Några kattmatsfrågor
Jag har studerat typ alla senaste trådar ang kattmat här på forumet med början i våras. Jag vill ge det bästa men ge bra torrfoder som en bas och trygghet att det alltid finns mat hemma. Jag har ojämna rutiner och tider. Barfa orkar jag inte med. Frågor som jag har är… Blötmat ja, men varför inte med fisk om halter är bra? Är mjau bättre än porta 21 till kattunge. Hörde att katters tarmsystem är kort därför svårare att äta bara blötmat. I de mängder som då behövs typ 2 ggr per dag. Här på forum har jag sett rekommendation främst på mjau, varför är det bättre än porta21 och tex bozita? Just nu kommer jag inte på fler av de funderingar jag hade bara för att jag sitter här och skriver, typiskt! Återkommer med det … Tacksam för förklarade svar.
Om jag skulle ha torrfoder som bas så skulle jag köpa Porta 21 och sedan också ge mjau eller bozita också två eller tre gånger om dagen. Mjau och bozita är i princip likvärdiga. Fisk är onödigt få det är ett högallergent protein för katter. Inte normalt allergent alltså utan högallergent. Det är helt onödigt. Dessutom finns mycket annan skit i fisk som tungmetaller och dylikt. Att katters tarmsystem är relativt kort har jag också hört men att det skulle vara för kort för att processa mat som är gjord för dem har jag svårt att tro. Blötmat är ju vätska och protein i princip fast mald. En rå kycklingvinge eller råtta torde då vara mer svårsmält än blötmat. Jag har aldrig sett en katt skita oprocessad råtta.. Så det låter konstigt i mina öron. Det du ska undvika är alltså fisk, socker och i princip all typ utav spannmål så långt det går. Har för mig Porta 21 har potatis i sig för att få ihop bitarna. Proteinhalten är dock högre än mängden potatis. När man höjer mängden protein så åker också magnesiumhalten upp en bit. De följer varandra kan man säga. Så länge mängden protein är hög så är det okej med lite högre mängd magnesium dock inga skyhöga värden. Vilka siffror det handlar om finns det de på forumet som kan. Jag skulle ge torrfoder när jag är borta längre perioder och ge blötmat två eller tre gånger om dagen som bas. Jag ger på morgonen vid halv sju, när jag kommer hem/skulle komna hem från jobb vid fem och sedan när jag lägger mig. Det fungerar jättebra och katterna är nöjda med det.
#1 Tack! Ha ha, oprocessad råtta… :-) Ja, i kattungematen finns ris typ 4 %. Det stör mig att de ska måsta vara sånna grejer i men om du säger att det är för att hålla ihop bitarna så förstår man i alla fall varför. Tror inte det finns kattungemat hos dem utan ris :-( Finns det kattungemat i mjau? Helfoder? Undrar bara varför hon på butik tipsade om porta 21 istället för Bozita. Så klart hade hon en bra förklaring som jag inte kommer ihåg. :-/ Att undvika dessa grejer har jag koll på men sen skulle jag vilja ha ett organiskt/ekologiskt helst svenskt bra foder, innehållande (bara) allt gott som han behöver, helst utan tillsatser och konserveringsmedel. Utopi? Jag vet väl egentligen svaret… Barf, men att hålla koll på att han då får i sig allt han behöver känns både stressade och jobbigt. Han kan få lite rått på sidan av vanliga fodret. Om man blöter torrfoder får de väl i sig vatten på köpet? Blötmat som är bra på marknaden räcker som helfoder? Han äter torrfoder Royal C nu från uppfödaren. Jag vill byta Orien men känner mig osäker på om det är fullgott till en liten kattunge även om det står så på. Lusthan jag menar så klart inte att bara du ska svara på mina funderingar utan hoppas att fler ger sig in i diskussionen om vilket foder som är bästa blötfodret för 16 v. växande kattkille
Tillägg , jag är rätt ny på forum generellt. Guida mig gärna rätt om jag gör nåt fel eller borde skriva på annat sätt/ställe. :-) Mvh!
