Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4044 ggr
skrollan
1

Katt med andningsproblem?

Har tidigare berättat om min ena kattunge, eller nja, han är väl över halvåret nu :)
Sakar jag regeagerat på är att han oftast sover med öppen mun, och gärna på rygg. Han kan bli andfådd när han leker med sin kompis, han lägger sig ner och flåsar. Tycker han kan verka täppt i nosen, och det kommer snor/slem när han kelar med oss. Han är mycket gärna i ansiktet! :)

Vi har självklart vart hos veterinär, tyvärr ingen stor klinik pga av den lilla orten vi bor i. Dem klämde, kände och lyssna. Dem ansåg att det inte var något speciellt, men trots detta skrev hon ute vetimoxin om det var något ?!

Jag hade hoppats på röntgen, men det påstod dem var svårt att få på bild, det dem nu röntgar?

Jag är besviken att dem skrev ut vetimoxin utan att egentligen veta vad det var? Och att jag fortfarande står på ruta 1?

I övrigt mår han bra. Äter, dricker, bajsar, kissar och lever rövare med sin kompis :)

Jourhemmet
0

Jag har haft flera katter här hemma som flåsat när dom springer runt. En av mina egna gör ofta det när han rejsar runt. Ang slemmandet i ansiktet på er, det finns många katter som dreglar när dom blir keliga. Galet att skriva ut vetrimoxin hur som helst.

skrollan
0

Ja jag hade ju en annan tråd om just detta ämne som jag nu inte kan hitta. Och då tror jag det var Sophey som skrev att hennes katt sov emd öppen mun och flåsa, men att inget hittats hos vet där heller.

Ja, ja tycker vi ska vara rädda om medicinen vi har och absolut inte använda i "onödan" nu blev han ju inget bättre av det heller!

Är bara rädd att han lider. Kan katter ha blåsljud eller något liknande? Men då borde hon hört det när hon lyssna på hjärtat väl?

Eywa
0

Blåsljud hade dom hört när dom lyssnade på hjärtat!

Är katten vaccinerad?

Som #1 säger så dregglar katter ibland när dom gosar. Har varit med om en katt som dregglar kopiösa mängder, det kan ju röra sig om något sånt, vad gäller "slemmet".

skrollan
0

Hej!
Efter alla kontroller med blodprov och räntgen på lungor så lever vi med detta. Vissa situationer som lek och varmt ute så flåsar han lite. Men han verkar inte så berörd över detta. Yes, chippad, kastrerad och vaccinerad!

mallabralla
1

har de utrett henne för astma?

katten kan få en tillfällig astma som försvinner med en kortison behandling, man brukar börja där. blir det värre kan det vara mycoplasma. om det blir bättre så har ni hittat svaret, antingen försvinner det då helt eller så får man medicinera katten med astma medicin resten av livet, det är inget farligt och faktiskt rätt vanligt på katt.

Sajtvärd på Perser iFokus

Quest
1

Undrar samma som mallabralla. Det låter väldigt likt en av våra katter som har astma. Vi använder Ventoline Evohaler med en speciell andningsmask varje dag och då slipper hon ligga och flåsa när hon leker osv. Kan vara värt att kolla upp. Dessutom är det så roligt på apoteket varje gång man ska hämta ut det och de är jätteförvånade att man kan ge det till en katt. Vi brukar få förklara hur man gör osv. :-)

giffan
0

Vad äter katten för mat?? Har en som var rätt dålig ett tag, bytte foder till det den åt tidigare, och nu är prpblemen helt borta.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

skrollan
0

Tack för era tips! Nej veterinären sa gissningsvis astma eller något om polyperna. Jag ville röntga dem, men fick inte igenom det pga Nelson är så fruktansvärt åksjuk. Ska ringa veterinär imorgon om era funderingar! :-) vi bytte foder för ca 3-4 månader sedan till carnia lynx.

giffan
0

#8 Va den lika före foderbyte?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

skrollan
0

Ja han har haft sina andninfsproblem sedan han flyttade hit 12 veckor gammal

skrollan
0

I dags läget pratar vi om att röntga polyperna och möjligtvis operera bort dem. Men beroende på hur dem sitter (?) så är det inte säkert att valla Djurklinik kan göra det pga saknade verktyg. Däremot ska dem få hem det men vet inte när. Så veterinären tyckte vi skulle avvakta så länge inte Nelson blir sämre och så tyckte han att jag skulle kontakta Agria så dem verkligen täcker detta. För är det inte polyperna kan det vara medfött hjärtfel.

Uppkatten
0

Vet att man ibland gör bronkoskopi på katter med andningsproblem + ultraljud hjärta…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

skrollan
0

Ja juste, det sa han ju. Att vi eventuellt skulle göra ultraljud på hjärtat med. :-)

Uppkatten
0

Och med hjälp av ett bronkoskop kan man se hur luftvägarna ser ut invändigt… om där finns tecken på inflammation o s v…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

skrollan
0

Okej tack så mycket för informationen :-)