Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 6068 ggr
Millchan
0

Vikt på katt

Har en liten fundering på vikt???

Jag har en skogkatt/perser korsning på snart 5 månader som väger 3,8 kg är det normalt, tycker själv att han är väldigt stor för sin ålder!

Hans vänner Bondkatt 11 månader väger 3,8 kg och den andra vännen skogkatt 11 månader väger 2,8kg!

Vad är normalt och skiljer det på hona/hane?

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

Magic Nicki
1

Min birma 6 mån väger 2,6 kg. Det låter mycket, men han är kanske en stor kille. Skulle du beskriva honom som stor eller tjock? Skogkatter brukar väl vara stora, men den som är 11 månader låter som den är väldigt liten tycker jag.

IceJossan
0

Det är så otroligt olika! Jag hade två kattungar, huskatter och syskon, som nyss flyttade hemifrån. När de var 15 veckor gamla vägde honan 1,5 kg och hanen 2,0 kg.

annzoo
2

Det är extremt olika beroende på katt och katt. Hanar jag sålt har väga allt från 1,4-1,8kg vid 12v. 1 av dem vägde ca 5kg (mamman var en liten hona) och en ca 7kg (född av en större hona).

Man går efter hullet för att se om tex katten är över eller underviktig.

Cockerspaniel
0

Har en hurkatt här hemma på 6 månader snart som snart väger 4 kilo! :)

Sen har mina föräldrar en huskatt som är 5 år som väger ungefär 3.5-4.5 kilo, har inte riktigt koll på vikten men den ligger där i mellan! :)

[sakring]
0

Min britt vägde också 3,8 kg vid 5 månaders ålder nu är han drygt 7 månader och väger över 5 kg. Och han ska bli ännu större säger hanSkrattande

shamz116
0

Oj visste inte att en annan ställt samma fråga ungefär som jag.

Det måste ju finnas någon vikt kurva typ för perser så man ser den ungefärliga utveckling de ska ha?!

Den som jag ska få är också snart 5 månader som din..och det lät mycket med 3,8 kg..

hur mycket skogkatt är det i din? för de är ju större och väger mycket mer än perser som har mindre skelett och allt. min familj har norsk skogkatt och den drog iväg i vikt tidigt tror den vägde ungefär sådär vid den åldern.

shamz116
0

Ja det skiljer på hanar och honor. Norsk skogkatt hanar blir större!En av de största kattraserna, efter Main Coon.

Fridaaaa
0

Min hankatt på 3 ½ år väger 6 kg
Honkatten väger 4 kg, är 14 år gammal
Båda kastrerade :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annso_
0

Min norska skogkatt hona vägde vid 5 månader 4 kg, nu är hon 11 månader och står kvar på samma vikt då hon bara längat i kroppen och höjden på benen..Så hon ser ut som en underviktig sticka just  nu fast hennes bastanta vikt, så jag hoppas få en lite större tjej sen när hon breddar sig :)

IceJossan
3

Man kan inte avgöra vad en skogkatt/persermix bör väga efter hur många % det är av varje ras i katten, eftersom en katt som teoretiskt sett är 25% skogkatt och 75% perser kan ha ärvt mycket mer skogkattsdrag än vad den ärvt perserdrag. Man kan räkna i % rent teoretiskt, men hur det blir fysiskt är en heeelt annan femma.

LoAEmma
0

Jag har en huskatt vars mamma är perser, han är kastrerad men ändå liten och tunn, har vägt 3.4 kg dom senaste två åren typ. Han är tre år nu….

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

shamz116
0

IceJossan du har såklart rätt i det men går man itne efter hur den ser ut i kroppen tex våra katter ungefär 5 mån..om de ser mest ut som perser borde man gå efetr det ang hur mycket de ska väga.. självklart går man inte efetr % bara men det säger ju nåt..

Jag ska vänta tills frågar ägaren mer tror den vet med vikt och maten så behövde egentligen inte skriva här. ville förbereda mig så mycket jag kunde.

Millchan
0

Mamman till min gossekisse är ren skogkatt pappan är hälften skogkatt hälften perser!

Han är inte fet utan normalbyggd och rätt kompakt om man nu kan säga så och hög i manken, skiljer inte mycket på han och dom andra två katterna i manken som är 11 månader!

shamz116
0

ja Millchan din katt ät 25& mer skogkatt än min:) de vore kul o jämföra sen hur de ser ut o växer..ja ska få min på måndag ska ta bilder själv o visa då:D

shamz116
0

25% menade ja såklart:)

Millchan
0

Kan ta bild på min gosse och lägga ut senareFlört

shamz116
0

kul:) ja gör det vilken färg är din hane?

Millchan
0

#17 han är blåtigré långhår om jag har förstått rätt Flört

Din då, vad har din?

shamz116
0

Millchan Ok, låter fint:) Han är svartbrun.

Millchan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det var inte det enklaste att få en bra bild när han står eller sitter still men lägger upp nån bild i allafall!Flört

Millchan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en till!

shamz116
0

aw så söt:) ser ut som han hade lite huskatt i sig? ser inte så mycket persern i utseendet men tassarna var lik persers:)

Hur har du det med ögonen med din blandkatt? har du märkt om det rinner i dom? det måste jag fråga innan jag får min katt nu på måndag..e nervös över det inte van att handskas med rinnande ögon på katter. och hoppas jag slipper!

LoAEmma
1

Det heter alltid huskatt när det är blandraser :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

IceJossan
0

#19 Svartbrun? Lägg gärna ut bild på din kisse så kan vi hjälpa till att säga vad hans färg och eventuella mönster heter :)

Millchan
0

#22 Tack så jätte mycket, tycker också att han är helt underbart söt!

Och tassarna ja dom är riktigt stora och mysiga ena bamse tassar har han!

Japp han är huskatt inte renrasig!

Vad gäller ögonen så har det aldrig runnit i hans ögon så det problemet har vi sluppit!

Hoppas det går bra med kissen du får på söndag, ser fram emot bild på honom =)

shamz116
0

IceJossan jag vill inte lägga ut förrän han är min så fort jag har han ska jag ta egna bilder och visa er så kan ni hjälpa med färgen:)

Millchan ja jag gillar stora tassar me:) va skönt att du haft tur med det. Vet inte hur pass vanligt det är ju därför gjorde jag en egen tråd om det. Tack! jag ska uppdatera er nya vänner här :D