Låna hankatt
Hej!
Söker en hankatt att låna då vi tänkt ta en kull på våran skogis innan hon kastreras. Hon har haft en kull tidigare.
Hon är som sagt renrasig men saknar dock stamtavla.
Underbar katt som är gul.
Har någon en snygging till lilla Smulan :)
(bilder kommer)
Finns i Södermanland - Eskilstuna
Maila eller Pm: a
tiini@hotmail.se
Men, då blir ju avkomman huskatt, och inte skogis.
#1 det har inte så stor roll ;)
De är bara tänkta som goskatter eller vad man ska säga.
Men det vore kul om det är en Skogis hane oxå :)
Varför ta kattungar på en huskatt? För det är ju vad hon är, hur fin och snäll hon än är. Utan stamtavla = huskatt
Det bästa för henne är att hon blir kastrat, det kommer hon må bäst av. Vill ni ha ännu en katt, så finns det redan massor av huskatter som behöver hem.
Men om du trots det vill köra med Backyard Breeding så kommer här en del saker du bör tänka på…
- OM hon nu är eller har skogis i sig, har du då testat henne för alla de tester som man bör göra med Skogisar? Vet att de har en del genetiska sjukdomar som bör kollas upp.
- Har du testat henne mot Fiv och Felv? Även för Giardia och övriga magparsiter?
- Vet du om hennes hjärta är friskt och höfterna är ok?
- Är hon veterinärförsäkrad om risk för kejsarnitt eller andra förlossningsproblem uppkommer?
- Är hon vaccinerad?
- Har du lagt undan pengar till kostnader för kattungarna? För jag räknar med att du vaccinerar dem två gånger, avmaskar dem och har en budget om de blir sjuka…
- Har du full koll på hälsan när det gäller hennes föräldrar? Kanske finns en orsak till avsaknad stamtavla…
- Den ev. hane du använder, räknar du med att Fiv/Felv testa honom och även testa för magparasiterna?
- Kommer du kolla upp hans gener? Använder du då en annan skogis, kommer du kolla så han är DNA-testad.
- Är de andra raser i hanen t.ex. MCO, så bör man scanna och DNA testa hjärtat på hanen och helst även höftledsröntga.
Som du ser är det inte bara att para sin "söta" katt. I alla fall inte om du bryr dej om hennes hälsa och ungarnas hälsa. Chansen att du tjänar pengar på dina huskatter är även de minimala…
/Elisa
#3 Detta är just anledingen till varför jag slutat lägga upp inlägg här för man blir bara påhoppad.
Förstår vad du menar och detta är inte mitt beslut utan min mamma.
Då det inte verkar vara allt för vanligt med en gul skogis hona så vill vi ta en kull på henne.
Och ja jag vet att det finns många katter där ute som behöver hem och vi brukar bara adoptera katter från katthem osv.
Hon är renrasig det vet vi då hennes båda föräldrar hade stamtavla.
Vi är medvetna om sjukdommar, risker osv.
Detta är inte första gången vi tar kattungar dock första gången på en katt utan stamtavla.
Så ni kan lika gärna låsa tråden om det bara är såna svar man får.
#5 Ja, eller så kan du fundera på varför det är "såna svar man får". Utan stamtavla är din katt en huskatt i avelsammanhang och det finns ingen vettig raskattägare som lånar ut sin hankatt till oregistrerad avel eftersom det är otroligt ansvarslöst att hålla på med sånt. Det är inget fel på huskatter, men p.g.a. det enorma överskottet på dem far massor av dem illa då det inte finns hem åt alla.
Sajtvärd Katter iFokus
Vilka färger är föräldrarna? vad har din hona gjort för tester….
Hon skrev dessutom just att det var hennes mammas beslut.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Men folk gav ju tips på saker som BÖR kollas upp. Även katter uppfödda till sällskap förtjänar att ha testade föräldrar, vara fullt vaccinerade, ID-chippade etc. innan leverans.
Och som sagt, utan en stamtavla är katten inte en raskatt. Det är just stamtavlan som gör det. Därför en del huskatter ("noviser") kan bli raskatter, just för de får en stamtavla. Detta händer ju b.la hos korater och sibiriska katter. Men som sagt, tvekar på att någon vill låna ut sin hane till BYB.
