katt i en 2a?
Hej hej :)
Går det bra att ha en vanlig katt i en lägenhet på 65 kvadrat meter?

Ja det gör det :) jag har 3 st i min 2a

Ja, jag skulle inte tveka att ha två katter i min som är exakt lika stor 
Det vikiga är att man fixar miljön, jag har till exempel ett takhögt klösträd som står bredvid bokhyllan så att de dels kommer att kunna klättra och dels utnyttja den extra ytan ovansidan av bokhyllan ger.
Sen ska jag näta in balkongen, plus att jag har massor med plats i fönstren
Så det kommer bli riktigt bra för de katter som flyttar in, när det nu blir 
Gud vad bra! Min vän säger att det är djurplåger när man har ett frigående djur i en 2a… Så jag vände mig hit.
Det låter as gött! Min kitty kommer få leksaker och allt h*n kommer behöva.
Just nu är katterna 3 veckor gamla… Ååååhhh varför måste jag vänta 7 veckor till? VARFÖR??
du behöver vänta tills de är 12veckor, men de funkar bra att ha katt i 2a hade min katt i en 1a på 30kvm i början å de funkade de me :)
Inte 7 veckor, 9 veckor!
Kattungarna ska vara 12 veckor MINST innan de flyttar.
Min handläggare sa att hon kommer sälja katterna när dom är 10 veckor.. Jag hörde nog fel ;3
#5 Hihi någon är dålig på matte
7+3=10 haha <3
Jaja men då får jag vänta 9 veckor till :(
Det känns sjukt spännande. Min första katt sedan jag var 2 :D

#6, tyvärr är det vanligt att låta kattungar flytta för tidigt, så kolla det för säkerhets skull. Skulle det vara så att hon planerar att göra det, visa henne detta: http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/2008-005.pdf
Det är föreskrifter kopplade till djurskyddslagen, och bryter man mot dem så bryter man alltså mot den lagen. 3 kap. §7 hittar man det under, och det här "särskilda skäl" betyder att man ska ansöka om tillstånd till jordbruksverket, det är inget man kan hävda själv.
De här föreskrifterna började gälla för drygt fyra år sedan, så det är alltså inget nytt, utan någon man ska ha koll på när man har katt.
Viktigt att tala om för henne är också att det är hon som begår brottet, inte kattungeköparna, så det är hon som riskerar att råka illa ut.
Här kan du läsa om varför det är så viktigt att låta kattungarna stanna hos uppfödaren tills att de är minst 12 veckor: http://www.kattstatus.se/sida40.html
Har mina två älsklingar i en lägenhet på 70kvm. Fungerar prima! De har två klätterträn och en massa leksaker och tunnlar och sådant kul.
Jag har tre katter i en lägenhet på 60 kvm. Jag har nätat in balkongen, köpt ett stoort klösträd upp till tak och leker mycket med dom, tycker att det fungerar bra. :)
#3 De har fel, plus att katter inte är direkt frigående djur som så. Katter och smådjur i allmänhet kan lätt må prima i en lägenhet om den inreds rätt. Lycka till med katten! Läs också vad #7 skriver, det är jätteviktigt att kattungen är 12 veckor, minst. De behöver sin mamma tills dess, och det finns en risk annars att kattungen annars utvecklar beteendeproblem som oftast tyvärr är permanenta.
Jag har 8 katter i en 2a :D
#3 är det din första är det ännu viktigare att ta reda på när man tidigast får lagligt hämta kattungen. För jag förstår ju om du vill att kattungen ska ha så bra förutsättningar till att bli en trygg och go kattunge. Se till att uppfödaren vaccinerar, id-märker kattungen så vore de ännu bättre :D
Tack för hjälpen. Jag pluggar naturbruk så jag vet att djur får inte skiljas från modern när de är för unga, men tack för artikeln du länkade :D
#11 Wow 8 katter. Det låter riktgt mysigt. Jaja jag ska försöka se till att hon accinerar katterna.
Vi hade 3 katter i vår 2a på 60 kvm och nu har vi för tillfället 2 st och blir antagligen snart tillökning.
Sålänge alla katter har någonstans de gillar att sova och slappa och en massa lekställen så tycker jag inte att det är några problem! Man bygger på höjden om man har en "liten" lägenhet.
Ett tag hade jag 3 st katten i en 2:a och det gick utmärkt. Nu har vi tyvärr bara en katt i en 3:a, hade gärna haft en till bara det gick att övertala maken.
Vi hade två katter i vår tvåa på 45 kvadratmeter. Det var inga problem och inget djurplågeri alls.
Oj men åtta katter i en tvåa…är det riktigt okej det? Har dom då plats att dra sig undan på alla åtta? Måste ju vara kattlådor och matplatser överallt?
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
#16 jepp helt lagligt =) Har en stor 2a med 2 innätade balkonger och alla har sina egna favoritplatser de kan dra sig undan på.

Har också två kullsyskon på 65kvmoch det funkar bra. Har tyvärr ingen balkong men har hyfsat breda vädringsfönster som är nätade där bägge får plats. På sommaren i sommarstugan har dom ett uterum på 22 kubik nånting. Finns regler för sånt också, mins 6 kvadrat och 1.8m högt (11 kubik)även med bara en katt, om det är ett fristående som dom är i någon längre tid, typ en dag. Öppna fönster måste vara nätade om det är mer ä 5 meter till marken… Är de är som mina, innekatter är det såklart självklart, men samma regler gäller även utekissar.
Medarbeterare på Kost
Vi har tre katter i vår tvåa på 65 kvm. Funkar bra, gäller bara att de har olika platser att vara på. Mycket klösträd och bäddar!
Jag har 2 katter i en 1:a på 41 kvm och det fungerar ypperligt, dock har jag anpassat så det finns många sovplatser och var 4-5:e vecka åker vi hem en helg till mina päron där de får springa ut och in som de vill. Efter en sådan helg tycker de det är jätteskönt att komma hem igen.
Jag har 3 katter på 67.5 kvm och det är inga problem alls! Man får anpassa hemmet efter katterna, tex näta in balkong, klösträd mm :)
No time to waste, only time to treasure.