Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2189 ggr
viktoria91
0

Skorpan borta! =,(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I torsdags em försvann mina föräldrars katt, Skorpan. Hon bor i Örkelljunga på Stockholmsvägen och håller sig i dem närmaste kvarteren men nu har hon inte kommit hem.

Hon är ca 11 år gammal, inte så stor men lite kraftigare, dock inte så mkt. Mycket brittisk korthår är det i henne, trefärgad svart, vit och brun. Mest brun och svart, lite vitt i ansikte och på bröstet, några tår. Hon är rätt skygg så skulle någon se henne är det bästa att locka in henne någostans och stänga in henne sedan ringa mig. Alternativt ringa mig direkt om ni inte ha rmöjlighet att få in henne någonstans. Har reflexhalsband på sig med telefon nummer hem om hon inte tappat det.

Telenr: 0762317747

annzoo
0

id-märkt?

har ni anmält till polis, kolla med katthem i närheten, lappat i närområdet eller letat ute själv.

viktoria91
0

Hon är tyvärr inte id märkt.

Hon är anmäld hos polisen, ringt "upphittat" avdelningen och frågat, kollat på internet över upphittade katter, ringt djurdjouren här där hon köptes från. Har letat och lagt ut annons på blocket, sagt till grannar, vänner m.m.

Uppkatten
0

Viktigt att lappa i närområdet, massor av lappar högt och lågt!!! Lägg också lappar i brevlådor - det brukar vara effektivt. Be alla grannar och andra att kolla igenom garage, förråd etc - misse kan mycket väl ha blivit instängd någonstans! Det gäller att leta NOGA i dessa utrymmen, en instängd katt kan göra sig nästintill "osynlig".

Det förekommer också att missar hoppar ombord på släp/lastbilar etc. Har det varit hantverkare i närområdet? Någon som flyttat?

Kolla också med polisen ang. eventuella trafikdödade missar i området de senaste dagarna. Det är alltid bättre att få veta - även om man får ett tråkigt besked.

Man kan också kolla med närmaste djursjukhus ifall de har fått in ngn skadad katt med detta signalement + okänd ägare under de senaste dagarna.

Är misse kastrerad?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

viktoria91
1

#3 Nej, inga hantverkare i området och går inte nära främmande bilar, speciellt inte utanför hustomten, där går det inte klappa henne. Jag har ringt polisen och kollat och inget är anmält, hellre veta att hon är död än att hon kanske lider någonstans.

Tänkte ringa djursjukhus imorgon. Hon är kastrerad och vaccinerad. Har vagt för mig att katthemmet chippade och att hon står på dem, ska ringa dem imorgon. Tack!

Uppkatten
0

Bra att hon är kastrerad - då är hon inte ute på "sådana" äventyr i alla fall, och håller sig troligen närmare hemmet.

Bra att du kollar upp ang. chippning - hoppas, hoppas, hoppas att hon har ett chip och att det är registrerat! Det underlättar väldigt om hon skulle bli hittad av någon - speciellt om hon (trots allt!) skulle ha "rest iväg för egen tass" och hittas långt hemifrån.

Finns det någon kattmatare i närområdet? Kan hon ha sökt sig dit?

Viktigaste tipset just nu är dock att lappa - lappa - lappa! Minst 400 meter bort i varje riktning + på ställen där många (djurintresserade) människor vistas.

Och be alla att kolla sina uthus extra noga, för något verkar ju hålla misse hemifrån!!!

Prata också med alla ni möter när ni är ute och lappar….! Ha tydliga foton på lapparna ni sätter upp/lägger i brevlådorna, speciellt bra med foton som visar "speciella kännetecken" (om katten har ngt sådant?).

Viktigt att leta mkt aktivt redan i ett tidigt skede!

Håller tummarna!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

viktoria91
3

Hon är nu hemma på tomten iaf, har inte gått in i huset men hoppas hon gör det snart. Min mamma kunde inte se några skador men kommer kolla igenom henne noga när hon kmr in.=)

Uppkatten
1

Härligt!!!!

viktoria91
1

#7 verkligen! Hoppas hon kmr in snart också.

AgnetaB
0

Kan ni inte bara lyfta in henne?

viktoria91
1

Hon är nu inne och allt ser bra ut med henne! =D

#9 Hon är en fd skyggis och är väldigt försiktig ute, utanför tomtgränsen får ingen röra henne och på tomten är det bara personer hon träffar nästan dagligen som får röra henne, hon gillar inte att bli buren på längre sträckor. Hon gick inte nära först och är otroligt snabb. Det är bara jag som får sätta på nytt halsband på henne och får ta in henne i bur.

[sarasvati]
3

Underbart att missen är inne och att allt verkar ok med henne!!

Glöm nu inte att ringa katthemmet imorgon och kolla upp detta med chip samt registrering.

Katthemsmatten
2

Viktoria, se till att ni registrerar chipet på er adress och telefonnummer hos såväl SKK som Sverak.

Medarbetare Hittekatter iFokus