Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1362 ggr
emw
0

Kastrering av honkatter

Hej!

I veckan ska mina två honkatter kastreras, hur vanligt är det med komplikationer under eller efter kastreringen?

När jag kommer hem med katterna bör jag då låta dem vila i separata rum? Finns risken att de blir osams?

Holtan
0

Det är inte så vanligt sålänge du följer de veterinären säger :) Låter kragar sitta på så att de inte kommer åt såret. Du kan ta av dem när de ska äta och du har 100% uppsyn på dem, men annars är de inte värt att riskera att de kommer åt såret och för dit bakterier. De är då de kan bli komplikationer.
Jag fick ha "strumpa" på min kisse för hon är så liten så kragen satt inte kvar :S :P Men prata med din veterinär om olika förslag om de verkligen inte gillar kragen.

Är de tillsammans nu så kan de vara de då också, så länge de inte "hjälps åt" med att tvätta varandras sår  :P Då får du nog sära på dem tills såret läkt :)

Lycka till!

Thaeri
1

Var bor du och vilken veterinär har du valt?

Det här med hur skickliga de är varierar rejält tyvärr, jag har varit med om allt mellan halva magen uppsprättad till ett litet sår på 1,5 cm…

nottheonly
0

Mina två honkatter blev osams efter sin kastering, vet faktist inte vad som gick fel där emellan.. men det verkar ju inte vara så super vanligt att det blir som det blev för mig och mina katter! Glad

Så du behöver nog inte oroa dig i onödan, men risken finns ju.

emw
1

Tack för svar. Behöver säkert inte oroa mig men det är svårt att inte göra det! Min äldsta hona tror jag kommer må väldigt mycket bättre efter kastreringen då hon kännts lite orolig och stressad.

#2 Bor i Dalarna och valde att gå till distriktsveterinärerna då jag hört att de är duktiga och blev rekommenderad att vända mig dit.

emw
0

Hur pass mycket kan de göra utan att stygnen skulle riskera att "åka upp"? Kan de tex klättra upp i deras klösträd som är i tak höjd eller hoppa upp på andra högre möbler osv?

Lusthan
0

En hona jag hade var både högt och lågt och service förvånansvärt bra. Använde dock inte tratt, det behövdes inte och jag har fyra andra katter hemma. Jag var lite orolig för såret då hon var som en virvelvind från det att hon kom hem men det gick bra. Skulle dock rekommendera att hålla lite koll.

emw
0

Okej jag blir lite nervös jag med då det ena katten vill hoppa upp på fönsterbrädor men jag försöket att antingen lyfta upp henne försiktig eller hålla henne nere på golvet.

De har båda tratt nu eftersom de försökte slicka på såret och det gillar katterna verkligen inte, de försöker väl ta till det mesta för att bli av med den och det känns inte heller bra med tanke på stygnen.

Behöver man vara orolig för att de ska hitta på massa bus på nätterna?

Sagolika
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Testa en uppblåsbar krage istället annars. Den accepteras ofta lättare av katterna.