Du verkar ha ganska bra koll. :-) Vad gäller Bozita och Mjau torrfoder så är de båda lika dåliga i princip, jag hade valt Porta 21 istället. Det finns Mjau blötmat för kattungar men den andra maten är fullgod för växande kattungar också så du måste inte välja blötmat för kattungar. Det är annars Mjau lamm som gäller, finns inte överallt men borde finnas på Willys, Citygross etcetera. Att blöta maten borde fungera men jag har hört något om att det skulle kunna bli farligt. Varför minns jag inte nu.. Om det var nån gift eller nå sånt… Orijen borde vara fullgott foder till kattunge, speciellt om du ger rått kött vid sidan av eller ger blötmat flera gånger om dagen. Jag är lite dålig på torrfoder då jag helt valt bort det till förmån gör barf och blötmat.
Mjau är svenskproducerad.
Det jag funderar över här är mest era kunskaper om blötmat och varför ni tycker som ni gör. Fisk var ju en fråga jag undrade över tex som jag nu fick svar på. Tack! Torrfoder har jag mer koll på. Bara det att jag har lite svårt att tro på att Mjau som säljs i vanlig butik skulle vara det bästa. Börjar dock känna mig rätt så övertygad nu då… :-) #4 Varför lamm? Cykeltur snart då till Willys… Mjau och så småningom Origen med invändning av rått.

Jag vill ge det bästa men ge bra torrfoder som en bas och trygghet att det alltid finns mat hemma. Jag har ojämna rutiner och tider.
- Alla människor oavsett livsstil har tid att ge sina katter mat minst 3 gånger om dagen, #1 innan man far hemifrån, #2 när man kommer hem, #3 innan man går och lägger sig. Jag baserar detta på att man enligt djurskyddslagen måste ge sin katt tillsyn minst 2ggr dagligen. Man kan dessutom ge mat innan man åker och lägga upp en portion som katten katten kan äta när den blir sugen nästa gång, eller om man har en katt som äter allt som finns så länge det går så kan man lägga fram en bit fryst mat som katten katten kan äta lite av allt eftersom det tinar
Blötmat ja, men varför inte med fisk om halter är bra?
- Riskerna med utfodring av fisk till katter
Är mjau bättre än porta 21 till kattunge?
- Mjau blötfoder är bättre att ge än Porta 21 torrfoder, Mjau torrfoder är inte bättre än Porta 21 torrfoder. Kattunge eller inte spelar ingen roll, alla katter oavsett ålder, könsstatus och aktivitetsnivå förtjänar att äta så näringsrik och kvalitativ mat som möjligt. Alla Mjau och Bozitas blötfoder innehåller mer än tillräckligt med näring för att föda en kattunge på.
Hörde att katters tarmsystem är kort därför svårare att äta bara blötmat?
- Detta stämmer inte, katter anpassar sig bra till den mängd mat de får, de viktiga är mer att de får tillräckligt med mat än hur ofta de får den. Kattens tarmsystem är kort och jobbar fort, men det är inget hinder för att portionsutfodra. Kom ihåg att alla inte har den möjligheten att ge katten fri tillgång, många katter klarar inte det och blir då för feta. Katter äter inte alls så ofta i det vilda som torrfodertillverkarna vill få det till, de måste ju faktiskt jaga sin mat och har den inte ståendes framma lätt tillgänglig 24/7.
Här på forum har jag sett rekommendation främst på mjau, varför är det bättre än porta21 och tex bozita?
- Här gäller det att skilja på blötfoder och torrfoder. Bozita och Mjau är nästan helt jämställda med både deras torrfoder och blötfoder, men däremot så är deras torrfoder skräp, men deras blötfoder är bland det bäste blötfoder du kan ge. Porta 21(Sensible) torrfoder är ett bra torrfoder för att det är spannmålsfritt, protein och fettrikt, och inte så dyrt. Däremot så finns det lite bättre torrfoder, som Carnia Lynx, Applaws Kitten & Chicken samt WildCat Etosha. Men priset är därefter också.
Att undvika dessa grejer har jag koll på men sen skulle jag vilja ha ett organiskt/ekologiskt helst svenskt bra foder, innehållande (bara) allt gott som han behöver, helst utan tillsatser och konserveringsmedel.
- Ledsen, men det existerar inte. För övrigt existerar inget sådant torrfoder, alla torrfoder innehåller något som är onödigt och överflödigt, tyvärr. Då är blötfoder från Bozita och Mjau ett säkrare kort, det innehåller inte så mycket överflödigt alls.
Om man blöter torrfoder får de väl i sig vatten på köpet?
