Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1002 ggr
[helenal]
0

hund o katt

Hej. Jag har tagit hand om en hittekatt sen en månad tillbaka.hon är jätte mysig o allt funkar kanon. Sover ihop m mig osv:) iaf halva natten ;) nu till saken…. Jag har en hund oxå men dom har inte träffats ännu.har delad vårdnad med mormor o han är på landet hela sommaren men han kommer till mig nu nästa v. Jag är orolig hur dom funkar ihop.Hugo är katt van o är inte jobbig eller på katten så är inte orolig att katten ska komma till skada men däremot tvärtom :( hur ska jag presentera dom för varandra?.Hugo har aldrig varit i denna lgh heller då jag flyttade in i somras därför har katten bott här först….

LitenPyssling
2

Är inte katten hundvan så får du absolut räkna med att den kan komma att fräsa, skjuta rygg, smälla till om hunden kommer för nära och gömma sig. 
Det viktiga här är att du inte går emellan om det verkligen inte behövs, eftersom hunden är kattvan så tror jag inte det kommer behövas heller. Risken om du går emellan är att katten faktiskt kommer att koppla hunden till något ont, du liksom bekräftar för katten att den ska passa sig för hunden. Gå inte emellan men var uppmärksam och "gulligulla" inte med någon av de men prata och visa att det är OK utan överdrift - det är stor skillnad på gulligull och uppmuntrande prat.
Ju mindre du går emellan desto fortare kommer katten komma överens med hunden.

Jag skulle försöka ha hunden instängd någonstans först i början, kanske inne i köket med kompostgaller för? Då känner katten mer trygghet och kan i lugn och ro undersöka "utomjordingen", är hunden helt lugn och inte försöker gå fram till katten så ser jag dock inga problem i att ha hunden lös heller. Kan h*n ligga ner eller vad den nu gör och låta katten gå fram själv i sin takt utan att direkt bry sig så är ju det absolut bäst.

Jag vet inte hur din hund är men vissa hundar kan vara van med vissa (familjens) katter och reagera instinktivt på nya (icke familjens), de skiljer dock väldigt lätt på familj och inte och markerar du för hunden direkt att katten tillhör familjen så bör det gå fint.

Eftersom din hund inte varit hos dig innan så är allt nytt + katten så om hunden ifråga är lugn i överlag så tror jag inte det kommer vara några problem faktiskt.

Ett tips är att försöka fixa (om du inte har det redan) ett ställe som är en bit upp där katten kan ligga och undersöka hunden ifred utan att hunden kommer nära. Det kan vara på en hylla eller liknande, ett ställe som är kattens fristad helt enkelt och där hunden inte kommer åt men där katten kan ha utsikt över majoriteten av lägenheten.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

[helenal]
0

tack för ditt svar. Hugo är väldigt lugn av sig iallafall tidigare när han träffat katter men beror väldigt mkt på hur katterna är också. ett problem är dock att hunden också ligger i sängen men jag får se hur de går när dom möts.

ska jag ha hunden i kopplet när jag ommer innnför dörren för känns sådär att släppa den lös direkt.. nu menar jag i koppel första minutrarna då vi stiger in annars har jag han lös redan innan jag öppnar ytterdörren.

AnnaMoonshadow
0

koppel tycker jag är en bra idé, mest för att hunden inte ska rusa och undersöka lägenheten (så som många hundar gör) och i sitt framfart skrämma upp katten. Det gäller att du ska ha kontrollen över mötet mellan dem två så tror inte jag heller att det kommer vara så stora problem, de måste få vänja sig bara  ^__^

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

[helenal]
2

Går väldigt bra faktiskt. Första dagen så hade jag Hugo i koppel när vi.kom.innanför dörren.kitty låg i sängen o kollade nyfikhet. Hugo brydde sig inte. Sen.smög.hon efter för att spionera lite men kom.hon för.nära morrade Hugo o hon sprang då iväg. Andra dagen höll hon sig i bakgrunden gick inte ens fram till mig men ikväll hoppade hon upp i sängen när hugo låg där nere bland mina fötter. Nu ligger hon o spinner på mitt bröst medan H ugo sover vid fotändan å han bryr sig inte eller något men är väldigt kul å se hur försiktigt hon rör sig för att inte väcka hono

AnnaMoonshadow
2

åhh men det låter ju toppen om det går så fint ^__^

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3