Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2725 ggr
Rafflan
0

Min katt hatar mig :'(

Min lilla kisse hatar mig och känns så j*vla jobbigt :'(
Tänkte man kanske kunde få lite tröst och stöd här…

Bakgrund:
För några veckor sen fick min kisse en fraktur i tassen, på röntgen såg det bra ut så han fick gå gipsad några veckor och i tisdags tog vi bort gipset, röntgen såg bra ut så han skulle få vara utan gips. Samma kväll **kissade han *blodblandat***, så blev en tur till veterinären igen på onsdag då dem tog blodprov och kände på honom, han vägrade lämna urinprov där så vi fick åka hem och ta det hemma. 
Nu får han medicin 3 ggr/dag, och han hatar det verkligen, tabletterna ska han ha 2 ggr/dag, jag mosar dem och ger med spruta + en flytande medicin som jag ger med spruta, han är riktigt svår medicinerad så får linda in honom i en filt och verkligen tvinga i honom medicinen och man ser hur ledsen han blir på mig :'(

I vanliga fall är han en riktig terrorist och är alltid efter mig och ska ha kel, nu ligger han konstant i djurrummet (där jag har lådorna, vatten och maten) och har knappt lämnat rummet, går in ditt ibland bara för att gosa med honom men man ser att han är misstänksam då han börjar fatta att 3 ggr/dag kommer jag för att vara "elak" :(
Och tabletterna ska han ha i 2 veckor :(

Känner mig så hemskt men han måste ju ha medicinen för att bli frisk.

Tabletterna är några som normalt djur inte tycker smakar illa och brukar vara lätta att ge…

[sarasvati]
0

Oj, eftersom vi tycks vara ensamma uppe i natten måste jag ge dig och katten mina sympatier, fastän utan goda råd tyvärr :-(

Har själv sluppit så långvariga "plågerier" men känner igen. Det är förfärligt men (ibland) nödvändigt, och tror katten kan förstå på ngt sätt att det för hans/hennes skull ändå? Så katten hatar dig nog inte, bara situationen. DU vet att det är för hans bästa, och att det KOMMER att bli bra. Gäller att försöka förmedla det … Tulipanaros, jo.

Att han knappt lämnar rummet kan väl hänga samman med sjukdomen också?, att han mår dåligt. Vad kom sig den blodblandade urinen av?, vad är diagnosen? Finns det verkligen inga andra medikamenter, som är mindre vidriga för honom, el som kan ges på annat sätt?

Hoppas du får svar från mer kunniga!

Men tröst och stöd i natten, absolut. Önskar att jag kunde ge en liten dos av det till din katt också!

AgnetaB
0

Javisst är det hemskt att tvinga i dem medicin fast det är för deras bästa. Man känner sig så elak. Jag har tom problem med att ge avmaskningstabletten, är så klåpig o ser hur katten blir stressad. Har tyvärr inga råd att ge direkt men sympatiserar med dig. Är nog bra dock om du inte bara är den elaka utan också gör något mysigt o roligt med honom så han ej bara kopplar ihop dig med tråkigheter. Förtroendet kommer nog tillbaka ska du se.

Quincy
0

Kan tänka mig hur jobbigt det här, men hopaps att katten kryar på sig :(

har tyvärr inte heller några goda råd… men har du testat att peta in tabletten genom mungipan istället och sen hålla upp kattens huvud så att tabletten sväljs automatiskt?

mia.78
0

Alla katter är ju olika och man får prova sig fram lite och se vad som funkar. Min ena kisse går just nu på Vetrimoxin 3 ggr per dag för urinvägsinfektion, skulle först fått tabletter men valde att få det i pastaform istället eftersom hon krånglar väldigt mycket när det ska petas i munnen. Hon tycker inte om att få pastan insprutad direkt i munnen men eftersom hon gillar smaken funkar det bra att spruta ut lite i taget på en tesked och så slickar hon själv i sig det. Blir det något kvar smetar jag det på ena framtassen och då slickar hon i sig det med. Min andra katt däremot väljer jag alltid tabletter till, henne lägger jag bara på rygg i knät, stoppar in tabletten och så sväljer hon själv. Eftersom hon har allergi har hon ätit kortisontabletter av och till i 9 år nu så både hon och jag har blivit "tablettproffs" :). Man får nog som sagt prova sig fram och i värsta fall är det väl tyvärr bara att fortsätta tvinga i honom medicinen och härda ut, även om vänskapen får sig en törn under tiden kommer den med största säkerhet tillbaka så småningom när eländet är över. Du kanske kan fjäska lite extra med godsaker emellan eller i samband med medicinerna? Lycka till!

