mjau räkfrossa
Hur är detta torrfoder? Helt ok eller rent skräp? http://www.doggy.se/sv/katt/produkter/mjau/torfoderrakfrossa/ Länk till innehållet. Funderar på o köpa det till min katt då hon fick smaka det av några vi känner o hon älskade det! Men vill inte köpa skitfoder och jag har ingen koll på kattfoder.
Spannmål står som första ingrediens, så jag skulle inte köpa denna mat. Spannmål är skräp för katter (som är rena köttätare), bara kolhydrater. Mjau blötmat är mycket bättre.
Blötmat kan jag tyvärr inte ge annat än som godis då hon föräter sig på det och blir kass i mageb efteråt. Hon äter tills det är slut oavsett mängd, gottegrisen!

#2 Hur kan hon äta mer av blötmaten än vad du serverar?
Att skola över en torrfoderkatt till blötmat tar tid.Börja med en tedsked i taget och öka sen sakta på.
Stolt ägare till tre La permer
Bra att hon äter blötmat iallafall, ofta är det istället tvärtom. Att katterna ratar blötmat och bara vill ha spannmålsfyllda parfymerade torrfoderkulor, så är min katt. Hon måste vänjas in på blötmat.
Om du ger blötmat två gånger om dagen i den mängd du tycker är lagom så kan hon väl inte föräta sig? Hon har väl inte fri tillgång till hela burken/tetran på en gång?
Jag tycker du kan ge blötmat som bas och torrfoder som kompletterande godis ibland. Eukanuba är ett torrfoder som är rätt bra, minimal mängd spannmål.
#3 & 4 Testat att ge både hela små burkar eller lite i taget och hon går inte därifrån fören det är helt ren slickat. Sen vill jag inte ge endast blötmat utan vill hellre ha ett bra torrfoder, ger RC indoor nu. Hon äter dock allt, men var överförtjust i räkfrossan därför jag undrade om innehållet :).
# 5 Ge Räkfrossan som godis ibland! 

#5, varför vill du inte ge mest blötmat? Sammansättningen på blötmat slår vilket torrfoder som helst med hästlängder.
Du verkar ha precis samma problem som de flesta får när de ska introducera blötmat: man ger för mycket jämfört med vad kattens mage är van vid och det blir pannkaka.
Blötmat innehåller dels mer protein och ofta även fett än torrfoder, vilket betyder att det kan bli en chock för magen. Även mindre fibrer, och fibrer binder vattnet i maten, plus att magen behöver ställa om från att tillsätta vätska till maten under matsmältningen för att den öht ska kunna passera till att ta upp vatten från den.
Så om man ger mycket på en gång i början och katten inte verkar tåla det betyder det inte att den inte tål blötmat punkt, utan att den inte tål stora mängder just då för att den helt enkelt inte fått vänja sig.
Allra minst en månad bör det ta från enbart torrfoder till enbart blömat, men helst två, och vissa katter kan behöva ännu längre tid på sig. Och skulle man råka gå lite fortare fram än katten klarar av märker man förhoppningsvis det innan magen har kraschat helt, och då är det bara att backa ett par steg och fortsätta lite längsammare när magen har stabiliserat sig.
Vill man fortfarande ge en del torrofder gör man likadant, man bara stannar någonstans där man tycker att det är lagom.
RC Indoor är för övrigt ett rätt dåligt torrfoder, liksom Mjaus torrofder. Kortfattat ska man aldrig köpa torrofder från mataffären, och man ska vara väldigt selektiv med dem från djuraffären. Faktum är att de största märkena kan snåla in på råvarorna och ändå få kunder genom massiv marknadsföring, och jag pratar inte enbart klassisk reklam utan även att bjuda veterinärer och djursjukskötare på kurser i katters näringslära, kurser som lär ut en väldigt vinklad version av den.
#6 smart! :D #7 Det blir krångligt, det luktar och jag har hundar som nog lätt smaskat i sig kattens mat om det var blötmat. Tprrfoder är lätt att ha med sig och hon är van vid att maten står framme hela tiden. Men tack för tipset!
Om du vill ge torrfoder, så ge något utan spannmål och med högt köttinnehåll (som tex Applaws). Tänk på att fasa över katten försiktigt på nytt foder. Och så skulle jag bara vilja uppmärksamma dig på att katter kan vara allergiska mot fisk och skaldjur.
Lycka till! 
#9 Tack, ska kika på Applaws! Joo jag har hört att dom kan vara allergiska mot det och mjölk men hon har inte reagerat på någon fisk/skaldjur än sålänge. Hon har fått smakportioner av blötmat med både skaldjur och diverese fisk.

Det bästa torrfodret jag hittat i vanlig livsmedelsaffär är Mjaus kattungefoder Föräldrafritt (ja, man kan ge "kattungemat" till vuxna katter). Däremed inte sagt att det är ett bra torrfoder däremot, bara det minst onda alternativet ur det utbudet som finns representerat där.
De bästa torrfoder jag känner till är Carnia Lynx, Wild Cat Etosha, Porta 21 Sensible och Applaws kitten och chicken. Motivering; de är fria från spannmål och fisk. Och mig veterligen även de enda som är det.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
#11 Det spelar ingen roll om det går att köpa i livsmedels affär eller djuraffär, min hunds mat köper jag ju i djuraffär.
Kunde inte hitta någon återförsäljare till Applaws i Göteborgsområdet tyvärr.. men skall kolla upp de andra fodersorterna du tipsade om!

Okej, ja det kan ju vara bra att veta ändå om inte annat
Nu är det nog dessvärre som så att jag tror inte något av de torrfoder jag listat går att köpa i butik, utan måste beställas online.
Det bästa torrfodret jag vet som man kan köpa i djuraffär till katt är Four Friends Kitten. Four Friends är däremot inget enligt mig egentligen bra torrfoder, då det innehåller (om än inte mycket) spannmål.
Fäller in länkar på vart man kan hitta de respektiva torrfodren jag listat online;
Applaws kitten & chicken, Carnia Lynx, Porta 21 Sensible, Wild cat Etosha
#13 Applaws är billigare på zooplus.com än på zooplus.se
På zooplus.se som du länkade till kostar Ekonomipack 3 x 2 kg 519 kr och på zooplus.com kostar det 46,90 Euro, vilket idag blir 391,43 kr 
Vill helst inte beställa på nätet =/ varför finns inga "bra" torrfoder i butiker för?
Först blev jag så glad för Porta 21 då de har bra pris också. Men det verkar vara sämre för kattungar. Det är maler korn, havre o bönor:(

Det är de alternativen som finns i torrfoderväg, tyvärr.
Vaför man inte kan det är en bra fråga.
Alla foder jag listat kan man ge till kattungar, det är näringsvärdet som avgör om det går eller inte, inte huruvida det står "kitten" på påsen eller ej.