Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 642 ggr
LitenPyssling
0

Katthem

I våras var jag på katthemmet och hjälpte till, som vanligt, och där är det vissa regler om att vissa burar inte får öppnas och vissa får öppnas och detta på grund av att majoriteten av katterna är skygga och vissa rent av aggressiv.
Jag gick in i en av de burar som inte fick öppnas och skulla fixa med lådorna, inga problem fram till att jag ska ut och en av katterna smiter ut. Jag, tillsammans med en kompis, försökte få in den igen men det gick inte. Detta katt är dessutom mobbad av alla de andra och har på grund av stress tappat stora fläckar med päls (veterinär undersökt utan fel). Till råga på allt så fastnade katten och fick mer och mer panik, jag skyndar mig att ta katten och får loss den med resultat att den hugger mig i tummen 3-6ggr - vi lyckas dock få in den utan andra problem.

Denna händelse resulterar i att jag blir inlagd på sjukhus i 11 dagar och får göra 8 operationer för att få bukt med tummen, jag fick totalt 20 stygn och 4 ärr varav 2 väldigt synliga och där ett av de är över handflatan och ner på handleden och ser ut som Harry Potters ärr i pannan fast i större version.
Jag fick också gå på antibiotika i 10 dagar.

Då detta också var praktik på skoltid så var jag försäkrad genom skolan och anmälde detta direkt. Försäkringsbolaget sa till mig att kolla upp katthemmets försäkring då jag skulle anmäla på den med, kollade upp detta och de påstår sig inte ha någon försäkring.
Även pappa kollade - samma svar.

Jag får också senare veta att en bekant på hemmet som sitter i styrelsen tagit upp denna händelse på ett möte där hon fick till svar (ordagrant):
_Den katten vet alla att man inte ska hantera, hon får skylla sig själv som absolut skulle ta den!
_Och inget mer med den saken, problemet var att om jag INTE tagit katten så hade den mest troligen brutit ett bakben på grund av hur den satt fast. Men detta faktum såg de då inte över utan jag fick helt enkelt skylla mig själv och de tyckte det var rätt åt mig som "promt" skulle ta den.

Nu är min stora fråga - ska inte ett katthem inneha försäkring för att ens få bedrivas?
Jag tycker det låter helt sjukt om man får bedriva ett hem utan att ha försäkrat detta även om det är på eget bevåg och inget som kommunen står för alls.
Sedan kan jag inte låta bli att förundras över hur deras syn på den katten är, "alla vet att man inte ska hantera den katten" - vad sjuton är det för inställning? Och vore det då inte bäst om den fick vandra vidare med tanke på att den är både bitsk, förvildad och dessutom nästan sönder stressad - vilket de inte bryr sig något om.

Nej, detta katthem tycker jag verkligen inte om!
Hade jag fått som jag velat så hade jag tagit över allting och sett till att få bättre lokaler och bättre möjligheter för katterna och detta på grund av en hel drös anlednignar som egentligen inte borde finnas.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

LitenPyssling
0

Jag och kompisen försökte på lugnast möjliga sätt att få in katten, men i en lokal med farliga utrymmen (ja, vissa ställen är direkt farliga) så är inte sådana här händelser långt borta om det är fel katt.
Därav anledningen till att man bara får släppa ut vissa katter och inte alla trots de otroligt små burar de bor i.

Så som de resonerade så skulle jag ha låtit katten brutit bakbenet och stressat ännu mer och fått ännu mer panik, när jag såg hur katten satt så var det ren instinkt att självklart få loss den så fort som möjligt för att minska stress/panik och risken för eventuella skador.
Något de tycker jag gjorde fel i då jag var tvungen att ta i katten och därmed fick skylla mig själv.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg