Förvirrad om FORL
Blir knäpp i huvudet på min veterinär! Varit på återbesök med min katts tänder, det hade läkt jätte bra sen operationen :). Så tog jag upp om att hon Djursjukskötaren förra gången sa att hörn tanden inte var bra och så sa jag så det e väl snart dax för en till operation! Så kollade han röntgen bilderna och sa att vi hoppas detta var sista operation för henne! Jag bara så hon har inte forl i sina fyra resterande tänder!? Jo har hon men inte säkert det behövs opereras! Jag e helt förvirrad! Forl är en smärtsam tandsjukdom som endast går att behandla med utdragning av angripna tänder! Hur kan då dessa inte behöva opereras ut? Dem som läst mitt förra inlägg när hon skulle opereras vet att jag och han inte var eniga sist om hur många tänder han skulle ta! Han tog bara dem 3 värsta angripna tänderna. Och tycker dem andra 4 sitter för bra än så länge! Men dem är ju också angripna av forl, men kanske inte i det värsta stadiet än. Men varför vänta tills det blir ännu värre!? Någon som vet en bra djurtandläkare i Helsingborg man kan ringa och prata med om forl? Känner att jag orkar inte försöka mer med han jag har idag! Första operationen hade vi han och jag tyckte han var bra! Andra operationen hade vi en annan veterinär då han var på semester och hon var toppen bra och riktigt förklarade och tog sig tid med mig och alla mina frågor! Och denna tredje operationen gick det inte alls mellan mig och han med våra olika meningar, då jag tyckte han skulle ta dem sista 7 tänderna så hon blir av med sjukdomen och slipper fler operationer i framtiden! Men det tyckte inte han!

Det kan ha att göra med att operationen blir för stor om man rycker alla kvarvarande tänder på en gång. Så tyckte en veterinär när jag var iväg med en FORLangripen katt. Hon har dragit tänder i tre omgångar och har fortfarande ett par tänder kvar som kommer behöva dras. Nu har denna katt inte bara FORL utan även stomatit som ställer till bekymmer för henne och som hon aldrig kommer bli av med, utan hon får må bra så länge hon kan på Metacam.
Tack för ditt svar :). Dem andra två gångerna har hon dragit ut många tänder per gång! Men jag antar att dem tänderna som är kvar nu, bara är på stadie 1. Nu senaste operationen fick dem göra 2 Kronamputation och 1 utdragning. Och då är det på stadie 4-5. Men han hoppades nu på att det inte blev fler operationer och det var inte säkert det behövdes! Men dem är ju forl angripna så förstår inte hur han kan säga så! Eller dem kan stanna av på stadie 1 och inte bli värre?
Liten fråga, jag har också en forl katt här hemma, hoppas jag slipper dra fler tänder, men OM det behövs, vad kostade operationerna för dig? så jag har ett ungefärt pris :)
Vad jag förstått det kostar det olika hos veterinärerna! Men först undersökning på 550 kr och sen operationen med röntgen kostade denna gången 3510 och idag återbesök som gick på 250 kr. Och sen metacam som man ger i några dagar kostar något mellan 100-200 kr. Allt som allt ca 4400 kronor! Nej hoppas din katt slipper operationer :)