Hur få katt äta sitt foder
Problemet är följande Zorro o puma äter bantningsmat från veterinären för de e överviktiga. Zigge är normalviktig nästan underviktig så han får inte äta samma foder som de. Har provat o ge honom olika sorters mat o han protesterar o vill ha just deras mat. Finns det nåt sätt att lura honom att äta sin mat? De får mat 2-3 ggr per dag

Ge alla blötfoder istället, eller ännu heller BARF då är det lättare för dig att hålla koll på katternas vikt och bekvämare för katterna. Lightfoder gör bara att dom blir mer hungriga eftersom det är så dåligt med näring i.
Håller med vinteralvan. Ge blötmat istället, ett bra märke som Mjau eller Bozita då om du inte vill barfa.
Bra blötmat innehåller allt en katt behöver; animalier och vatten.
I torrfoder finns det, mer eller mindre, spannmål. Spannmål innehåller kolhydrater som gör att katten går upp i vikt. Vill du ha torrfoder ändå att mata med, så se till så att det har så högt animaliskt innehåll som möjligt.
Tänk även på att ingredienserna listas efter mängdordning. Så huvudingrediensen står alltid först, sedan kommer nästa osv, vegetabilier bör finnas så långt ned som möjligt.
2 # håller med..Skulle aldrig ge mina djur lightfoder utan försöka hålla ner vanliga maten lite och mer daglig aktiviering med leksaker..
Det man TYVÄRR ska tänka på gällande veterinärer och torrfoder är att dom blir sponsrade utav olika företag och därmed säger att just det torrfodret ska användas fast det kanske inte är bra alls.
Hoppas det löser sig för kissarna :)

Tack för era råd. Det fodret jag har fått vet. Är inget light foder o det fungerar bra på tjockisarna. Puma har nästan gått ner allt hon behöver gå ner :) Zigge e inte glad för mat o han e en envis liten rackare så han vill ha just deras mat…
Vad heter bantningsfodret då om det inte är light mat ??
Rent nyfiken för jag har inte hört talas om något annat :)

Weight control

Hur kommer det sig att katterna blev feta?
Hur tänker du gå tillväga när de gått ner till sin målvikt för att hålla dem kvar där?
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

De hade fri tillgång till maten o två av dem klarade inte av det utan hetsåt. Jag ska byta till ett annat foder då och fortsätta ge dem mat 2-3 ggr per dag

Det är ju bättre för katterna, och du kommer troligen få se mer resultat, om du istället ger dem ett högkvalitativt foder utan spannmål (dvs med så lite kolhydrater som möjligt) och ger dem så som du planerat att ge när de nått sin målvikt, fast i mindre givor. Jag rekommenderar Carnia Lynx till detta, det innehåller lite kolhydrater och mycket protein och fett (och nej, fett gör inte katter feta).
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~