 854 ggr
Cockerspaniel
0

Matglad kisse!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag behöver lite extra råd hem hit till mig då jag har en kastrerad hankatt på 6 månader gammal huskatt som är EXTREMT glad i mat.

Han bor tillsammans med en annan kastrera hankatt som är mindre matglad i mat. De tillsammans får Eakanuba för kastrerade katter och sen får de blötmat, Mjau, morgon och kväll.

Lukas, matvraket mitt, äter upp sin portion blötmat innan han sen fort som tusan springer över till sin kompis Dooleys matskål och "snor" maten av honom genom att antingen kasta sig över skålen eller ta skålen till sig med tassen. Jag sätter stopp med det med att höja rösten och säga åt Lukas, som backar undan och väntar på sin tur.
Dooleys äter väldigt långsamt så han tar på sig en evighet då han äter sin blötmat! xD

Iaf så blir det värre, Lukas ger sig på hundens mat och äter av den med då hunden är här och försöker äta sin frukost. Jag blir rätt så tokig på honom så nu vet jag snart inte vad jag ska ta mig till med detta matvrak till katt.
Enligt hans uppfödare så har Lukas, ända sen han var liten och pytte liten, vart minst lika glad i mat (när jagt träffade honom andra gången då han var 6 veckor gammal var han lika rund som en tennisboll).

Tips godtas mer än väl! :p

vinteralvan
0

Ge honom ibland något som tar tid att äta som t ex kycklingvingar. Ge dom mat i olika rum så den andra stackarn hinner äta upp sin mat.

Cockerspaniel
0

Jag bor i en 1:a så ge dem mat i varsina rum är ett undatag! :)

Kycklingvingar får jag inte tag på här hemma i butikerna eftersom det inte finns några! Har kollat efter dem i alla butikerna jag känner till men inga Kycklingvingar har jag sett! :)

Katthemsmatten
0

Stäng in matvraket i badrummet medan de övriga får en chans att äta. Ge honom flera små, små portioner så håller han sig sysselsatt också.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Cockerspaniel
0

#3 Har svårt att ge honom små portioner ibland då jag jobbar, men han får ju inga stora portioner alls då det kommer till blötmaten, kanske 1 msk morgon och kväll :)

Brukar ibland leka med honom och kasta ut matkulor på golvet så han får "jaga" lite.

Katthemsmatten
0

Hur mycket torrfoder ger du per dygn och katt?

Cockerspaniel
0

#5 Fri tillgång!

Katthemsmatten
0

Ja, men hur mycket i mängd? Fri tillgång behöver ju inte betyda att de får hur mycket som helst, bara att man inte matar vid specifika klockslag. Helt fri tillgång, dvs skålen aldrig tom, ska man helst sluta med när de når 6-månadersstadiet. Annars är det risk att det blir små fotbollar. Glad

Cockerspaniel
0

#7 Fri tillgång är ju för mig att de får mat så dem ska klara sig hela dagarna, på nätterna har de ingen mat alls. Har de ätit upp deras torrkulor får de ju inge mer av mig.

Kan inte direkt beskriva hur deras Fontän ser ut heller men det är en gammal "maskin" på 10 år som funkar utmärkt, men där väljer jag sjlv hur mycket de ska ha sen så "låser" jag fast så inge mer mat ramlar ut, men de får tillräckligt så de klarar sig till kvällen iaf… mängden kan jag fortfarade inte räkna ut… men jag kan ta en bild på den så du kan se hur den ser ut! :P

Cockerspaniel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser deras matfontän nu! :)