Mjällande katt
Mina katter får fri tillgång till Orijen torrfoder och mjau blötmat på helger. Min hankatt som är korthårig har en väldigt fin glänsande päls men mjällar emellanåt väldigt mycket. Honkatten är långhårig, mjuk och len men pälsen glänser inte alls. Börjar fundera på om Orijen är orsaken till denssämre pälskvaliten och mjällandet. Funderar på att testa annat torrfoder, applaws chicken kanske. Låter det vettigt att iaf testa och se om det beror på fodret?
Testa även höja luft fuktigheten i bostaden.. Kan bero på det är torr luft inomhus..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#1 Garderobsdörrarna hemma är svåra att öppna och stänga pga hög luftfuktighet så tror inte att det är problemet. Men ska hålla extra koll gällande det framöver. Tack!

Kan du öka blötfodret så att du ger det även på vardagar? Kanske en portion på morgonen och en när man kommer hem från jobb/skola? Blötmat är bättre än torrfoder, så jag hade hellre sett att torrfodermängden minskade än att bara byta märke.
#3 Visst går det att göra så, men det skulle bli en väldigt omställning för hankatten som småäter hela tiden. Då måste jag istället ha blötmat framme jämt och det är inte helt fräscht alltid. Speciellt inte under varma dagar. Och dessutom svårt att vara säker på att de alltid har mat under de 10-12 timmar jag ibland är borta under dagen.

Jag har blötmat framme 4-5 timmar utan problem, och dagar du ska iväg kan du ju hälla upp lite torrfoder precis innan du ska åka, och sedan ge blötmat när du kommer hem?
Din situation låter som de flestas vardag, så har jag själv, och det är inga problem att ge katterna blötmat bara man vill.
#5 Men då är fortfarande samma problem kvar kanske. Om det är torrfodret som gör att han mjällar så kanske jag fortfarande måste byta. Så, kan allergi, mot exempelvis fisk som finns i Orijen, ge symptom som Mjäll? För då kan det ju vara värt att testa något som inte innehåller fisk.

Det kan vara torrfodret som ger mjället, men det kan också vara mängden torrfoder som ger mjället. Blötmat är bättre än vilket torrfodermärke som helst, är det inte bättre att satsa på det bästa från början?
Om du vill ge torrfoder så satsa på ett som är utan fisk och utan spannmål som t ex Carnia Lynx eller Applaws.
Jag vet att blötfoder är bättre. Har jag vetat hela tiden. Ingenting nytt. Däremot visste jag inte att mängden av ett, vad jag vet, bra torrfoder kunde ge besvär som Mjäll. Däremotvvisste jag att fisken i Orijen kan utlösa allergi. Och jag kommer ha torrfoder framme, även om jag skulle ge blötmat oftare pga mina långa dagar. Därav frågan om det kunde bero på torrfodret. För då skadar det inte om jag byter.

Alltså det handlar inte om mängden i sig på det sättet, utan vad mängden av ett visst foder för med sig. Det kan vara en brist av något slag, för mycket av något ämne eller vad som helst. Att då minska ner det dåliga fodret och öka det bättre så jämnar du ut värdena till det bättre. Precis som att det är inte farligt för dig att äta EN onyttig måltid om dagen om resten väger upp, så att du jämt fördelat över dagen ändå slutar på en bra mängd av de vitaminer och mineraler osv du behöver.
#8 Tack, ska kolla upp de två. #10 Då kollar jag upp ett annat torrfoder, för då kanske inte Orijen är bra för mina katter. Jag vet att du syftar på blötmat. Och jag hade förstått din påstridighet om det var Friskies torrfoder jag gav. Men nu ger jag ändå mina katter ett av de bättre torrfodren och ska nu testa ett annat av de bättre. Iaf enligt väldigt många här inne på forumet, vad jag har läst mig till. Och de får blötmat och rått kött så tror det är lugnt.

Den sämsta blötmaten är fortfarande bättre än det bästa torrfodret ;) Jag undrar varför det är så viktigt för dig att ge torrfoder?
#12 Inte för min honkatt som sprutlackerar toalådan av vissa blötfoder. För att jag är borta många timmar, många dagar i veckan. Precis som det står högre upp. För att katterna inte ska gå utan mat då speciellt hankatten småäter. Även det står högre upp.

Snabba foderbyten kan absolut ge dåliga magar, ibland tar det månader att vänja sig. Man måste ta det stegvis. I vissa fall fungerar dessutom vissa sorter bättre än andra, och eftersom du skriver att vissa ger dom dåliga magar så kan du ju helt enkelt undvika dom till en början.
Jag har inte heller sagt att du måste ta bort torrfodret helt, jag har full förståelse för att torrfoder är jättebekvämt när man är borta. Jag ger själv mina katter torrfoder precis innan jag ska till jobbet, för då vet jag att de klarar sig de upp till 12 timmar jag kan bli borta. Vad jag inte förstår är varför du inte ens vill ge dom 1-2 mål blötmat om dagen?
Jag har aldrig gjort ett snabbt foderbyte just på grund av att jag vet att de kan bli dåliga i magen.
Honkatten min blir väldigt lätt dålig i magen. Hon har en väldigt känslig mage sedan hon, när jag köpte henne (skinn och ben och svullen mage), hade levt på hundfoder och människomat. Detta alltså innan hon blev 12 veckor gammal (då jag hämtade hem henne). Det tog åtskilliga besök hos veterinär och hon dog nästan ifrån mig bara dagar efter jag fått hem henne. Sedan dess har hennes mage aldrig riktigt fungerat normalt, och hon reagerar på minsta lilla. Därför överväger jag noga att ens byta foder just nu egentligen då maten som de äter nu har fungerat perfekt för hennes mage. Och hon är inget stort fan av blötmat.
Jag kanske ökar, återstår att se. Jag har honkatten som det måste fungera med också.
Men jag har fått förslag på två andra torrfoder, så jag ska kolla upp dem och se om det blir ett byte.

Så om det inte fungerar att byta blötmat, varför skulle ett byte av torrfoder fungera bättre för magen? Det jag förespråkar är ju en ökning av det ni redan har, och som verkar funka i dagsläget?
För att honkatten inte äter blötmaten särskilt bra? Hon måste ju också få mat, eller hur?
Det betyder alltså att jag alltid måste ha torrfoder framme, så att hon har något att äta. Då äter hankatten också det, och eftersom deras päls troligen kan bli bättre (mjäll på ena och glanslös på andra) så tänkte jag att just det fodret kanske inte är det mest ultimata för dem.
Jag har fått förslag om andra torrfoder nu, precis som jag ville ha. Ska läsa om dem och se om jag känner att det är värt ett byte.
Jag har bara testat Mjaus blötmat, är det någon skillnad på Mjau och Bozita? Tänkte om smaken är annorlunda eller liknande, om honkatten kanske gillar Bozita bättre.