Djurplågeri-vara
Ett företag sålde denna produkt på auktion, många reagerade och annonserna stängdes av efter råd av veterinär.
Kan dyka upp på andra sajter.
Stavningen är rätt, kan tänka mig att dem gjort stavningen sådan för att lyckas sälja innan någon reagerar.
Klyskydd för katt.
Jänkarna e knasbollar betr. djur - för dem e de bara pryttlar & inte levande varelser. Se bara marknaden för allt skit de köper till jyckarna - kläder & annat trams - som vore djuren småbarn.
/L
Såg exempel på just sådana klöshättor i ett avsnitt av My Cat From Hell. Förstår inte varför inte kattägare i USA kan köpa ett bra klösträd/klösmöbel, problem solved! Men dessa plasthättor är iallafall ett steg upp från den avskyvärda vanan att operera bort klorna på katter - vilket jag har förstått är ganska vanligt i USA (förbjudet enligt lag här i Sverige tack och lov!). Återigen, ett avsnitt av My Cat From Hell, en katt som bets och fräste och var allmänt osocial berättade ägaren efter att hon låtit operera bort klorna på den arma katten. Hade velat fråga henne vad hon tyckt om någon opererat bort hennes fingernaglar 
Det är helt sinnessjukt hur de behandlar sina djur. Den delen om att de opererar bort klorna var för mig helt ny information. Jag kommer aldrig förstå hur man med gott samvete kan göra så mot ett stackars försvarslöst djur.
Man undrar ju vad det är för fel med att försöka ge katten lite kärlek och omtanke, se till att den kan uträtta sina behov och leva så naturligt som möjligt i stället för att göra allt man kan för att anpassa den till att vara ett halvdött keldjur.
Lider med alla stackars djur som far illa på grund av att människor behandlar dem som skräp.
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
#3 såg oxå dom avsnitten å blev förförad av den stackars katten som fått klorna bort opererade, hon led ju fruktansvärt av detta… har för mig att dom va tvugna att medicenera henne för att hon skulle bli lite mer "normal"…..
Fjanterier. Det är inte djurplågeri att sätta SoftPaws på sina katter. Det är självklart inte en lösning på problemet om man har en katt som klöser människor, andra djur eller möbler men det kan vara bra hjälpmedel under tiden man arbetar bort problemet.
Jag känner kattägare som har använt sådana här just under en period när de tränade katten att "klösa rätt". Katterna lider inte av det (de jag känner till har inte ens märkt av dem annat än under påsättningen) och det ger ägarna respit att träna katten. Alternativet kan ju annars vara omplacering eller ännu värre, avlivning.
Det är så himla lätt att sitta och slå sig på bröstet så länge man inte är den person som precis har tagit hand om en katt som går lös på allt du äger och har: möbler, skor och tapeter. Självklart förstår vem som helst att SoftPaws inte löser problemet, men det ger ägare ork och respit att kunna hantera det grundläggande problemet.
Så om man har en unge som river sina kompisar på dagis skulle en bra lösning vara att permanent sätta fast gummihandskar på händerna på den?Ett bra hjälpmedel medan man lär ungen att det inte är okej att riva sina kompisar.
Nej, tyvärr, det argumentet köper jag inte. Det grundläggande problemet ligger inte hos katten, det ligger hos ägaren, hos människor som inte förstår sig på djurens behov. Har man tagit sig an en katt (eller vilket djur som helst) är man förhoppningsvis medveten om att det finns risk att den klöser på saker. Man får helt enkelt förbereda sig och vara beredd att jobba och lägga ner tid på att få katten att klösa på "rätt" ställen, såsom klösbrädor, klösträd och liknande.
Har man från början lagt ner den tid och det tålamod som krävs kommer förmodligen inte problemet uppstå över huvud taget.
#7 SoftPaws är inte permanenta. Du kan ta av dem och om du inte gör det lossnar de av sig självt efter ett tag. Dina liknelser med barn kan du ta med någon annan. Jag har barn och är etolog, jag är mycket väl medveten om vad det innebär för praktiska skillnader. Men om du vill leka liknelser, är det barnmisshandel att sätta vantar på sitt barns händer? Sedan kan du läsa mitt inlägg igen och även delen när jag skriver att problemet måste lösas från grunden.
#8 Nej, jag tycker absolut inte det är barnmisshgandel att sätta vantar på barns händer. Det var just därför jag valde att skriva gummihandskar som skulle sättas dit permanent (det skulle jag absolut se som barnmisshandel).
Jag tycker fortfarande inte att SoftPaws är ett rimligt hälpmedel. Jag tycker det är helt sinnessjukt att ens överväga att använda sig av något sådant. Katten klöser av en anledning och det är det man får ta itu med (utan att använda sig av sådana hjälpmedel).
Jag läste hela ditt inlägg och jag såg att även du tyckte att problemet skulle lösas i grunden men jag tycker inte att SoftPaws är ett vettigt hjälpmedel för att komma dit. Behöver man SoftPaws för att "orka med" att lösa problemet skulle man kanske inte ha skaffat katt från början.
SoftPaws är ingenting annat än rent djurplågeri. Det är min åsikt och den står jag för.
#9 Jag utgår helt krasst ifrån att du aldrig har träffat en katt med SoftPaws. Jag utgår även ifrån att du aldrig har träffat en katt som går lös med klorna på ALLT. Katter som ofta även behöver psykofarmaka flr att ens vara mottagliga för beteendemodifiering.

Det jag reagerat mot är att de här SoftPaws tvingar katten att ha klorna "ute", dvs de kan inte bara använda dem vid behov.
Alltså måste katten konstant leva med att ha klorna "ute", även när de sover, eller bara går omkring som vanligt. Jag kan inte tänka mig annat än att detta leder till en ändrad belastnig av tassarna, musker och senor och att katten får ont. Det vet man ju själv om man plötsligt belastar foten fel pga nån skada eller liknande. Man kan ju få ont i ryggen eller annat, just för att man belastar fel.
Själva klogrejen är nog inga problem, men det finns säkert biverkningar av det.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Katten kan dra in klorna med Soft Paws på. Kolla svaret till fråga 6 på Soft Paws FAQ.
#6 Jag har löst problem med katter som klöser (inte på allt men på mycket) utan några sådana hjälpmedel. Man kan altid placera ut fler klösträd eller klösmattor, spruta feliway där de klöser eller hitta på något annat. Jag är ganska övertygad om att mina katter skulle avsky att få något liknande på sina klor så jag skulle aldrig ens överväga det.
/Matilda
Du pratar om dina katter, men bakgrunden till att katten klöser överallt (trots klösmöbler) kan bero på många olika saker. Alla fall är inte lättlösta, tro mig, jag arbetar med att hjälpa kattägare att lösa problem och varje fall är unikt. Dussinlösningarna funkar inte på alla fall, tyvärr. Jag önskar att det vore så enkelt. Ibland tar det tid att lösa problem och under den tiden måste man skydda både människor, andra djur och möbler/golv/tapeter.
#14 Jag är fullt medveten om att det kan bero på olika saker. Katten som klöste lite överallt här hemma var en katthona som jag tog hand om då ägarna tröttnat på henne och det tog mig nästan två år att arbeta bort hennes beteende. Och jag pratar inte enbart om mina katter, har varit stödhem åt hemlösa katter och man får helt enkelt räkna med att vissa problem tar tid att lösa. Jag ser det fortfarande inte som en anledning att ta till sådana hjälpmedel.
/Matilda

#12. Man man kollar på en bild av en katt med softpads så ser det inte ut som om den har klorna helt indragna. Så att det inte skulle påverka katten tror jag inte på.
Vilket får mig att fortsätta tro att du faktiskt inte har någon erfarenhet av de mer extrema fallen.
Lite som att tro att man kan lösa tvångsbeteendet tygätande genom att bara ge lite fiberrikt torrfoder och ta bort allt tyg för att det funkade på den egna katten (som visserligen tuggade på tyg men som inte led av något tvångsbeteende).
Jag känner inte till någon välrenommerad kattbeteendeexpert (dvs. etolog eller veterinär med specialkompetens inom beteende och beteendemedicin) som anser att Soft Paws är djurplågeri. Alla förefaller tvärtom vara rätt överens om att de kan vara bra hjälpmedel i vissa fall i kombination med andra beteendemodifierande insatser.
#16 Tycker inte heller det ser ut som klorna är helt indragna.
#17 Du har dina åsikter och jag har mina. Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att acceptera att jag tycker annorlunda. Jag har ingen aning om vilken erfarenhet du har av katter eftersom jag inte känner dig så jag tycker faktiskt inte du ska uttala dig om mina erfarenheter för du känner inte mig. Jag tycker personligen inte att Soft Paws verkar vara bra eller bekvämt för katten och skulle aldrig få för mig att använda det på någon katt, men det är min åsikt.
/Matilda
Vill man visa en bild av hur Soft Paws ser ut på katten kan man såklart inte ta en bild när klorna är indragna. Det säger sig självt (för då syns de inte).
