Blinkhinna
Min lilla kattfröken Lizzie som snart är fem månader är ett hysteriskt busfrö :-). Men hon gör mig lite orolig när hon ligger och gosar och jag kan se lite av blinkhinnan i ögonvrån på henne. Har för mig att det ska betyda att kissen inte är helt frisk. Hon har varit här i några veckor nu men jag har tyckt att hon haft en väldigt rund mage redan från början. Hon är väldigt pigg, äter kopiöst och verkar inte må dåligt. Men jag funderar på mask eller om det är dags för en veterinärskoll.
Lizzie är huskatt och kommer ifrån ett ställe där hennes mamma var utekatt så kattungarna fått i sig möss men hon var avmaskad och vaccinerad när hon kom hit till mina äldre katter. Hon är inte veterinärundersökt tyvärr och jag hade nog tänkt att det kunde vänta tills hon ska bli kastrerad men nu gör hon mig lite orolig.
Vad tror ni?
Jag är också lite nyfiken på detta, våra misse blev veterinärbesiktad i juli utan anmärkning, och samtidigt vaccinerad, dock ej avmaskad (ska göras den här månaden). När hon myser ser man också lite av blinkhinnan ibland, men jag tror att det mest är när hon är nyvaken och blundat länge? 
För i övrigt är hon världens piggaste rackarunge!
Det är helt normalt att blinkhinnan syns när katten myser och blundar med halvöppna ögon. Om blinkhinnorna syns mycket hela tiden även när katten tittar som vanligt är det dock inte normalt.
När det gäller avmaskning tycker jag att man bara bör avmaska ifall man sett att katten har mask. Om man undrar ifall katten har mask eller inte kan man köpa ett "kolla masken"-kit på apoteket som innebär att man skickar in ett avföringsprov för analys. Då får man också veta exakt vilken mask man ska behandla för.
Sajtvärd Katter iFokus

Tack för svaren :-)
Förhoppningsvis har inte lillkisse mask för jag har inte sett något i lådan men jag tycker det är svårt att se mask.
Ibland kan jag se en liten antydan till blinkhinna i hennes ena öga även när hon leker men det är inte hela tiden, mest syns de när hon gosar och kisar lite. Då vet jag att det troligen är normalt. Mina äldre katter visar inte blinkhinnan på det sättet så jag blev fundersam.
Men varför har hon så tjock mage som känns ganska spänd? Hon verkar inte ha ont på något vis om jag klämmer på den. Hon äter i och för sig allt hon kommer åt, knaskatten, så magen är väl lite i olag ibland.

Är du osäker på om hon har mask eller inte så kan du köpa ett Kolla masken, det är helt enkelt ett kit för avföringsprov, som man skickar in till angiven adress så får mans var på om katten har mask och vilken sort. Sen är det bara att välja – eller inte välja – maskmedel efter det