Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 761 ggr
Rafflan
0

Cancer? :(

Min lilla svarta oturs hittekatt har ett ärr i ansiktet som han kliade sår på å verkar lite svullet så satte tratt, idag när jag kolla närmare känns det som det ev kan vara hårt. Så ringde veterinären och prata med dem och efter mycket snack om hur det såg ut kändes osv så blir det troligen en tripp ditt på måndag för att ta prov ifall det är cancer :'(

Så extremt orolig å frågan är var jag ska göra om det är cancer, han är ju ca 8  år gammal å försäkringen lär inte täcka cellgift (om man ens kan ge sånt till katter?) då han hade ärret när han hittades och man vet ju inte hur vida det kanske var nåt symtom eller liknanade :(

Fan pallar verkligen inte, älskar honom så extremt mycket :'(

[Emma--]
0

Mitt råd är att ta det lugnt tills du vet vad det är och fundera utifrån det vad som ska och kan göras. Måla inte upp något skräckscenario i förväg. Hoppas allt går bra med kissen. Vi håller tummar och tassar här hemma.

OberonsMatte
0

Ja, ta det lugnt! Alla hudförändringar, knölar och sår kan vara elakartad cancer, men är det oftast inte. Det är bra att veterinären ska ta sig en titt på kissen så att den kan få rätt behandlig om sådan behövs.

Sajtvärd Katter iFokus

EddaM
0

Och de ger cellgifter till katter, men det botar inte utan bara förlänger deras liv en stund längre vad jag vet. Lycka till med honom ♥

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Hyrrokkin
0

All cancer är inte elakartad heller. Jag säger som de andra att det inte är någon idé att måla upp ett scenario på egna gissningar. Veterinärer och läkare tar hellre det säkra före det osäkra och gör hellre ett test för mycket än ett för lite, så att de tar ett prov behöver inte betyda mer än att de bara vill försäkra sig om att det inte är allvarligt innan man påbörjar en enklare behandling.

Det är lättare sagt än gjort att ta ett steg tillbaka och se mer objektivt på saken, men ta ett djupt andetag och försök invänta vet.besök och provsvar innan du förväntar dig det värsta. :)

Lycka till och håll oss uppdaterade med hur det går!