Då ger jag dig en enkel fråga. Har du någon erfarenhet av Soft Paws? Har du någonsin träffat en katt som har dem på sig? Jag tror att det är lätt att tro en massa innan man har fått erfarenhet av dem. Jag hade absolut fördomar om Soft Paws innan jag faktiskt träffade en katt som bar dem.

Silvestris, hur säger man till en katt "ut med klorna nu, för jag ska ta en bild". Om du googlar bilder på soft-pads, så får du massor med svar på katter där man tydligt kan se att de inte kan dra in klorna. Och hur skulle de kunna det? Det är ganska tjocka grejer och klorna dras in i en liten "ficka" eller vad det nu kan heta. Där finns ingen extra plats till soft-pads.
Om du ska ta bilder på Soft Paws säger det sig självt att du kommer ta bilder när katten har klorna ute, annars har du inget att visa. Ska du visa en bild på solen tar du inte kort mitt i natten när du bara ser månen.
Låt mig påminna dig om att Soft Paws är uppfunna och tillverkas i USA. Om de gick ut med felaktig information om att katterna kan dra tillbaks klorna skulle de bli stämda på om inte miljonbelopp så iaf på belopp i hundratusentalsklassen.
#1 Tack för länken!
Jag tycker att klorna på en katt är en av de vackra karaktärsdragen som finns. Det skulle bara vara sorligt att se en katt som inte kan använda dem eller inte har några klor alls!
Klorna är där av en anledning och då ska man inte ta bort dem eller förlöjliga dem på något sätt, utan man ska uppfylla behoven och ha objekt som katten kan använda (klösbräda, dörrmatta etc)
Om det inte var någon fara hade inte Tradera stängt ner annonserna, kom upp nya igår. Och veterinärer säjer emot dem.
Helt sjukt!
Kan man inte råda bot på katter med störningar ska man nog inte heller ta sig an dem,då är det bättre att kontakta kunniga på området än att komma på dumma idéer och lösningar. Typiskt människor!
#24 Kan inte annat än att hålla med dig!
Varför inte bara klippa klorna? På innekatt är det inget fel (+ att de så klart ska ha klösträd också, även med klippta klor kan de ju rafsa på det men ger inte så mycket revor på möbler)
Måste vara obekvämt med lösskydd, klorna ska ju kunna dras in och hur känns det då med något sådant som håller ute dem och håller emot?
Har en kompis som klipper klorna på sin innekatt. Spetsarna bara. Visserligen är det mest för att katten kloar i benen när hon myser, och så fastnar hom med klorna hela tiden när de är för långa..lite klantig kise :P Hon klöser inte på möbler men man märker ju att klorna inte får fäste i tex soffan när hon mys-kloar. Klösträdet däremot låter det som att hon har glädje av, det använder hon ofta ändå.
Hade gärna klippt klorna på min ena katt som också kloar vid kel (hon kan komma och lägga sig bredvid, sträcka på sig och bara händelsevis råka klösa en i låret ;) ) men hon är utekatt och behöver kunna ta sig upp i träd, jaga osv. Bor på landet så här finns ju naturliga fiender. Inga problem så länge hon kan klösa ifrån och klättra snabbt dock.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
För mig är det en självklarhet att man klipper klorna på en innekatt. Inte för att undvika att saker skadas av klorna utan för kattens skull då innekattens klor inte slits ned på ett naturligt sätt. Klorna kan då bli så långa att de till slut skadar katten.
Soft Paws ska inte ersätta kloklippning, klösmöbler och träning. Soft Paws kan användas i extrema fall när du har en katt som går lös på allt (även nedklippta klor förstör tapeter) och du behöver rädda ditt hem från att förstöras fullständigt under den tid du tränar katten att klösa på rätt ställen.
#27 Men det måste vara obekvämt om inte skadligt för katten att ha dem på. Även om katten nu kan dra in klorna med dem, så sitter det en tjock grej inne i tassen där det inte ska vara någon när klorna är indragna. Hade det handlat om korta stunder i taget hade jag inte tyckt det var så hemskt, men nu handlar det om veckor åt gången.. Jag kan inte tänka mig att det inte medför snedbelastning och smärta i längden… Det är ju heller inget an märker så direkt. Väldigt få kan se om en katt ändrar sättet att gå en liten aning och katter brukar inte precis visa värk och smärta särskilt tydligt. Det är inte säkert att de får ont i just tassen, men kanske de istället får en molande värk i skuldrorna eller höfterna. Inte alls säkert att det hade synts ens om man letade.
