Hur fungerar kattutställningar?
Hur går det till på kattutställningar?
Hur bedöms katten osv?
Berätta gärna så mycket som möjligt, men gärna lite korfattat ändå 
Jag har just nu ingen katt men är funderar på att prova på utställning i framtiden när jag skaffat katt (jag bor hemma och kan inte ha katt just nu pga allergisk pappa…). Jag håller annars på med kaninutställning och det är något jag är fast i, och katter är något jag också är väldigt förtjust i ^^ Jag brukar alltid pyssla med min systers katter 
// Matilda
Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin
Det lättaste är att du går in och läser på sverak.se. Det finns så många moment med kattutatällning så det lättaste är att du läser där och sedan hör av dig om det är någon specifik del du undrar över :)
Men kort och gott så ställer man ju ut katter för att visa dem för andra, visa en rasstandard, få dem bedömda av en domare som med poäng avgör hur nära rasstandarden just din katt är. Högsta poäng är 100p och domaren har olika kategorier denne går efter, så som päls, huvud, öron, nos, svans osv.. så får katten poäng för hur nära den ligger i standard för just ex öron.
Om katten uppnår en viss poäng så kan den få cert (om den har rätt ålder) och man tävlar om att få ett visst antal cert för att få en "benämning" eller vad man vill kalla det. :P Om en katt har fått ex 3 st cert (CAC) i kategorin vuxen okastrerad så har den katten fått ett champion certifikat och får sedan tävla vidar i en högre klass om att få högre certifikat.
Är katten kastrerad tävlar den om CAP cert och har den 3 st så blir den Primer istället för champion.
Katterna ställt ut efter ålder, ras och hon eller hankatt samt kastrerad eller okastrerad.
Jag ställer ut för att också få träffa andra med samma intresse som jag, nämligen katter ;P

Man kan ju även ställa ut huskatter, de får inga cert på fife utställningar men det tas ut BIS korthår och BIS långhår. De har en standard som rätt o slätt är att katten skall vara hel, ren och trevlig.
För att ställa ut huskatt måste man ha ett huskattsbevis och vara medlem i en kattklubb.
STäller själv ut huskatt och Norska Skogkatter, bara att fråga mer om det är något du undrar. Sök på sajten med, finns många trådar om utställning =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z