Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2508 ggr
ElinaPersson
0

Angående blomma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Får hem katt på lördag och kom just att tänka på min stora blomma (enda som finns här hemma) som står i köket…

Måste få veta om den är giftig för katten att äta på eller om jag kan vara lugn, har nämligen ingen aning om vad de är för sort och vart den är köpt (fått den) fick höra att Ikea besprutar sina blommor med något som är jättegiftigt för katten??..

Bifogar bild, snabbt svar skulle uppskattas Skrattande

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Lusthan
0

Får hoppas att den inte är giftig då mina katter demolerade en sån för mig totalt… Skulle den inte vara giftig så spola av den i alla fall om det skulle vara nått på den tänker jag.

ElinaPersson
0

Verkar vara en sånhär ändå köpt på IKEA..

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/76804023/

Fakta någon?

OberonsMatte
0

Dracena är inte giftig för katter vad jag vet, men formen på bladen gör den nog ganska oemotståndlig att tugga på…

Sajtvärd Katter iFokus

Imasy
5

Hehe, inte för att vara elak men den där växten lever nog bara en vecka till, sedan är det bara små tofsar som sitter kvar på en pinne ;)

/ En som av erfarenhet inte längre köper dracenor.

ElinaPersson
1

#4 bryr mig inte om blomman utan om kattens hälsa XD dessutom är det sambons inflyttningspresent från mina föräldrar, haha.. Ska duscha den från Ikeas dödliga insektsmedel (detta har dödat 2 bengaler) och så får den överleva sålänge som möjligt :p

Sehvrin
0

#4 serut att vara tillräckligt hög för att de översta bladen ska klara sig ;) Jag har sådana där växter och mina katter tuggar rejält på dem och det har inte varit någon fara, utöver ett par kräkningar som jag misstänker berodde på för stora växtbitar (men så blir det ju med kattgräs också). Döda, torkade blad från dem har dessutom varit uppskattade leksaker ;)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Mona22
0

Har också en sådan och den har konstigt nog överlevt 6 år från mina marodörer Flört

Imasy
0

Det låter som att det kan vara någon form av rekord vi pratar om här i sådanfall.

Flört

ElinaPersson
0

#7 Passa på att ringa Guiness World Record book ;)

Mona22
0

Haha, några små bitmärken har det väl blivit men inget värre än så. Men när jag köpte en mindre variant och hade i fönstret så mördades den ganska fort Tungan ute

Har nu bytt ut de flesta blommor mot plast så man får ha dem ifred Skrattande

ElinaPersson
0

#10 Jag vet fortfarande inte om jag vågar ha den framme efter duschen :/ så jäkla rädd för giftet med min lilla kisse..

vinteralvan
0

#11 Om den är sprayad med insektsmedel så borde det ha gått bort i duschen. Om du är osäker ställ den i duschen en gång till och torka varje blad med en trasa.

ElinaPersson
0

#12 Det är det den är, dvs sprayad… Jag är nog bara nojjig för att det är första kissen och man är extra mammig ObestämdSkäms Får duscha den och gör det noggrannt!

Rumblebee
0

Det ska inte vara någon fara med om den är sprayad med insekts medel. Ge duscha som andra sagt av den ordentligt ett par gånger =)

Har haft levande växter i mitt terrarium där jag har jättesnäckor som har ättit upp en hel del av dom växterna, och ingen av de djuren har blivit sjuka eller uppvisat obehag i kontakt med växterna, och då har jag bara sköljt av mina växter ordentligt innan jag ställt in dom. 
Hur länge har du haft växten? För insektsmedlet sitter ju inte kvar i hela växtens liv, utan det försvinner även av sig självt så småningom.

ElinaPersson
0

#14 fast man kanske inte kan jämföra en jättesnäcka med katter, då det kanske skiljer enormt på vad dom tål och inte Tungan ute Blomman har vi väll haft i cirka 1 år snart men ska iaf duscha av den några gånger så kan jag nog vara på den säkra sidan då inte blomman i sig är giftig Glad

mia.78
0

Jag har två mindre varianter i köksfönstret och det är de enda mina katter låter vara ifred, förutom om något blad torkat förstås, ena kissen älskar att tugga på torra blad, hon äter dem inte utan tuggar dem bara till småsmulor.