Därför är jag väldigt skeptisk till ideén.Då ser jag hellre att man tar sig omaket att skydda tapeterna på något sätt (masonitskivor?) och byter ut möblerna mot sådant som man inte är rädd om, eller om hemmet redan är väldigt förstört; vänta med renovering tills problemet är löst.. Visst, det blir dyrt, arbetsamt och man bor i ett fult hem under tiden, plus att man behöver förvara finmöblerna någonstans… men så länge det inte går att vara helt säker på att klösskydden inte orsakar värk och märta på något sätt, så tycker jag inte att det är något att använda. Och jag kan inte anse att det går att säa säkert att de inte orsakar smärta inom de veckor skydden sitter kvar.
Jag vet flera innekatter som inte får klorna klippta, men det behövs inte på dem. De sliter ner dem på klösträd och annat. Men visst, klippning är bra när det behövs så läge katten inte är ute.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Jag kan ge ett exempel på när jag själv tycker att Soft paws kan vara befogat. Det är när man har katter som ryker ihop på liv och död. Då kan kloskydden förhindra allvarliga rivskador.
Låter helt befängt faktiskt! Är det då inte då bättre att undvika att hålla djur som vill döda varandra separat?

Det kanske är ohållbart att ha dem uppdelade jämt pga att de får för liten yta att röra sig på då, samt att annonsering efter ett nytt bra hem inte har gett något resultat. Inte heller kastrering av samtliga, Zylkene, Serene-Um, receptbelagda lugnande, Feliway eller någonting annat har hjälpt. Vad är lösningen då?
Allt beror ju på hur man skaffade katten och varför. Har man inget utrymme eller möjlighet att separera djur som är så agressiva mot sin artfrände är det i sig djurplågeri.
Att ta emot problemkatter kanske kräver lite eftertanke om man själv är lämpad att bemöta djuret så att problemet avhjälps.
Tror inte att agressiva beteenden mot en artfrände är så lätta att råda bot på, därför är väl katthem ett alternativ och är djuret så skadat att det inte kan vistas inomhus pga av trauma eller något annat kan det vara skonsammare att faktiskt överväga avlivning.
Nu finns det även skickliga kattbeteendevetare på marknaden som också kan vara behjälpliga.
Sen vill jag även poängtera att katter är rovdjur med instinkter från naturen och kräver en fast hand när det gäller att förstöra inredningar. Eller så behöver katten få komma ut i naturen och få utlopp för sina instinkter.
En annan viktig sak är att lära sig kattens språk och kommunicera med den. Här går många bet och ser inte lösningarna för man helt enkelt är döv och blind för vad katten egentligen säger och behöver.
Jag får nog hålla med om att har man katter som går på varandra och slåss är det separering som gäller. Det är inte bara klor som skadar utan även bett och det är inte okej att utsätta katter för den stress det innebär att gå omkring och känna sig konstant hotade på sitt revir. Att ha ett litet, men tryggt revir, är många gånger bättre än att kunna röra sig över större ytor och hela tiden känna sig hotat.

Jag har fyra raskatter, inga problemkatter och det är inga omplacerade katter med traumatisk bakgrund. Det är mor och dotter från egen uppfödning samt två inköpta obesläktade hankatter. Alla är som sagt kastrerade, varav två nyligen samt en fick nyss omkastreras pga fortsatt löpbeteende. Alla är sociala och trevliga mot människor och brukade vara det mot sina artfränder också. Dock blev det rangstrider när några av dem var fertila och ingen har velat ge sig sen heller trots kastrering.
De har nu varit uppdelade i flera månader i två olika lägenheter. Då har två fungerat bra ihop och två sisådär (en av dem är väldigt dominant & hårdhänt men snäll mot sin kompis då och då, men alltid underbar mot människor). Tyvärr får jag inte låna den andra lägenheten för alltid. Annars hade jag gärna fortsatt att fara mellan lägenheterna för katternas skull. Det har i alla fall varit skönt för alla parter med en paus från stridigheterna.
Ja,det är problematiskt med rangstrider för de är ju så naturligt för dem.
Det bästa vore ju naturligtvis i ditt fall om de fortsätter att den ena får ett nytt hem. Vad har du för ras?
#19 Nej jag har ingen erfarenhet av Soft Paws men som andra har skrivit i tråden så tycker jag att det verkar obekvämt för katten och jag kan inte förstå hur den skulle kunna dra in klon ordentligt när dessa sitter på. Jag har svårt att tro att katten inte tar någon skada av dessa och därför är jag väldigt skeptisk mot dem. Jag säger inte att det är så, utan det är min uppfattning av dessa.
#22 Håller helt med dig. Kattens klor finns där av en anledning.
/Matilda

Norsk skogkatt. Jag har annonserat, men rätt hem har inte dykt upp (än). Fortsätter leta nytt hem ifall det inte löser sig.