Hur länge ?
Hur länge har de varit ett krav på att raskatter skall hälso testas. Går raskatter igenom någon mental beskrivning som hundar måste göra?
Nyfiken..
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Det finns inga krav på att raskatter ska hälsotestas, men för att få vara med i en kattklubb, och därigenom få registrera kattungarna i Sverak (FIFe) så kan det finnas krav på att föräldrarna ska vara hälsotestade. Det är även olika hälsotester som är aktuella för olika raser.
Mentalbeskrivning finns inte inom kattvärlden, utan det är helt enkelt uppfödarens ansvar att välja ut lämpliga individer.
I så fall blir de inte lätt att man bara avlar efter utseende?

Hälsan kommer ju alltid i första hand sen psyket och sist typen.
Stolt ägare till tre La permer
Tror du alla uppfödare tänker så?

Absolut tänker inte alla uppfödare så. Därför är det som köpare viktigt att ställa krav på uppfödaren/säljaren. Det gäller även huskatter. Så länge oseriösa uppfödare slipper igenom med sin uppfödning så kommer de fortsätta.

Jag vill dock tillägga att de flesta registrerade uppfödare faktiskt ÄR seriösa med hälsotester. De oseriösa är undantag, och inte sällan går de hand i hand med BYB-avel.
#2 Omotiverat rädda och/eller aggresiva hundar och katter får inte användas i avel (jordbruksverkets förordning). Det är även förbjudet att avla på defekter som kan föras vidare.
Så själv tror jag inte att det är många som medvetet vill riskera stora kostnader (konsumentköplagen gäller när du köper från ett katteri) eller till och med djurförbud för att få avla på en snygg men defekt katt.
Medarbetare - Halloween.ifokus
Men de finns ju massor av raser där de avlas på defekter. Korta ben ned svängda öron utan päls för kort näsa.
Det finns enligt SVERAk en rasbeskrivning som ska uppfyllas däribland ingår temperamentet. Jag kan säga att mina 3 britter är typsika britter både till sätt och utseende och de är köpta från 3 olika uppfödare som inte haft någon kontakt sig emellan. Sedan så är inte alla raser godkända eller erkända av SVERAK. Om du med korta ben avser s.k taxben så finns inte den rasen i Sverige.
#8 Jag skrev tyvärr inte tillräckligt noga i mitt tidigare inlägg. Det ska naturligtvis vara skadliga defekter som i funktionshinder, sjukdomar osv. Du kan tyvärr även avla på ett djur med enkelt recessivt anlag + ett djur utan anlag så länge som det inte resulterar i avkommor som får skadliga defekter.
Dock ligger makten hos köparen. Utan köpare ingen uppfödning. Tillgång och efterfrågan. På samma sätt som jag avstår från vissa hundraser så avstår jag som köpare från vissa kattraser. De människor som avlar på raser som grundar sig på en plågsam nedärvbar defekt (ex. Scottish fold där många avkommor drabbas av artros) har jag inte mycket respekt för. Det är dock min personliga åsikt.
Medarbetare - Halloween.ifokus
Raskattsavel idag ar otroligt bra enligt mig, halsa och psyke kommer forst och sedan typen och om uppfodaren inte gar efter det har du en oserios uppfodare framfor dig.
Jag personligen anser inte att de uppfodare av en del raser ar seriosa, katter ar katter och inte mutanter med extrema designer utseenden eller att man ska avla pa defekter som kan bli skadliga for katten men det ar enbart min asikt.
Har du nagra planer pa att kopa raskatt? Det ar ganska individuellt hur olika rasers avel ser ut dock tycker jag da en del raser ar friskare an andra och har hardare "regler och krav" an andra raser.
Medarbetare på matlust