Smal katt - råd tack!
Hej!
Min katt Bönan är väldigt smal/benig. Hon är ca 1 år och 3 månader.
Hon får Mjau blötmat och och vi har avmaskat henne, och vi ska göra det snart igen. Att åka till veterinären är nog inget alternativ, för min pappa säger "hon är ju bara en katt" (jag har frågat), och så är det över en timme dit.
Finns det något mer jag kan göra? Ska jag ge henne något tillskott, eller extra nyttig mat?
Tacksam för svar!
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
Smalhet kan bero på en hel del. Dels kan hon helt enkelt ha en smal kroppsbryggnad. Men det kan även bero på fertilitet (det är jobbigt för en kropp att löpa), samt även sjukdom.
Men för att 'fetta upp' en katt så kan man ge bland annat rå äggula samt laktosfri grädde, och även rått kött.
Blir lite fundersam över din fars attityd jäntemot katten… Hur blir det om katten verkligen skulle behöva ha vård pga sjukdom eller skada? Kanske kommer låta hårt nu, men om han inte skulle vilja lägga ned pengar och tid på henne om hon blir sjuk, så vore det humanast, och bäst för henne, om hon får flytta. Så att den dagen inte kommer att hon blir i behov av vård men att din pappa inte bryr sig då hon, enligt honom ''bara'' är en katt.
Vilket jag inte förstår hur man kan tänka.. då det är en levande varelse och inte något ''bara'' 
Är hon inte kastrerad så är de nog en bidragande orsak, fertilitet och löp tär på katthonor. Rc recover, kattungemat, a/d kan göra att katten får bättre hull om katten är frisk vill säga.
Sjukdomar i tex lever/njurar kan göra katten mager
Om han inte vill ta katten till veterinären för att det är bara en katt är ju frågan om du kommer att följa råden som du får här då oavsett råd kommer det kosta pengar, pengar som din far ej vill lägga på katten.
Behöver hon verkligen avmaskas då? Det finns något som heter "Kolla masken" på apoteket. Det är onödigt att avmaska om hon inte har mask.
Den nyttigaste maten är ju BARF och det behöver inte vara så dyrt om din pappa oroar sig för det.
Det viktigaste är att ge henne mat med mycket kött och helst inget spannmål, typ vete, majs mm i. Kolla innehållsförteckningen. Den maten är ofta lite dyrare men de behöver inte äta lika mycket av den.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
Jag har visserligen en hankatt, men han var också väldigt smal tills ganska nyligen (blev 2 år i sommras). Han var avmaskad, åt som bara den men var ändå väldigt smal. En del katter är smala av naturen, MEN man bör alltid ta dem till veterinären för att utesluta sjukdomar.
"Religion is our first and worst attempt to make sense of things"
- Christopher Hitchens
“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
― Christopher Hitchens
Tack för alla råd! :-)
Vi såg att hon hade mask, det var därför vi avmaskade henne.
Det är jag som betalar maten med min månadspeng, och det är nog jag också som får betala veterinären, men saken är den att pappa inte orkar åka så långt… Jag kanske kan ta bussen, men tror ni att det är nödvändigt att jag kollar henne snart där? Hon visar ju inga tecken på att hon är sjuk, hon är väldigt pigg och har bra aptit.
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
Min hon katt är väldigt smal men mår bra, hennes mamma har precis samma kroppsbyggnad. Tror nog att det beror mycket på gener :) Så länge hon inte verkar må dåligt så är det nog ingen fara.
Okej! Jag avvaktar med att åka till veterinär så länge, för hon verkar ju må bra :)
Vi bor på en gård med massor av får, och snart ska några av dem slaktas, då kanske hon kan få lite.