Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1659 ggr
Benjamin14
1

Kattunge bajsar inte...

Hejsan!:) Vi hittade en kattunge under våran hundkoja. Vi har inte haft katt innan men mamma hade en när hon var ungdom. Hon är ca 3 veckor gammal. Hon tvättar sig själv och spinner när man klappar henne!Hon har kissat cirka 5 gånger men inte bajsat… Hon är ganska tjock men inte för tjock:) Hon dricker kattvelling och dricker vatten. Våran granne sa att man kunde masera magen så att den bajsade. Vi har försökt men det funkar inte… Vad ska vi göra? Har du något tips? Skriv här då! Kram

Benjamin14
0

Hon ligger just nu bredvid mig och sover!

Benjamin14
0

Nu tvättar hon sig.

OberonsMatte
0

Jag har aldrig haft hand om så små kattungar, men det är nog rumpan du ska massera i så fall, med t.ex. en fuktig trasa.

Är det modersmjölksersättning ni ger henne eller vad är kattvälling?

Sajtvärd Katter iFokus

Benjamin14
0

#3 det är modersmjölsksersättning

Hyrrokkin
0

Har ni hållt utkik efter en mamma någonstans?

Kattmamman slickar kattungarna i rumpan för att stimulera avföringen de första veckorna, sedan slickar hon själv upp det för att lukten inte ska locka rovdjur till boet.

I första hand bör ni försöka få tag i mamman. Annars bör ni skaffa modersmjölkersättning. Att kattungen är tjock tyder på att den inte varit utan mat länge och att mamman finns i närheten.

Benjamin14
0

#5 den har pipit i någon vecka därifrån men vi har trott at det var en fågel. Vi ger den modersmjölksersättning. Vi tror att mamman har blivit påkörd eller uppäten av något rovdjur för vi har inte sätt någon katt vara här

Hyrrokkin
2

En kattunge går ner fort i vikt om inte mamman är där, så jag har svårt att tro att något hänt henne eftersom ni beskriver ungen som tjock.

Nu kanske ungen är aningens gammal för det, har dålig koll på hur det brukar gå till, men hittar man övergivna ungar kan man annonsera efter andra kullar där mamman kanske kan ta emot den nya ungen och amma även den. Det ökar chanserna för överlevnad och för att få en stabil och trygg katt som får växa upp med andra katter. Testa på hittekatter.ifokus, de har mer kunskap på det området.

OberonsMatte
0

#6 En så liten kattunge klarar sig inte utan mat så länge, så förmodligen är mamman där, men är väldigt skygg.

Bra att ni har riktig modersmjölkersättning! Hur länge har ni haft kattungen inne?

Sajtvärd Katter iFokus

Benjamin14
0

#7 Den var smalare innan den kom till oss så den har gått upp ca 70 gr jag hade fel om någon vecka jag tror den har jamat i ca 3-4 dagar där uppe!

Josefa
8

Hur länge har ni haft den inne? Det kan ta någon dag innan bajseriet kommer igång, efter att man börjat med mjölkersättningen. Och om den varit utan mat i någon dag så finns det kanske inte så mycket att bajsa ut.

Det mest troliga är att mamman har haft sina ungar dunder kojan, och blivit störd när hon har flyttat på dem, så att hon har glömt att ta med den sista. Så den har nog inte varit utan mamman i 3-4 dagar. Isf skulle den varit alldeles uittorkad och svag när den hittades. Så länge klarar sig inte en så liten kattunge. Håll utkik efter om mamman skulle komma tillbaka och leta efter den. Annars är det bäst för kattungens skull att ni försöker hitta en annan kattmamma som kan ta hand om den. Så små kattungar behöver växa upp med andra katter, så att de lär sig att de är just katter. De behöver fostras och läras upp av en äldre katt, och även leka och brottas med andra kattungar, för att lära sig lite kattvett.

vinteralvan
1

Har bajsandet kommit igång? Har ni hittat någon fostermamma?

Benjamin14
1

Nu går den på lådan själv, springer och hoppar runt i huset på alla möbler! Ni behöver inte ge tips mer!

Vixxen
0

Bra!Glad

[Forest]
0

Skönt o höra, jag vill bara tipsa om en sak närmligen när kattungen är pigg någ så tror jag ni kan maska av den. Mycket vanligt att de har mask nämligen så många hemlösa kattungar ser tjocka o runda ut men har maskmage :S

Men jätte skön o höra att allt går bra och att h*n är pigg o glad :)