- Man kan göra det, om fodret är helt fritt från spannmål. Är det inte det är det en stor risk, eftersom spannmålet i kontakt med vatten mycket snabbt (max en halvtimme) kan utveckla ett slags mögel som är giftigt. Men vad är anledningen, när det finns bra och billiga blötfoder?
Blötmat som är bra på marknaden räcker som helfoder?
- Ja, Mjau och Bozita är helfoder som räcker gott att hålla kattungar på också.
Jag kan reda ut att det du skrev om att "det innehöll 4% ris", förmodligen var sanning med modifikation. Man måste nämligen räkna ut innehåll i torrsubstans för att få en rättvis jämförelse. Om ett foder innehåller 4% ris och består av 80% vatten innehåller det i själva verket 20% ris. Man tar då 100 minus vattenhalten (100-80=20). Det värdet delar man sedan den redovisade procenten av det innehåll man vill räkna på (4/20=0,2). Det decimaltal man får då visar hur många procent fodret egentligen innehåller (0,2= 20%).
Samma princip används om man vill räkna ut hur mycket fett, protein osv något innehåller. 9% protein i foder med 80% vatten blir alltså 100-80 = 20
9/20= 0,45
45% protein
Det är även det som är den enda skillnaden mellan Mjaus kattungemat och övrig mat, kattungematen innehåller 8% protein och 5% fett (83% vatten), de andra sorterna innehåller 8-9½% protein och 4-5% fett (82-83% vatten)
Ser att du funderar på fodret Orijen, vill bara påpeka att det innehåller fisk men även lakrits, som är giftigt för katter.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
#8 Tack för super svar! Mina frågor handlar om just blötmat i denna tråd bara information om att jag tänkte ha torrfoder brevid. Torrfodret vet jag typ vad jag vill ge och har fått bra tips på porta21 även. Mina funderingar handlar om bästa blötfodret och varför.
Ursäkta otydlighet ang. detta jag ser att set först inte var helt tydligt. Gulliga ni är som svarar och engagerar er! :-)
Du svarar på TS fråga så här:
Om man blöter torrfoder får de väl i sig vatten på köpet?
- Man kan göra det, om fodret är helt fritt från spannmål. Är det inte det är det en stor risk, eftersom spannmålet i kontakt med vatten mycket snabbt (max en halvtimme) kan utveckla ett slags mögel som är giftigt. Men vad är anledningen, när det finns bra och billiga blötfoder?
----
Min undran blir då:
Om katt äter torrfoder och därefter dricker vatten då borde samma reaktion uppstå även i magen? Okej, jag antar att kattens magsafter tar död omgående på allt eventuell mögel som nybildas i magen, men har ytterst svårt att tro att själva blandningen av torrfoder och vatten skulle innehålla så höga halter av mögel att det skulle vara skadligt eller till och med giftigt för en katt. Magsafter borde rimligen ta död även på det mögel katten råkar äta upp?
Dessutom har jag svårt att tänka mig att mögelbildning skulle gå så fort att på bara ½ timme skulle blandningen bli giftig. Visserligen är processen beroende av miljön runt om och mögel bildas snababre om det är varmt etc. men det tar betydligt längre tid än ½ timme för att det ska bildas mögel i mat.
Katter är finsmakare och jag är övertygad om att de inte skulle äta upp något om det luktade illa, var mögligt eller på annat sätt otjänligt.
Har ställt samma fråga som du tidigare. Jag har gått från RC till Carnia Lynx och mina katter gillar det supermycket och det är spannmålsfritt. Vi har tidigare haft en kräkis här hemma och han kräks så otroligt mycket mindre nu än tidigare. När det kommer till blötmat så har vi gått från Scheeba till Mjua och Bozita. När det kommer till godis så köper vi vomkorvar och torkad kycklingfilé som finns på djuraffären. Helst ska det vara typen större av kycklingfileérna som finns vid hundgodiset. Då får de jobba lite mer tänderna.
#11 Det är svårt för mögel att bildas i en magsäck, särskilt när magsaften sätter igång.
#12 Var lite försiktig med Carnia Lynx, så magnesiumhalten är hög.
Precis, med andra ord borde kattens starka magsaft ta kål på lite mögel, om det nu skulle finnas i uppblött torrfoder.

#14, det är inte möglet i sig som utgör den stora faran, utan gifter som möglet producerar. Och de gifterna bryts inte ner i magsäcken, utan när de väl har bildats finns de där.
