Skaffa kattunge
Hej på er med katter!
Jag funderar på att skaffa en kattunge. Har haft katt förut men den kom till mig som vuxen.
Nu tänkte jag höra med er om ni har några goda råd till mig innan. Jag har tagit reda på via djursjukhuset i min stad om när katten bör kastreras och vaccineras så det vet jag.
Jag funderar också på om ni har några tips på hur man kan få kattungen att inte ge sig på möbler och blommor (skaffa klösbräda vet jag) men något annat? Och är det några blommor man inte ska ha hemma.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
Kattungen får inte vara yngre än 12v vid köpet. Kommer kattungen från en seriös uppfödare är katten minst grundvaccinerad, id-märkt och veterinärbesiktad.
Hälsa på kattungen helst flera gånger eller ett långt tag så att ni kan se hur katten beter sig. och undersök katten. inte kul att bara hämta kattungen och inse att den inte var som ni tänkt.
Köp ett stort klösträd inte bara en klösbräda så håller sig katten och klöser där istället för soffan.
ska katten vara utekatt? släpp inte ut den innan den är kastrerad.
Köp 2 kattungar samtidigt så att de slipper vara ensamma.
En kattunge är väldigt energisk och aktiv när den är vaken, och det kan den vara alla tider på dygnet. Helst sysselsätter den sig med att öva sig i jakt och slagsmål, och finns det ingen kattkompis att brottas med, bita i och jaga kommer den försöka öva sig på det näst bästa; mattes händer och fötter. Att du används på det sättet är dock inte alls lyckat, så det ska undvikas så mycket som möjligt så att det inte blir en vana upp i vuxen ålder.
Klappa bara korta stunder och sluta direkt när kattungen börjar bitas. Lek aldrig direkt med händerna, utan använd leksaker med skaft. Om kattungen biter i dig eller gör något annat fel ska man aldrig straffa eller skrämma den. Lyft bort katten, ignorera eller avled den med något annat och försök anpassa miljön och ditt eget beteende så att risken för att det händer igen minskar.
Sajtvärd Katter iFokus
När det gäller miljön i hemmet kommer du troligen behöva anpassa den en hel del efter katten. Katters naturliga beteende är att hoppa upp på, klättra och vässa klorna där det är möjligt, så det kommer den att göra.
För att tillgodose kattens behov av att vistas på högt belägna platser kan du underlätta för den genom att ställa möbler i olika höjd två och två så att det blir lättare att ta sig upp på t.ex. bokhyllor. Ta bort prydnadssaker och liknande från åtkomliga ytor.
När det gäller blommor och växter är det viktigaste att de inte är giftiga. I övrigt beror det på kattens tycke och smak ifall de får vara ifred eller inte (om de är åtkomliga). Tänk dock på att aldrig ställa blommor så att de kan rasa ner, och lämna en stor del av fönsterbrädorna tomma så att katten får plats att sitta och spana ut genom fönstret.
För att spara på soffan och andra möbler som lockar till klösande gäller det att erbjuda ännu mer lockande alternativ, samt täcka över extra utsatta ställen med en filt. För att en klösbräda ska användas måste den vara bra placerad (längst in i ett hörn är inte alls bra). Det ska vara någonstans där katten passerar ofta och som det därför känns naturligt för katten att doftmarkera med tassarna. Jag tycker att klöspelare på golvplattor är bra eftersom man kan flytta runt dem och ställa dem där det passar katten bäst. Jag har en meterhög sån mitt i vardagsrummet som är väldigt populär.
För att få utlopp för sitt klätterbehov (förutom klovässandet) rekommenderar jag en golv-till-tak-klöspelare. Kattens No 1 har snygga, stabila, hållbara och funktionella sådana.
Det är också viktigt att du kattsäkrar hemmet ordentligt. Snören och annat farligt som katten kan tugga i sig får aldrig ligga framme obevakade. Fönster behöver nät för att kunna stå på glänt. Är balkongen högre upp än 5 meter måste den enligt lag vara innätad om katten vistas där.
Id-märk och ägarregistrera din katt i SKKs och Sveraks kattägarregister. Det är en otroligt trygghet ifall katten kommer på villovägar.
Veterinärvårdsförsäkra katten! Veterinärvård är fasansfullt dyrt och olyckor och sjukdomar finns det ingen garanti emot.
Sajtvärd Katter iFokus
Tack en massa bra tips! 
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
Kattens toalett är också en väldigt viktig sak. Skaffa en stor låda (helst 2) på en gång. Även om kattungen ser liten ut kommer den snart bli stor och behöva svängrum när den utför sina behov. Lådorna ska helst vara öppna. Om katten accepterar huv på lådan bör de dock aldrig ha lucka (eftersom det är obehagligt för katten och stänger inne lukten).
I början kan det vara bra att använda samma sorts sand som uppfödaren hade, så att det inte uppstår någon förvirring där när kattungen är nyinflyttad. Om du byter sand ska det vara till lerbaserad, finkornig, oparfymerad och klumpbildande sand, eftersom det är den typ av sand som passar kattens naturliga behov bäst och som är lättast att hålla fräsch.
Renligheten i lådorna är extremt viktig. Det ska vara mycket sand i lådorna så att kisset inte fastnar i botten. Kissklumpar och avföring ska rensas bort minst varje morgon och kväll + när du märker att det finns bajs där.
Det är inte naturligt för katter att kissa eller bajsa utanför lådan, så skulle det hända måste du ta tag i det genast och hitta orsaken till beteendet och åtgärda det som är fel.
Sajtvärd Katter iFokus