Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3973 ggr
barbie 54
0

maine coon katten.

hej jag har en hona av rasen maine coon. hon är 8mån väger 5 kg  jag har börjat måtta fodret.   vore kul. att höra andras åsikt. hon är till för att. gå i avel. ska hd testas. hjärt scannas så, småningom. undrar om hon, väger för mycket.Cool

annzoo
0

hur känns hon i hullet?

BARFmycat
0

Maine Coon är ju en mycket storväxt kattras, med en standardvikt upp till 10kg. De har även en långsam tillväxtkurva, och är inte till skillnad från många andra kattraser färdigväxta vid 1 års ålder.

Vikt är totalt irrelevant när det gäller att bedöma om en katt är normalviktig, eller som jag föredrar att säga, i bra hull.

Istället är det bättre att känna på kattens ryggrad och revben, de ska kännas tydligt under huden, men inte sticka ut som staket eller vara svåra att känna genom ett lager av fett. Använd det som mått när du avgör hur mycket mat din katt behöver.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

BARFmycat
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Knåpade ihop en mall för hur man kan få hjälp att avgöra om katten är lagom i hullet eller inte, En väldigt bra riktlinje för hur hullet ska kännas är om man knyter sin egen näve och känner över handen så som bilden visar, så ska katten kännas när man känner på den.

mitzerl
1

Jag är nog lite trög, men hur mycket jag än tittar på bilden i #3 så fattar jag ingenting. Man skall knyta handen som på bilden, så långt hänger jag med. Sen då? Vad menas med "känner över handen som bilden visar"? Bilden visar ju ingenting hur man känner med handen, det är ju bara bilder på katter med olika hull, inte någon som känner. Så var skall man känna? På katten någonstans, gissar jag, och i så fall var och hur? Och hur skall man kunna se på sin egen hand om katten är över- eller underviktig?!? Obestämd

Quincy
0

#4 jag antar att det är revbenen som man ska känna. Om revbenen känns lika tydligt som när man känner på ens egna knogar så är katten för smal.

BARFmycat
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Känn med fingrarna över den knutna näven på de ställen som pilarna pekar. Så som handen känns på de ställena kan du jämföra med kattens hull ocm du känner på kattens revben och ryggrad.

Blev inte världens bästa bild, men försöker illustrera med en nedan:

Josefa
0

Men det beror väl på om man har en mager eller knubbig hand. Min hand känns kantigare på platsen som din pil visar för mycket på, än på den platsen där pilen visar lagom.  Eller är det din hand man ska jämföra med?

BARFmycat
1

Händer brukar inte variera så mycket i hur de känns oavsett hur stor personen som äger dem är. Hur just dina händer är utformade kan jag inte svara för, eller om du känner på samma ställe som jag har för avsikt att man ska känna på.

Som med allt annat så är det ju bara generella riktlinjer, för att ge en något att gå efter. Jag fick lära mig detta med handen när jag pluggade djursjukvård, så nej, jag kan inte påstå att det bara är min hand det gäller. Det vore ju sjukt opraktisktTungan ute