Okej, men det borde rimligen ta ännu längre tid för att eventuella gifter skall uppstå från möglet.
Sen bör man vara någorlunda säker på vilken sorts mögel (som egentligen är jästsvamp) som det eventuellt bildas. Alla är inte skadliga. Från en del mögel/jästsvampsorter framställs exempelvis penicilliner och andra sorter använder vi människor vid tillverkning av lyxiga mögelostar. Mögelsvampar (läs: jäst) används även vid bakning och framställing av öl och vin.
Givetvis menar jag inte att man ska servera katten möglig/otjänlig mat. Jag har själv plockat bort blötmaten/råfodret som inte ätits upp och började lukta unket och surt, som har antagligen inte ens hunnit börja mögla
.
Men att torrfoder som blötts upp per automatik skulle bli giftigt det köper jag bara inte.
Mögel i spannmål bildas väldigt snabbt, särskilt när det ligger ute och det möglet som produceras är högt giftigt.
Det finns inga anledningar att blötlägga torrfoder när man kan få bättre foder som inte har risker för att mögla så, t.ex blötmat.
Hur har ni gjort när ni bytt från ett blötfoder till ett annat?
Bara att byta rakt av eller. Nu tog jag hälften hälften för jag har så lite kvar av det gamla. Han gillade Mjau med anka skarpt men själv tycker jag Porta21 ser trevligare och mer kvalitativt ut ändå. Fortfarande svårt att tro att foder från Willys kan vara bättre än de från zoobutik men jag har ju läst innehåll och lyssnat på er. Ska köra Mjau nu ett tag.
Har även lite ågren över torrfoder RC kitten som han har nu (äter ganska lite av det dock) och även vuxit upp på. Har jag sabbat hans kroppsuppbyggnad nu? Blit att succesivt byta till ett bättre. Vilket av porta lynx eller wildcat eller alplaws ja, de bra torrfodren gillar era katter bäst?
Det är inget kul när man läser innehållet i RC. Sen ångrar jag även mitt val av Orijen efter att Sara uppdaterat mig i dess innehåll. Han gillar det inte ens så ingen förlust mer än pengar. Funderar på att skänka det till Katthemmet i stan. Känns bara så onödigt att ha spenderat pengar på / lyssnat på sk kunniga när man förstår försent. Jag har verkligen funderat på mat och ändå blev det fel.
Tackar för er hjälp i alla fall och ser fram emot att lära mig än mer kattgrejer via detta braiga forum!
Mina två första katter är uppvuxna på Friskies och de andra två på först RC och sedan iams som inte heller är särskilt bra. Det går ingen nöd på de idag. Äldsta hanen hade troligtvis lite problem med urinvägarna fram till det att jag bytte foder för två år sen. Då började han gå ner i vikt och sluta kissa i vår säng någon gång per år. Det är nog ingen större fara så ha inte dåligt samvete för det. Du gör vad du kan med den kunskap du har just nu. :-) Jag kör på Bozita, Mjau och rått kött för att det är lättast att komma åt. Vet inte hur det är med andra foder som man måste beställa hem tyvärr.

_en vanlig fråga är "Kan jag inte bara blötlägga torrfodret?" Jag försöker, minst sagt, undvika att svara på den frågan. Torrfoder innehåller mycket bakterier. Man finner ofta mögel i torrfoder. Många hundar och katter har dött pga. mykotoxin, vomitoxin och aflatoxin från det spannmål som använts i torrfodret.
_- veterinär Lisa A. Pierson, DVM
Mögelgifterna som hittas i torrfoder är inte något vi vill se i våra djurs mat och detta har faktiskt potential att bli ännu värre när man som omhändertagare blötlägger torrfodret.
Detta avråds det starkt ifrån av ett par veterinärer i branschen men det rekommenderas friskt av torrfodertillverkare och många andra, mindre pålästa och/eller inskränkta, veterinärer.
När man blötlägger ett torrfoder som innehåller mögelsporer så börjar dessa växa, riktigt snabbt, och den som äter av det blötlagda fodret riskerar att bli väldigt sjuk och även att dö. En maxtid på 30 min för blötläggning brukar det sägas men jag tycker att risken är alltför stor och jag avråder inte bara från torrfoder utan även starkt ifrån att blötlägga det.