Rafflan
0

#1 Han har iaf flyttat sig till köket nu, och imorse kom han t.o.m och ville bli upplyft i sängen :D
Nej han mår bra trots sjukdomen, men man ser på honom att han är sur :(
Kommer inte ihåg exakt vad veterinären sa men var nåt pga att farande fram och tillbaka till veterinären med gipsen och stress osv skulle ha gjort det.
Nej spruta i munen är ju det lättaste som finns, han ratar även om man smular ner tabletten i god mat :/
Jo min katt skulle verkligen behöva lite tröst, stackars oturs kille :(

#2 jag har inte ens försökt avmaska honom ännu då han hann bli skadad innan, ska ge mig på det när medcin kuren är slut, kommer ju inte bli kul…
Hoppas det, tycker ju även synd om honom som varit med om så mycket :(

#3 tack :)
Jo provat det, men han vägrar svälja så tabletten bara löses upp i munen och så spottar han ut klumpar typ.

#4 jag är också lite av ett "tablettproffs", han är första katten som jag haft såna stora problem med att ge tablett till, aldrig vart med om maken till svår medicinerad katt :P
I samband går inte att ge godsaker men emellan funkar dock är han fortfarande sur :P
Bitter gammal sur gubbe ^^

OberonsMatte
0

Lyckades ni få något urinprov, eller chansade veterinären på diagnosen? Det brukar vara Feline Idiopatisk Cystit som förknippas med stress, vilket innebär en inflammation i urinblåsan som ger täta urinträngningar och ibland blodblandad urin, men då är orsaken okänd (dvs. inga bakterier, kristaller och liknande).

Sajtvärd Katter iFokus

Rafflan
0

#6 veterinären antog det med tanke på symtomen och vad han vart med om senaste tiden. Veterinären pratade också om kristaller, var det kristaller skulle vi komma tillbaka för röntgen + käka speciall foder och hoppas det var rätt sorts kristaller, dock har MÅNGA katter kristaller i urinet "normalt", så ja det är riktigt svårt det där :)
Vet ej vad dem fick för svar på urinprovet :)

UlrikaD
0

Fråga om du inte kan få byta medicinsort?

Jag har en katt som får antibiotika två gånger om dagen. Han kommer när jag ropar och nästan gapar. Tydligen jättegott.

Sen fick jag medicin till min iller men det höll på att bli världens slagsmål, han fick Baytril. Då fick vi bytt till en pasta istället som han försökte äta hela tuben på en gång.

Det kanske finns någonting som funkar lika bra men är lättare att ge.

OberonsMatte
0

#7 Anledningen till att jag undrar är att det verkar som att du ger Antibiotika till katten, men det kanske bara är smärtstillande och inflammationshämmande (typ Metacam) och kosttillskott? Antibiotika ska vad jag vet bara ges om det finns bakterier i urinen, men det är väldigt ovanligt att det faktiskt finns det hos katter.

Sajtvärd Katter iFokus

Rafflan
0

#8 har provat pasta när han skulle ha vetromixin har jag för mig det var, funkade inte :/

Han får metacam och cystease just nu, tror inte det finns något att ersätta med :/

#9 han får metacam och cystease.
Han får ingen antibiotika :)

OberonsMatte
1

#10 Eftersom Cystease bara är ett kosttillskott tror jag inte att det är alldeles nödvändigt att ge det när det verkar så besvärligt och stressande att få i honom det. Vid FIC är det ju väldigt viktigt att undvika stress.

Sajtvärd Katter iFokus

UlrikaD
0

Men är det cystease som är tabletter då, för metacam är ju flytande.

