kattmat, kostnad :)
Ohaj!
Hur mycket kostar bra kvalitésfoder för en bondkatt i månaden ?
Bra kvalitetsfoder är lika viktigt för såväl bondkatter (som är väldigt vidsträckta blandraser) som raskatter, vill jag bara inleda det hela med.
Sedan är blötmat det allra bästa för katter vilket ökar priset en aning gentemot torrfoder, men det behöver inte alls bli jättedyrt.
Exakt vilka märken som är bäst bland torr- och blötfoder kan jag inte svara på då jag själv är jättedålig på det, men jag kan i alla fall ge tipset om att alltid läsa i innehållsförteckningen innan du köper ett foder. Det ska vara så hög procent råprotein som möjligt och så låg procent spannmål som möjligt.
Det finns foder som inte innehåller någon form av spannmål alls, utan istället protein och andra saker från växtriket, t.ex frukt. Allt som är utan spannmål är bättre än allt med spannmål.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Vi köper Acana och det kostar 249:- per 2,5kg. Eller ca 500:- för 7kg. Har ingen riktig kolla på vad det blir i månaden.
Acana vet jag är superbra för hundar i alla fall! Alltså, deras hundfoder, haha.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Ja det är ett av det bästa till katter anser jag. :)

Acana tycker inte jag är särskilt bra pga deras innehåll av fisk.
Om man ska ge torrfoder rekommenderar jag hellre Carnia Lynx, Porta 21 Sensible, Applaws Kitten eller Chicken, och WildCat Etosha
De bästa blötfodren man kan ge är Mjau, Bozita och Husse, sorter utan fisk.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Blötmat är det bästa. Mjau och bozita och Husse som ovanstående skrev. Om jag tar en av våra katter, den äter ungefär två stycken stora matskedar som vi äter tre gånger om dagen. Skulle säga att en tetra räcker till en katt i fyra till fem måltider och den kostar kanske tio kronor. Sen är det bara att räkna. :-) Jag varvar med kycklingvingar och lite annat rått kött med och utan ben också. :-)
Vi köper Bozita tror jag det heter ett svenskt torrfoder, det kostar ca 650 kr för 10 kg och räcker i två månader.
Vi har order från veterinär att vi inte får ge blötfoder då ena kissen har tandsten…
lurvponnyn.vimeddjur.se
Fast har katten tandsten så beror det troligtvis på spannmål och socker som finns i torrfoder. Jag skulle byta till bozita blötmat och Mjau blötmat och ibland ge rått kött med ben, exempelvis fläskkaree och kycklingvingar. Då först får tänderna jobba och tandstenen arbetas bort. Torrfoder tar inte bort tandsten, snarare tvärtom..
#5 Du kan läsa innehållet på animails hemsida. Finns tre olika sorter och Grassland (grön påse) och Wild prarie (orange) innehåller inte fisk. Däremot gör Pacifica (blå) det.

Ni har order från eran veterinär att ni inte får ge eran katt det bästa fodret som finns att tillgå på marknaden, pga tandsten..? Sjukt.
Ge råa kycklingvingar, kycklingmage, tunga eller hundgodis som torkad vom, torkad lunga eller borsta tänderna då och då så klarar ni tandstenen fint. Har ni ens provat om det fungerar att ge bara blötfoder med tandstenen?
Ja det är ju just det jag har gjort, det kanske du också skulle göra?
Acana Wild Prairie
Kyckling, russetpotatis, benfri kyckling, benfri fgös, sik, flundra, hälleflundra, torsk, ärtor, kycklingfett, soltorkad alfalfa, kycklinglever, benfri sik, hela ägg, laxolja, sötpotatis, pumpa, spenat, rovor, tomater, morötter, äpplen, ekologisk kelp, tranbär, blåbär, enbär, svarta vinbär, cikoriarot, lakritsrot, angelikarot, bockhornsklöver, ringblomma, söt fänkål, pepparmyntsblad, kamomill, lavendel, sommarkyndel, rosmarin samt vitaminer och mineraler.
Acana Grasslands
Benfritt lamm, lax, russetpotatis, sill, kyckling, ärtor, sötpotatis, benfri anka, laxolja, kyckligfett, benfri gös, torkad kycklinglever, soltorkad alfalfa, hela ägg, pumpa, spenat, rovor, tomater, morötter, äpplen, ekologisk kelp, tranbär, blåbär, enbär, svarta vinbär, cikoriarot, angelikarot, bockhornsklöver, ringblomma, söt fänkål, pepparmyntsblad, kamomill, lavendel, sommarkyndel, rosmarin, samt vitaminer och mineraler.
Dessutom innehåller Prairie lakritsrot och Grasslands spenat, båda rätt så giftiga och ska absolut inte ingå i någon kost för katter, särskilt inte på regelbunden basis.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Jag rekommenderar själv INTE Carnia Lynx. Hög magnesiumhalt + låg vätskeinnehåll = katastrof. Porta 21 Sensible har samma problem, tror jag. Det utfodrar man på egen risk.
Alla katter äter densamma, iaf. bör. De har samma näringsbehov: kött och vatten. Blötmat är bra, och kanske verkar dyrt, men man får väldigt ofta en friskare katt som mår bra och har mindre risker att få vissa sjukdomar som brukar bli mycket vanligare med torrfoder.
Alla katter väger olika, så där beror ju foderkostnaden helt på.
Såhär kan man räkna:
125 · X,Y + 293
X,Y = kattens vikt i kilo. T.ex 3.5kg, 4.0kg. Summan du får är KJ mat den behöver äta varje dag. Bozita paté har 3,55KJ/gram.
125 · 4,0 + 293 = 793 KJ
En 4kg katt äter alltså 793 KJ per dag.
Då äter den 223g Bozita paté per dag. En tetra innehåller 360g. 360/223kg = 1,6 dagar på en tetra. I butiken kostar väl en tetra 12kr. 7,5kr per dag. 225kr per månad. Och man kan hitta Bozita så mycket billigare online + erbjudanden (t.ex Foderbilen har dem för 10,50kr styck om man köper ett flak på 16 stycken!)! Det blir alltså inte så dyrt egentligen. Särskilt när man minimerar risken för flera sorts sjukdomar, och veterinären är det inte billigt att åka till, även med en försäkring som hjälper med kostnaderna!
Detta beror också helt på aktivitetsnivån, osv. men generellt kan man säga någonting sådär.
(Tack blir personer som Thaeri för denna uträkningsmetoden, förresten!)
#10 Håller med, otroligt bisarrt! Särskilt när torrfoder inte har en större påverkan öht på tänderna. Så hellre större risk för diabetes, foderallergier, UVI, och IBD (många som kan bli permanenta), än ev. lite mer tandsten?