vet. besiktning!
Hej alla:) Jag var med min katt hos veterinär idag för vaccination o hälso besiktning. Min katt var frisk(vilket jag iofs redan visste) och han tog sprutan och sen lyssnade han på lungorna på två sidor eller om de va hjärta å lungor(?)han sa inte vad, sen kollade han munnen o tänderna, ögonen, nosen, öronen och kände på hullet.han va lite överviktig men e ju kattunge så ingen fara.
hur länge ska veterinären göra undersökningen egentligen? ja trodde de va massa att kolla, iaf att de skulle ta längre tid haha.. ja bad han väga kissen me så de gjorde han ju
Det låter som en normal hälsokoll i samband med vaccination. Vad veterinären gör är att kontrollera hull, päls, ögon, öron, mun/tänder, yttre lymfknutor, samt lyssna i stetoskop på hjärta och lungor.
Vid besiktning före försäljning gör veterinären en mera omfattande undersökning, och fyller i en blankett där varje punkt bockas av. Exempelvis känner veterinären på knäskålarna och kontrollerar att de ligger i rätt läge.
När mina katter vaccineras görs det automatiskt en snabb hälsokontroll också! Det tittas i munnen, öron och lyssnar på hjärtat! Snabbt går det iallafall och tror inte det är något ovanligt! Det är ju bara en allmän undersökning! En annan sak om man själv söker hjälp och vill ha en ordentlig stor hälsoundersökning om det e något fel på sin katt! Tycker det är toppen att dem gör dessa små undersökningar när man vaccinerar så vet man att allt är bra eller något är mindre bra!
När min katt vaccinerades så fick hon sitta kvar i sin transportbur och dom tog sprutan. Hann inte ens stänga transportburen innan veterinären var påväg mot dörren…
#1 Ja, det var det säkert.
Jag frågade han veterinären me om han säkert kollat allt:D Jag fick ett vaccinationsintyg där han signerat o satt nån stämpel o skrivit att katten fått grund vaccinering.men ja ville ju också haft en grundlig undersökning varför e det bara för uppfödarna de kan ju inte ja rå för att de inte blev gjort..han kände inte på knäskålarna tror ja hm:/ aja. nästa gång ska ja se till att det också e bra. dom verkar funka bra men ändå.
#2 Ja, det ingick i priset. det tycker ja att det borde göra alltid! ok, ja de låter ju som då att det va bra hälso undersökning då.
#4 om du vill ha en riktig genomgående hälso undersökning kan man säkert få det också, men som ett annat besök än i samband med vaccinations hälso undersökningen! Ja absolut, låter som du fått helt normal hälso undersökning som ingår i samband med vaccineringen :).
#4 Jag bokade in undersökning och vaccination samtidigt och fick papper där veterinären kryssat i allt som kollats om det var u.a, leder osv. den undersökningen ingick dock inte i priset
#5 Ja ok. Nej jag tror han är vid god hälsa som veterinären sa:) kommer inte på nåt annat han skulle kolla faktiskt. men ja ville höra mig för för säkerhets skull
#6 Ja, ok. då får ja va glad o tacksam att de ingick för 420 kronor antar ja:)får se om en månad när han ska vaccineras igen om de blir samma
#3 förlåt ja glömde svara! Det tycker jag var DÅLIGT gjort säg till nästa gång du e där att du vill också ha en undersökning o att de ska ta ut han inte stressa.