Bråkig kattunge
Hej hopp! Jag har två stycken små söta kissar. Köpte dem samtidigt, en bror och en syster. Allting går hur bra som helst, de är kelsjuka och passar bra in i familjen. Precis som alla kattungar, busar de en massa med varandra, fast hankatten är en smula hårdhänt med sin syster ibland. Det har hänt flera gånger att han biter henne så att hon både skriker och fräser. När hon springer iväg, jagar han henne runt hela huset. När han kommer ikapp, spottar och fräser hon åt honom. Ibland reser hon ragg och morrar åt honom. Så kan det hålla på en stund varje dag, flera gånger om dagen. Sedan kan de äta bredvid varandra, sova ihop, leka normalt tillsammans och allt det där. Ska man lägga sig i syskongrälen, eller skall de få lösa det själva? Dem är fyra månader. Tacksam för svar!
Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig
Jag skulle låta de sköta det själva. Kan tala om att jag har en hane som är väldigt hårdhänt med honorna här hemma. Det slutar med att honorna ibland springer undan och gömmer sig så han inte kommer åt dem. Hon lär han att det inte är okej att ta i så hårt så det är nog bättre att låta de sköta det själva.
Vill du göra något så kan du ju själv leka med hankatten själv. Använd en tjock vante eller något och låt han vara rimligt hårdhänt. Eller lek med båda katterna med någon rolig leksak så han inte känner att han måste ta ut sin överskottsenergi på honan.
Det är nog lite så jag skulle göra och faktiskt gör här hemma med min hane. Han tycker om när man jagar han genom lägenheten och sen blir man jagad själv också. Kan vara riktigt roligt.
4 mån? Jag hoppas att du bokar tid för kastering snart om det inte redan är gjort.

Hanar är lite tuffare när de bråkar, men kastrera båda två så kan lite av beteendet försvinna. Har ett syskonpar hemma där hanen hoppade på systern och tränade (eller vad man ska säga) på att paras, alltså hoppade på henne och bet henne i nackskinnet. Efter kastreringen så försvann detta beteende
Självklart skall de kastreras. Han har inte försökt att para sig med henne, eller låtsas, han är bara väldigt vild när han leker.
#4 det är inte alla katter som gör det med publik..en hane känner långt före dig om honan löper och det behövs bara en lyckad parning som resulterar i kattungar bara så du vet. du är säker att han inte försöker para henne..honan spottar och fräser en hel del då hanen tränger in i henne iaf…
2 av mina hanar har börjat para vid 15v och en hona jag har nu debuterade med sin 1a löp vid 5månaders ålder. så tipset är kastrera tidigare än 6månader.
Jo, jag är säker. Katterna är nu 16 veckor och även om hanen nu då skulle vara tidig, så har jag svårt att tänka mig att hon skulle vara så tidig. Jag har efter råd med min veterinär, fått en tid när hanen är fyra månader. Det är samma veterinär hag haft tidigare och han brukar kastrera vid fem månader, men han ville vara säker på att hanen inte skulle para sig med honan. När de bråkar skriker hon oftast när han tuggar på hennes bakben. Jag känner igen parningsbeteende. Hon är definitivt inte i löp, eller har varit. Han har inte ställt sig öve henne med ett bett över nacken. Han brukar kasta sig över henne, gärna från fåtöljen, så hon får skitslag och sedan springer de som två skållade troll
Det låter som min hane på mina honor. Han gör likadant, är kastrerad sen flera år tillbaka och inte det minsta intresserad av att para sig utan busar bara. Inte så populärt när han är så hårdhänt..
Min kastrerade hankatt bossar runt med min andra (men betydligt mindre) kastrerade hankatt på detta sätt.
Jag skiljer dem åt när lillkatten skriker för mycket och storkatten spottar ut hår ur munnen :P
Han är en liten sadist med andra ord? :P Kastrerade honom förra veckan och vist har han blivit lite lugnare i övrigt, men han kör ändå hårdhänt med sin syster. Han växer så mycket snabbare än henne också, fast hon har blivit tuffare nu och han kan få sig en rejäl känga, när hon har fått nog. Har aldrig köpt syskonpar förr och hade ingen aning om att de slåss såhär! :) Man lär så länge man lever
Jag har 2 honor som leker mycket (1år o 1,5år) o den yngsta fräser o morrar ibland o verkar tycka den andra är för hårdhänt(vet hon bits hårt) o då brukar jag bryta lite så de lugnar sig ett tag.