Efter steriliseringen
Vad kan jag räkna med ikäll och de kommande veckorna när jag tagit mina två nysteriliserade sex månader gamla (unga) kattdamer tillbaks hem?
Trattarna verkar stora!
Vad kan de dricka vatten ur? -Inte druckit sedan de kom hem, TIPS??
Vad kan de äta torrfoder från? (Golvet, just nu…)
Tacksam för svar!

Du kan ta bort trattarna när du övervakar dem så att de får dricka, håller du koll så ser du ju ifall de börjar slicka på såren eller om de nöjer sig med att äta och dricka.
Du kan ju under någon dag ge dem blötmat också så får de i sig vätska den vägen.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
Mina katter hade inte tratt på sig alls efter att de blivit kastrerade, jag höll koll på dom och de var inte på sina stygn och slickade en massa.
Ge katterna blötmat istället så får de i sig mer vatten.
Mvh Linn
Oj vilken stor tratt om jag jämför med den min kisse fick !! Jag hade min katt utan tratt vissa stunder men då endast i sovrummet så hon inte kunde smita under soffan eller så och börja slicka på såret..
Och lura dig inte på om katten låter bli såret första stunden, det gjorde min med men sedan började hon slicka..Det är lätt värt att ha katten i tratt för att dra ner risken för att det ska bli infekterat!!
När jag kastrerat så har jag aldrig fått tratt. De har sagt att det är okej att de slickar men det får inte bli för mycket. De får heller inte rycka i stygnen men annars är det okej om de putsar såret lite. Jag skulle ge blötmat för vätskans skull. Det är dock inte säkert att de äter och dricker så mycket om de fortfarande är groggy.
Om du tycker att tratten är för stor så kan man ju klippa i den, det gjorde vi när min hund fick fuktexem på halsen och fick världens biffigaste tratt.
Vi satte dock silvertejp i kanterna så att han inte skulle skära sig och klippte i tratten när den var varm så att den inte skulle riskera att spricka.
Jag anser dock att tratten är viktig!
Så strunta inte i den. Det vore ju galet tråkigt med en infektion.
Det är normalt stor skillnad mellan katter och hundar. Hundar behöver tratt för det kan inte låta bli såren.
Katter som går ute får lite sår då och då och tvättar bara såret så mycket som behövs för att hålla det rent så att såret skall växa igen innifrån och ut inte tvärt om. Saliven innehåller bakteriedödande ämnen precis som hos oss människor.
Katter är mycket välkontruerade. Läkningsprocessen hos en katt går otroligt snabbt, t ex kan ett skadat ben läka ihop fel på några dagar om katten inte kommer till veterinär i tid.
Att många veterinärer skickar med tratt beror både på dålig kunskap och rädsla för att något ändå skall gå fel och ägaren kanske inte har bra kontroll på sin skadade katt
Ingen av alla katter vi haft under åren har någonsin behövt tratt. Katter dricker inte på befallning så vattenförsörjningen kan bli lidande. Tänk själv hur lätt det skulle vara att dicka med en stor tratt på huvudet
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
#7 Så att jag som har en honkatt som började tokslicka + bita i stygnen skulle ha haft henne utan tratt och typ suttit med henne instängd på toaletten dygnet runt för att kunna hålla koll på henne hela tiden ?
Och föresten så gjordes en undersökning ( Någon som vet vart den finns och kan länka?? ) Som bevisade att katter och hundar faktiskt har väldigt väldigt mycket bakterier i sin mun mot vad man faktiskt trott, så att låta hunden slicka sår som man tidigare trott är inte alls en så bra idé .
Fast det var väl ingen som skrev att man skulle låta hunden slicka på sina sår? Torparmor skrev ju att hundar inte kan låta bli sina sår och därför behöver ha tratt.
Sen finns det ju säkert individer bland katterna också som inte kan låta bli sina sår och tvättar sönder dom istället, men det hör vad jag vet inte till det vanliga.
Mvh Linn
#7 och #8 Jag anser inte att det är bra att varken hundar eller katter slickar sina operationssår…
Både hundar och katter har bakterier i munnen även om saliven är bakteriedödande vilket den är även hos människan.
Det finns en anledning till att man får med en tratt och jag tror inte för ett ögonblick på att katter struntar i att slicka/kraffsa på sina sår ibland när i stort sätt inga andra djurtyper klarar av att låta bli om något kliar eller svider.
Jag har varit med fem honor som blivit kastrerade, alla utan tratt och utan problem med stygnen. Sen finns det givetvis individer även inom djurvärlden. Jag tror dock att en body är bättre än en tratt så katten kan röra på sig fortfarande om man nu har en slickare. Senaste honan jag kastrerat var för några månader sen och hon struntade helt i såret. Tvättade magen lila mycket som resten av kroppen. När jag frågade veterinären om det behövde skyddas så svarade denne att det behövs inte om hon inte börjar rycka i stygnen och slicka mycket. Att tvätta sig var dock bra för det kunde hålla infektioner borta ifrån såret. Inga problem alltså med lite normalt putsande. När det går till överdrift är det såklart inte bra och det hinner man märka ganska fort om katten är pigg. Det kan dock vara bra att hålla lite koll någon dag. Därför är fredagar en bra dag för kastrering. :-)
9# Jag skrev inte att någon skrivit att hundar ska slicka sår heller ! Jag skrev det som ett eget exempel på att saliven hos djur faktiskt inte är så ren som människan först trott.Får jag inte skriva något som ingen annan tyckt innan eller ?