Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1185 ggr
LexiChandler
0

Utmaning: Identifiering av denna katt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Nu är det så att min lilla Chandler (hona, ca 16v) är min första katt. Hon är nog en vanlig huskatt men jag kan inte tyckas finna någon bra beskrivning på ex. vad hennes mönster/färg kallas, vad hon kan vara för rasblandning osv.

Hon är blå/silvrig med vit haka och det vita fortsätter ner på magen. Sedan har hon vita strumpor. Uppifrån ser hon helt blå/silvrig ut, inget vitt i ansiktet heller (hon kan alså inte vara "Mask-and-mantle" mönstrad, snarare bara mantled… eller?

Är osäker om det ens finns något namn för hennes signalement, hon är ganska egen tror jag men ni kan väl ge det ett försök?

Se bifogning och länk för bilder!
http://statigr.am/viewer.php#/detail/280422087466955035_50187315

Tack på för hand,

Lexi & Chandler

Thaeri
1

Hon är blå med vitt, men jag är lite osäker på om det blir bara "med vitt" eller om hon är blå bicolor. Mönstrad är hon inte, mönster är nämligen det här, utan hon har vitfläck.

Under 25 % vitt heter det inget speciellt, 25-50 % vitt heter bicolor, 50-75 % vitt heter harlekin, och över 75 % vitt heter van.

Vad gäller rasinblandning så är chansen rätt stor att hon inte har någon alls Flört

Katten domesticerades för ca 10 000 år sedan, den kom till vad som idag är Sverige för ca 2 000 år sedan, medan den moderna raskattaveln inte såg dagens ljus förrän under andra halvan av 1800-talet, och de flesta raser är betydligt yngre än så.

Med andra ord fanns massor med tamkatter men inga raser under större delen av kattens historia, och katterna fanns överallt, bokstavligen från slott till koja, och när man väl började avla medvetet på dem så var det en hobby för de få från över- och medelklassen som var intresserade av sådana saker, i den stora massans ögon var katten fortfarande främst ett arbetande djur som skule hålla skadedjur borta.

Det som däremot fanns var olika stammar och typer beroende på var i världen man befann sig, och sedan tog man tillvara på de man tyckte om och registrerade dem som raskatter helt enkelt. Det kunde vara ett vsst utséende, en viss färg, eller kanske någon annan specifik egenskap. (En del raser ligger fortfarande kvar nära dessa ursprungskatter, andra har avlats ganska långt från dem.)

Även om katten har gått från det till största delen ett sällskapsdjur idag så står inte raskatterna för mer än ca 13 % av kattbeståndet i landet, och även om en viss del av de återstående 87 % är blandraser finns det fortfarande gott om katter av vår gamla svenska stam kvar, den många kallar bondkatt. Katter helt utan raskattpåbrå alltså, utan vars rötter i det här landet istället går tillbaks ända till järnåldern.

Sen är det så att eftersom katter inte har avlats på så länge och så hårt som till exempel hundar försvinner alla rasspecifika drag efter ett par generationer av utblandning, så det blir omöjligt att säga om det finns något raskattpåbrå där eller inte, än mindre vilket det i så fall skulle vara.

LexiChandler
0

Okej #1, tack! Vilket bra svar!

Hon kanske är blå bicolor då, hon är ju minst 25% vit på magen. Vet du något om vad hennes färguppdelning kallas mer än bicolor? Ex. om hon är "mask-and-mantle" eller "tuxedo" eller något annat av det?

MonicaLagerquist
0

#2 inom katteriet så används den här färgkoderna

01 van

02 harlekin

02 bicolor

04 mitted (bara på ragdoll)

05 snowshoe(endast rasen snowshoe)

09

Vitt -obestämd mängd

Stolt ägare till tre La permer