Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2670 ggr
LoAEmma
0

Min katt är rädd!

Hej! Har en treårig huskatt, kastrerad hane. Han har alltid varit lite nervöst lagd, rätt för ljud och särskilt dammsugaren.
Igår råkade han riva ner en handdukshållare i köket, vet inte om han gjorde illa sig men den rasade ner på golvet och han blev suuperrädd! Smög sen saaakta fram och nosade, ryckte bakåt flera gånger osv.

Han är fortfarande vaksam i köket och nu även i andra rum i hemmet. Smyger runt och nosar massor och ser nervös och ryckig ut. Emellanåt är han mer som vanligt men han måste ha blivit riktigt rädd alltså!

Vad ska jag göra?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Holtan
0

Det är svårt med rädda katter. Hade en hankatt som var rädd hela sitt liv för ljud så som damsugare och ringklockan på dörren. Du kan ju prova med Feliway(?) finns hos veterinärer och i vissa djurbutiker.
Jag personligen fick ingen lösning till min kisse utan han levde så hela sitt liv :/ Men de jag försökte tänka på var att inte göra någon stor grej av det och det var något ljud. För mesar man runt med en rädd katt så kanske de är lätt att den blir mer orolig.

Så tyvärr har jag inget bra svar på det förutom att prova Feliway

LoAEmma
0

Jag har Feliway på spray som jag sprayar i buren innan vi ska åka nånstans, men det har inte gjort det minsta skillnad tyvärr!

Nä jag gör ingen stor sak av det, utan pratar med honom som vanligt osv.

I vanliga fall är han nervös ibland, just  nu verkar han mer rädd och jäkligt försiktig.

*Det blir som det ska*

Uppkatten
0

Jag skulle prova med en Feliway doftavgivare som man sätter i vägguttaget.

Googla också på Zylkene - kan användas som långtidsbehandling om man tycker att det fungerar, har jag hört.

Har han någon trygg kattkompis som kan hjälpa honom?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

LoAEmma
0

Nä ingen kattkompis… Har funderat på att skaffa en katt till, men det är väl inget bra läge just när han är så här va?

Han är inte bara rädd i köket utan nervig i andra rum med…vissa grejer nosar han som tusan på medan han rycker undan sig då och då vid rörelser eller bara ändå.

Tror ni det kommer gå över??

*Det blir som det ska*

IceJossan
1

En helt megastabil kattkompis som kan visa den skrajsna att världen faktiskt inte är så farlig, det kan vara det ultimata sättet för den lättskrämda att slappna av och bara få må bra.

Uppkatten
0

Jag tycker att du skulle satsa på en vuxen superstabil, supersocial och mycket kattsocial kattkompis, t ex en omplaceringskatt. Någon som din misse kan "se upp till" och lära sig av, men också någon som han kan leka och busa med, för motion/lek kan hjälpa till så att misse blir av med lite spänningar/oro/energi vilket underlättar för honom att slappna av.

Viktigt att misse blir aktiverad. Att du leker med honom, att han har gott om leksaker, gärna en ordentligt in-nätad balkong att vara på.

Också viktigt att du är "förutsägbar" för misse, att det inte händer en massa "överraskningar" utan att han vet ungefär hur dagen kommer att se ut (rutiner och trygghet).

Är han särskilt rädd för dammsugaren, så låt honom då gömma sig ordentligt innan du sätter igång dammsugaren, och hjälp honom så han t ex hinner byta rum innan dammsugaren kommer in och dundrar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

LoAEmma
0

Tack för tipsen! Nu har jag sprayat feliway järnet i lägenheten hihi.
Han har massor av leksaker och en innätad balkong, och jag leker med honom då och då, kan bli bättre. Men vill också att han ska kunna leka själv.

Mina dagar ser tyvärr varierande ut då jag har ett sånt jobb…

Jo med dammsugaren har vi en rutin :)

*Det blir som det ska*

Uppkatten
0

Jag tror Feliways doftavgivare för vägguttag är bättre i det här fallet.

Ha koll på att misse inte är i närheten när du använder sprayet, vill minnas att misse inte ska komma in i sprayat rum förrän efter ca 15 minuter (kolla instruktionerna om du inte redan har koll på det).

LoAEmma
0

Åhå…nä han var ju här redan när jag sprayade!
Han verkar lugnare nu iallafall, inte lika spattig :)

*Det blir som det ska*

Uppkatten
0

Man bör vänta 15 minuter innan misse får komma in i sprayat rum/sprayad bur så att alkoholen hinner dunsta bort, annars kan misse bli stressad/orolig av lukten.

LoAEmma
0

Nu sover han lugnt bredvid mig, hoppas att det går över av sig självt efter nån dag…

Försöker busa och prata med honom som vanligt, särskilt i köket, så han ska känna att det inte finns nåt farligt där.
Har givetvis tagit bort hängaren!

*Det blir som det ska*