- http://kattensnaringslara.wordpress.com/kommersiellt-djurfoder/torrfoder/fororeningar/
Läs gärna lite äldre tråd om detta, blöta torrfoder?
Bäst är ju att fasa försiktigt, och öka på gradvis. Gäller alla foder. Man får försöka se hur bra katten tar bytet och öka på gradvis efter det.
Om du har sabbat hans kroppsuppbyggnad? Både ja och nej. Det är bevisat att katter växer annorlunda om de äter BARF under sin uppväxt, och att även om mamman äter BARF när hon är dräktig eller inte påverkar kattungarnas tillväxt. Men din katt kommer ju ha alla förutsättningar i livet att fungera normalt ändå, gjort är gjort, det är ju bara att försöka göra det bästa av situationen, till nästa gång vet du bättre.
Mmm igår åt han gladeligen, såsen var godast. Han kan vara en aningens påverkad i bajset idag men han verkar rätt tålig för förändringar min kille. Han ratade först blötmaten idag?? men nu verkar det slinka ner lite i a f av båda sorterna. Det stör mig att det är färgämnen i alla fall i tetrorna och nåt som heter Cassia gum, antar att det är något som gör de där likstora bitarna i den. Ska jag måsta börja BARFA bara för att det inte finns ett fullgott foder. Sikt också! På ren svenska…

"cassia gum" är ett vegetabiliskt gelatin, det utvinns ur sojasenna aka kinesisk senna.
Hur är det med ägg? och Bozita kalkon gele verkar ju också riktigt riktigt bra? Det har ni kanske sagt.
och laxolja hur är det med det?
Den som frågar får svar (hitills massor av bra svar) Tack kära ni!
Äggula men inte vitan är jättebra. Laxolja vet jag inte. Tror att det kan funka men jag är inte helt hundra. Har en katt med fiskallergi så jag vågar inte prova. Då kliar hon bort all sin päls…
Jag bollar ut allamina funderingar här. Ser hur mycket ni orkar…
När jag hade katt för tio år sen pratades det om att för mycket protein kunde leda till urin besvär… Är det helt ute ur bilden nu? Jag har läst en del artiklar och börjar få hyfsad koll på kolhydrater animaliska och veketabiliska plus att torrfoder är vätskefattigt jämfört med blötmat men min undran blir alltså… Kan man få för mycket av animaliskt protein så att det blir skadligt? Sara, du brukar ha koll :-)

Äggula går bra att ge, man ska inte ge rå äggvita för att det innehåller avidin som bryter ned biotin (vit B7). Enligt Bengt Ole Röken ska tillagad äggvita ha högre smältbarhet än rå, och då försvinner även avidinet, så om man vill kan man ju ge äggvitan så. Äggvita är ju mycket proteinrikt och är egentligen bra mat om det inte vore för avidinet.
Om du ger ett helfoder behöver du ju inte ge några tillskott. Fråga dig själv, vad vill du få ut genom att ge katten laxolja? När du vet svaret på det, så kan du kanske se över vad det finns för andra alternativ.
Fiskolja ska inte ge allergi, eftersom det vid allergi är proteinet kroppen reagerar på. Olja, korrekt utvunnen, ska inte innehålla några proteiner.
En frisk katt kan inte få i sig för mycket animaliskt protein, förutsatt att det förstås inte blir så högt att det inte finns utrymme för de fetter, vitaminer, mineraler och spårämnen som katten måste få i sig för att överleva.
Tack bästa Sara! Jag älskar dig eller i alla fall din sakkunnighet!! :-)
(bara om fiskolja finns i ett foder som i övrigt är bra… :-)
Tusen tack för ditt utförliga svar!
Jag känner mig helt klart överbevisad nu
Ska inte skriva att man visst kan blöta upp fodret, det verkar inte alls så bra eller ofarligt som jag trodde.

#28 & 29
Varsågoda!
Avslutar med att berätta att jag nu tror mig ha hittat vår väg att gå när det gäller mat. Håller det nu med Jameswellbeloved torrfoder för kattungar, ja att han gillar det alltså, så blir det det tills han vuxit sig fullvuxen. Då får det bli Porta 21 torrisar. Mjau blötmat är tydligen inte så god som porta 21 kitten blötmat. Så därför får det nu bli Porta 21 som till och med ser aptitlig ut för mina ögon. Det känns bättre i hjärtat så… Passar på att tacka en sista gång för visat intresse! Härligt forum detta!