Jag anser inte att kalindas svar var ett påhopp, fakta är fakta, och ber du om svar så får du tåla att svaren du får inte alltid är dem svaren du vill ha, och att dem svaren du inte vill ha kanske även är vettigare än dem svaren du vill ha.

Inget av det som skrivs ovan är något påhopp utan bara ren fakta.
Och att folk reagerar när ytterligare någon vill ta kull på sin huskatt när det redan finns alltförmånga huskatter där ute som saknar hem är väl inte så värst konstigt, ta till dig det som skrivs istället och låt din huskatt bli kastrat och slippa föda kull på kull.
Även en sällskapsköpare vill ha en frisk katt!
Jag har svårt att förstå att någon ens vill ta en huskattskull med tanke på hur mycket du går back på dem?
2xvaccinering, id-märkning, veterinärbesiktning vilket går på åtminstone 1500:-/kattunge och du kan inte ta betalt för mer än 1000:- eftersom den summan är den högsta som de flesta försäkringsbolag tillåter att en huskatt försäkras för.
Visst du KAN ta mer för kattungarna, men OM katten dör inom tre år så är det du som uppfödare som skall punga ut med mellanskillnaden mellan vad de får ut på försäkringen och summan du sålt katten för. Du är också skyldig (vilket ALLA uppfödare är oavsett om det är ras eller huskatt) att stå för dolda fel som uppstår fram tills dess kattungen är 3 år gammal.
Är man registrerad uppfödare kan man teckna en sk. doldafel-försäkring på sin hona vilket täcker sådana uppgifter, har man som uppfödare inte tecknat denna får man ta pengarna ur egen ficka. Som huskattsuppfödare så har man inte rätt till denna försäkring och får alltså ta pengarna ur egen ficka om något uppstår inom tre år från det att du sålt katten. Väl värt att tänka på!
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Testa för HCM som för alla katter ska göras innan parning och GSD IV som bara finns hos skogkatter. Sen hoppas jag att du tar till dig det de andra sagt, det finns redan alldeles för många huskatter och behövs inte fler. Och bara för din katt är långhårig så är den automatiskt inte en skogis, finns huskatter som är långhåriga helt enkelt.

Det finns väl inga gula katter.Är er katt gul ja då är den verkligen unik.
Stolt ägare till tre La permer
Om du nu vet hur responsen för du har läst här förut, då bör du även veta bättre och tala även om det för dina föräldrar att det är HELT ONÖDIGT att pyssla med huskattsavel.
Tycker du istället för att slå bakut ska visa dina föräldrar denna tråden och se till att de ändrar sig. Det är naivt och oigenomtänkt att pyssla med huskattsavel så är det bara.
Bryr man sig om katter så är det det sista man bör göra att öka på huskattspopulationen, vill man höja statusen och levnadsvillkoren för katter kan man göra det med att hitta en raskatt och sköta aveln rätt och korrekt. Föredrar man huskatter så finns det hur många som helst på alla 100-tals katthem i hela landet i överflöd. Troligen finns det en och annan gula katter där ute som söker ägare redan.
Sen att det finns de som stödjer detta är anmärkningsvärt!
/Fridaybrew
Ska ni nu ta en kull så testa för alla sjukdomar, eran veterinär borde veta eller kunna kolla upp vilka sjukdomar en norskskog katt ska testas för :)
vaccienera x2, avmaska, chipmärka och veterinär besikta.
Jag håller med övriga om att det finns massor med huskatter, dock är det ens egna beslut, så länge man gör det seriöst, tar han om ungarna osv så är det väl upp till var och en :)
#15 Ja, behåller man alla ungar själv (oavsett om det blir 1 eller 9 ungar i kullen) och därmed garanterar att de får ett bra och livslångt hem så behöver man kanske inte ha lika dåligt samvete.
Sajtvärd Katter iFokus
#16 Håller med.
Att sälja de kattungar man får hjälper inte de hemlösa ett dugg, även om man säljer till människor som skulle ta väl hand om katten, så ökar konkurrensen om hem för de hemlösa.
