Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1570 ggr
Askungen
0

Frontline till öronskabb??

När jag ringde veterinären i går  och bad att få Stronghold utskrivet, så vägrade hon göra det utan att titta på katten först. Hon menade på att det kunde "vara öroninflammation". Men jag är säker att det är öronskabb, brunsvart gojs , små "snusklumpar" och hon kliar rätt mycket.

Fick detta i samband med kastreringen för ett halvår sedan och det funkade direkt. Men vet ju att det återkommer.

Kändes som veterinären ville jag skulle komma med katten enbart för att

få tillfälle att håva in extra pengar för ett besök.Eller har jag fel?

Nu läste jag på nätet att man kan behandla med Frontline som ju finns på apoteket receptfritt.

Först rengöra med öronrens el dyl, sen ta Frontline en droppe ivardera örat och en på nacken i päslen.

Någon som provat detta och vet att det funkar?

Varför finns inte Stronghold receptfritt? Finns det att köpa över nätet hos någon seriös?

aaamandie
0

Jag är väldigt tveksam på att ha Frontline i öronen eftersom det inte är giftfritt (en hund som bär frontline och badar i en sjö kan leda till att många fiskar blir sjuka i sjön, så jag tycker inte om frontline över huvud taget). Det är ju till för att hålla bland annat fästingar borta.

Finns det ingen djurbutik nära dig? Djurmagazinet eller kanske Arken? Där finns det öronrengöringar och dom borde kunna visa dig rätt!
Mamma är kattuppfödare och jag kan inte räkna hur många katter vi haft genom tiderna, och vi har aldrig använt annat än öronrengöring (tror jag i alla fall).

Grejen är ju att det kan vara bara smuts också. När lager bildas med smuts (brunsvarta kletiga klumpar) så täpper det igen och låter inte luften komma igenom. Detta leder till att det blir rött och irriterat och därmed kliar! Så jag skulle först och främst bara göra rent och se om det blir bättre.

annzoo
3

Nej! frontline dödar inte öronskabb. Är det öronskabb är det bara stronghold som hjälper. Sedan ska man INTE troppa spotonlösning i öronen!

Varför veterinären vill undersöka är att utesluta andra fel, skabb kan ju orsaka öroninflammation och då behövs ju en annan åtgärd. Sedan tror jag inte att en veterinär får skriva ut ett receptbelag produkt utan att träffa patienten

aaamandie
0

Måste bara berätta om en kund jag hade en gång (har jobbat på Djurmagazinet).

Han var in och frågade om skydd mot fästingar och han berättade då att han provat frontline på sin hund.

Där frontline hade använts började det klia på hunden och slutligen tappade han all sin päls där så kunden avbröt användandet av fronline direkt och slängde den värdelösa skiten (som han bokstavligen sa haha).

Så det bidrar också till att jag är riktigt osäker på att ha det i öronen :P