Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3590 ggr
vist
0

Astma hos katt

hej!

veterinär misstänker att min katt har astma och föreslår behandling med kortison antingen i tablettform el inhalera…

någon som har erfarenhet av att ha en katt med astma som står på en sådan behandling?

hur påverkas kattens hälsa och livskvalitet av detta?

mvh

Quest
1

En av våra katter har astma och sedan flera år tillbaka. Hon får Ventoline Evohaler via en speciell andningsmask två gånger om dagen. Det innehåller ett ämne som heter salbutamol, som är luftrörsvidgande (alltså ingen steroid).

I början fick hon däremot prednisolon (en steroid) under en period men det gick lika bra utan det visade det sig när vi trappade ut det. Om det alls går att undvika så bör man låta bli steroider av olika slag. De är inte nyttiga helt enkelt (jag har hemska erfarenheter från en annan katt bl a) men om man är absolut tvungen så får man ju använda dem förstås, i så låg dos det bara går.

Vår katt med astma mår finfint med Ventoline. Bra livskvalitet och bra hälsa (förutom lite andra konstigheter som inte beror på det utan som hon led av redan innan). Det är full fart på henne - innan så lekte hon en kort stund och sen låg hon på golvet och flåsade bara. Hon verkar inte bry sig speciellt mycket - det var bara i början som hon inte gillade att få masken hållen över nosen och kämpade emot lite.

Kom ihåg bara att följa anvisningarna för masken noga om ni får en sådan, för om man gör fel så kan effekten bli mycket sämre. Men det är inte svårt eller krångligt på något sätt. Var väldigt försiktiga med själva inhalatorn också om ni får Ventoline så ni inte tappar den. Den går lätt sönder då och det är inte säkert att man märker direkt att den inte fungerar som den ska, utan man kan märka det först när katten börjar flåsa igen osv.

Sen är det roligt på apoteket också, för de är nästan alltid jätteförvånade över att man kan använda Ventoline på katter och vi får förklara hur man gör osv. De brukar se jättefascinerade ut. :-)

Jojo55
0

Jag hade en katt som var född med astma. Innan vi kom till veterinär och fattade vad det var kunde vi inte begripa vad det var med katten. Han hostade jämt och det såg jättejobbigt ut. Han fick prednisolon för det och då blev han som en helt annan katt - pigg och glad och lekfull igen! Han levde sedan ett gott liv tills han var 13 år då han blev avlivad p.g.a. av helt andra besvär som det inte gick att göra något åt.

vist
0

Tack så hemskt mycket för era svar! Det känns bättre nu :) Men nu tillkommit nya symtom hos min katt - han nyser och det kommer mycket snor ur näsa, han är täpt i näsan och har det jobbigt med andningen. Hosta har avtagit men han hostar fortfarande IBLAND.. Ringt å pratat med vet och nu tror hon att det är grässtrå som ligger mellan näsan och mjuka gommen:( När det hela började uteslöt hon grässtrå efter undersökning av hals och sagt att det var astma. Han kräktes hemma efter vetbesök å sedering å det kom en lång grässtrå ut. Hon tror att en del har åkt upp mot näsa och därför han nyser nu. Hon ordinerat antiinflammatorisk och smärtlindrande medicin som jag ska ge i 1 vecka. Han har fått det i 2 dagar men jag ser inte någon effkt. Hur han låter stakarn! Kan inte andas genom näsa+ nysattacker det ser jobbigt ut!