Rafflan
0

#11 Cystease är bra .vid inflammation eller irritation i urinblåsan då den hjälper till att skydda urinvägen som kan vara/är skadad och irriterad.

#12 ja det är cysteasen som är i tablett form som jag mosar och blandar med vatten och ger med spruta.

UlrikaD
1

Du kan inte blanda med någonting annat istället för att få bort smaken?

Mina katter älskar laktosfri grädde. Har även en två illrar med cancer som äter kortison två gånger om dagen. Jag moser deras tablett med pyttelite grädde och de slickar i sig minsta droppe.

Gillar katten det så kan man kanske slippa ge i spruta och han kan slicka i sig det själv.

Eller rulla in tabletten i leverpastej.

Tror upplevelsen att bli fasthållen, sen spruta och nåt äckligt blir för mycket allt på en gång.

Det borde gå att göra det på ett lättare sätt. Hoppas jag.

OberonsMatte
1

#13 När mina katter har haft Feline Idiopatisk Cystit har det räckt med Metacam och ibland har det även gått över av sig själv helt utan behandling.

Om du berättar för veterinären vilken stress det innebär för katten att bli medicinerad kommer säkert även han att avråda från Cysteasen om det inte går att lura i honom det genom att t.ex. blanda ut det med den vanliga maten. Även Metacam kan du prova att hälla på maten eller på frambenen så att katten får slicka upp det utan att bli fasthållen.

Ibland är det helt nödvändigt att ge sin katt medicin och då hjälps det inte hur obehagligt katten tycker att det är, men just vid stressutlösta åkommor kan stressen i samband med medicinering göra mer skada än nytta.

Sajtvärd Katter iFokus

Rafflan
0

#14 mjölk? katter gillar ju ofta mjölk och pyttelite är ju inte skadligt.
Kan man använda vanlig arla grädde?
Mat funkar inte, den går han inte på ;)

#15 ja #14 prata ju om grädde, kanske blanda med mjölk eller liknanade så kanske det funkar bättre?

OberonsMatte
0

#16 ja, grädde, tonfisk, leverpastej eller vad som helst som katten kan tycka är gott. Tvångsmedicinering ska du i det här fallet undvika helt.

Det är också bra att försöka få i katten så mycket vatten som möjligt genom att servera blötmat och genom att ställa ut extra vattenskålar här och där. En del katter lockas även att dricka från en rinnande kran om strålen är lagom liten.

Sajtvärd Katter iFokus

UlrikaD
0

Har alltid laktosfritt till djuren så jag vet faktiskt inte.

Rafflan
0

#17 tonfisk och leverpastej funkade inte med vetromoxin tabletterna… :(

Jo egentligen ska han ha tratt pga att han fick ett litet skav efter gipset men han dricker sämre med tratt så tagit av den och han dricker bra, han kan inte ens ta sig upp till någon rinnanade kran ;)
Sen fick han mjukmat direkt samma kväll som jag såg att han kissade blodblandat, dock föredrar han torrfodret :/

#18 laktosfri mjölk funkar alltså? :)

UlrikaD
0

#19 Tror att det är lättare att dölja smaken och framför allt konsistensen av tabletten med grädde än med mjölk.

[silkesnosen]
0

Ni kommer att bli vänner igen. Jag förstår hur det känns. Jsg fick inleda min relation med min katt med massor av läskig medicinering och jag undrade verkligen hur det skulle bli, men tja vi har båda gott vidare. var lugn och så trygg du kan, när du gör det, så att du inte överför stress iaf.

Destany
0

Han kommer komma över det :) zigge var ständigt sjuk när han var liten o jag fick hålla på med tabletter o salvor mm i flera månader, han sprang när han såg mig o han var hittekatt från kks med taskig bakgrund så han var ju rädd oxå men nu e han go o glad :)

Rafflan
2

Nu går det bättre, urinet ser bättre ut, dock lite mörkt och vi ha fått in en metod på medicinerna, han är rädd när jag ska ta vid hans huvud, men i övrigt verkar det bra med honom :)