Och något som nyss slog mig… om man tar en kull på en huskatt och ser till att få alla hälsotester gjorda och kan garantera att kattungarna kommer att hamna i seriösa hem, hur seriösa är dessa hem då egentligen? I och med att man själv har satt ännu en kull huskatter till världen, när det redan finns så många existerande huskatter som behöver hem.
Vad är det som hindrar dessa hem kastrerar ungarna så tidigt som möjligt?
Jag föder upp Norsk skogkatt o nyfiken på en gul sådan.Kan du inte sätta in en bild?
#17Det finns inget som hindrar dem från att ta en eller flera kullar på katten. Lagen säger att man får ta högst 2 kullar om året utan tillstånd oberoende hur många katter man har, men de kan t.ex låta den få 2 kullar om året hela kattens liv.
En katthaneägare bör verkligen vara försiktig så inte h*n lånar ut katten och får tillbaks en katt som har smittats med t.ex Fiv eller Felv
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Jag undrar varför mitt inlägg är borttaget? Jag ville att hon skulle sätta in en bild på sin katt? Vad är problemet?
#19 Ja, precis, men även då det finns en lag så är det ju inget som säger att den följs, i och med att det är så mycket slarv med 12v lagen =/
#20 Kanske har det av någon anledning blivit anmält tillräckligt många gånger så att det automatiskt tagits bort. Tråkigt om det är så då det inte var något som brytit mot forumets regler…

#21 Frågade ju bara hur en gul katt ser ut om jag inte minns fel?
#22 Ja, kanske tyckte någon att en uppfödare mycket väl förstår att det är en röd- eller cremefärgad katt som avses, eventuellt även med silver/smoke. Jag har dock inte anmält inlägget.
Sajtvärd Katter iFokus

#23 det är ingen anledning att anmäla inlägget imo
#16 det är ingen konkurrens för hemlösa då man fastnar för en viss katt, alla vill inte ta från katthem, alla vill inte ha vuxna katter, osv, osv, osv.
Dessa katter skulle konkurrera om hemlösas platser lika mycket som raskatterna gör!
Vad hindara folk som köper raskatter från att blandras avla för att tjäna pengar?
#25 Klart att de hemlösa huskatterna konkurrerar med det överskott på just huskatter som avlas fram i varenda buske och skänks bort för att sedan själva hamna på katthem eller i hemlöshet om de har otur.
Raskatter är väldigt sällsynta både på katthem och i hemlöshet. Att idioter utnyttjar sin köpta raskatt i blandrasavel (och andra idioter uppmuntrar den sortens avel genom att köpa kattungar från dem) är något som bör kunna förhindras genom tidig kastrering av de kattungar som säljs till sällskap och det är glädjande nog något som alltfler raskattuppfödare har börjat praktisera.
Sajtvärd Katter iFokus
Skulle jag börja föda upp igen är det precis vad jag kommer göra. Har haft tur med mina kattungeköpare. Men man blir mörkrädd när man ser hur många som kör med BYB på raskatter.
Man behöver inte ta en vuxen katt från ett katthem. Det kryllar av oönskade kattungar också. Där konkurrerar de som föder upp blandraser minst lika mycket.
Sen att man skulle tjäna på att föda upp katter, det är en ren skröna! Är man seriös (oavsett om man föder upp blandras eller renras) så ska man vara glad om det går plus minus noll! Själv gick jag back mellan 25-30 tusen på de år jag födde upp.
Men självklart, de som skiter i alla tester och regler och säljer sina katter till överpris trots det, de kanske tjänar några kronor.
Men då är frågan…
Är det folk som man bör köpa av??
/Elisa
Snart kan man inte skriva längre på ifokus för har hänt andra också som inte gjort något fel.
#27 kanske ska läsa ordentligt?
det e ju dem jag menar, dem som köper en renrasig maine coon, tar blandras ungar utan hälsotest och allt och säljer ungarna med tex bara avmaskning för 3.000-4.000 kr, dem tjänar på sin avel.
Dålig avel men det är en annan femma…
#29 eller ens bara påstår. I vilket fall som helst, ja, helt oseriös avel.