Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 648 ggr
Aztrya
0

Skiter på golvet.

Mina katter har alltid varit rumsrena. (Dom är 7 och 6 månader gamla).
Nu i början av månaden bestämde jag mig för att testa en ny sorts Kattsand som skulle vara lite dyrare och bättre och inte lukta så mycket, och direkt så började pojken på 6 månader sätta sig på golvet och skita.
Jag har nu bytt tillbaka till den gamla sanden jag använde innan, men han sätter sig fortfarande på golvet. Båda kissar i lådan och han på 7 månader skiter i lådan.

Jag rensar den relativt ofta, och inget har egentligen ändrats här hemma. (Lite ommöblering men inget stort).

Någon ide på vad det kan vara och hur jag kan få honom att skita på lådan igen?

annzoo
1

Fler lådor och kastrering.

Om det inte hjälpte att byta tillbaka till gamla sanden kan de vara könsmognaden som gör att han skiter utanför, dvs han markerar reviret.

MonicaLagerquist
1

Vad innebär "rensar lådan relativt ofta"

Kastration,fler lådor,med och utan tak.

Stolt ägare till tre La permer

Aztrya
0

#1, #2: Kastration är planerat tills nästa inkomst av pengar. Aka slutet av månaden. Hoppas det hjälper då. x___x

#2: Försöker rensa två gånger dagligen om det behövs. Visst händer det att man i stress med skola och plugg inte hinner rensa förrens nästa dag, men försöker se till att det rensas vid behov.

IceJossan
0

Skaffa genast en låda till, många katter kommer plötsligt på att de vill ha en kisslåda och en skitlåda :)

Aztrya
0

#4: Får se om jag kan få tag i en lock-låda till då. Mina katter skvätter ut mer sand än vad jag häller i, även med lock. Utan lock så badar jag i Kattsand, haha ^^;

MonicaLagerquist
1

#5  köp en hög stor plast back.IKEA har ICA MAXI också .

Stolt ägare till tre La permer

Aztrya
0

#5: Bra ide. Kollar in detta snarast, tack. :)

IceJossan
1

Jag har plastbackar från ÖB - oslagbart bra! En gigantisk och en i normal kattlådestorlek, men kanterna är typ 30 cm höga.

Kinne
1

Jag läste en bra tumregel. Jag antar att den gäller för kattlådor med mycket sand i (8-10 cm).

'Om det är fyra eller fler 'saker' i kattlådan så är den smutsig'

(:

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se

AgnetaB
1

#8 Har som dig o funkar jättebra men har en hel 10kg Everclean i o nu fick jag en spricka i handtaget så är ledsen,hum. Var lite för tungt att lyfta omkring tyvärr. Gillar den för botten är glatt om man tar med spaden där så flyter på bra.