Katter iFokus

Katter

Etikettandra-djur
Läst 3040 ggr
Heidi
0

Kotte + katt

Idag ringde Kotteuppfödaren (Afrikansk Pygméigelkott) och sa att han hade två kullar nu så jag bokade en liten kottetjej Glad Jag har ju även katter så det jag undrar om det finns fler här som har katt och kotte? Hur fungerar det hos er? Har de blivit kompisar eller lever de bara sida vid sida.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

UlrikaD
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett gäng med katter och tre kottar. De två sista bebis-kottarna har väl tyckt att det varit lite jobbigt när tre (eller fler:) katter har lekt tafatt och skuttat över deras huvuden, men den äldre bryr sig inte alls.

De har inga problem med att äta från samma tallrik heller så här funkar det bra.

Men såklart ska båda djurslagen få vänja sig vid varandra. En katt kan ju vara väldigt nyfiken och putta på kotten med tassen och det uppskattas ju inte särskilt mycket.

Mina gjorde så några gånger och sen tröttnade de och då slutade kotten rulla ihop sig och så var det bra med det:)

Min förra kotte som jag hade ensam sov ofta i samma fleece-filt som en av mina katter. Men dessa kottarna har ju varandra så de sover i en hög tillsammans istället:)

Heidi
0

Kan tänka mig att det kan vara lite otäckt när en gäng busiga katter hoppar över som liten kotte, men antar de vänjer sig tillslut Glad

Skönt att de ändå är så bra vänner att de kan äta tillsammans.

Självklart kommer min kotte och katterna få vänja sig vid varandra under uppsikt Glad

Jag tror mina katter också kommer tröttna på att peta för det gör nog ganska ont och bli stucken av taggarna.

Mysigt att förra kotten sov med katten. Trodde inte kottar var så sällskapliga med varandra som dina sötisar ser ut att vara. Man får ju alltid höra att de är ensamdjur men klarar andra kottar om de har tillräckligt med utrymme men dina ser ju ut att mysa tillsammans Kyss

UlrikaD
0

Jag trodde också att kottar var väldigt ensamlevande måste jag erkänna. Så när jag hade min förra kille så hade jag bara honom.

Men den här gången så passade jag flera stycken åt en uppfödare under några månaders tid. Och vi kom överens om att jag skulle få behålla en kille här hos mig. Tänkte inte att det skulle vara några problem men han blev riktigt deppig, ville bara sova. Tänkte då faktiskt lämna tillbaka honom till hans förra ägare så han fick vara med de andra igen. Men då hittade jag två bebisar som behövde nya hem och jag fick tillbaka den andra vaket nyfikna kotte.

De har inte lämnat varandras sida på flera månader nu. Bästisar helt enkelt:)

Om du vill kika på andra djur kottar faktiskt kan komma överens med så kika in på denna tråden. För två år sedan när jag hade illervalpar samtidigt:)

http://igelkott.ifokus.se/discussions/4d713c2eb9cb46221d053030-kotte-pa-fest

Heidi
0

Ja det är ju det man fått höra hela tiden. Har läst på under flera år om dessa sötnosar och skall nu äntligen skaffa min första kotte och vill ju göra rätt. Frågan är om jag borde skaffa två på en gång. Eller om hon kommer vara glad ändå även att hon är själv. Hade nog tänkt skaffa en till lite längre fram, har fått kontakt med en uppfödare i England som hade så himla fina färger på sina. Har du hört om det är vanligare att hankottar vill ha sällskap än honkottar? Eller ingen skillnad. Jag läste/hörde nånstans att hanar inte alls gick ihop men det ser man ju på ditt foto att det gör de visst det Kyss

Härliga bilder i den andra tråden också Glad

UlrikaD
0

Jag vågar inte säga riktigt, har bara haft hanar. Har hört att en del honor kan vara lite grinigare. Men det kanske bara är individer, jag vet inte.
Fast om du nu har kontakt med en uppfödare så bör ju den veta det. Men de flesta köper ju bara en.

Jag hade också bara haft en den här gången om jag inte hade märkt hur min kille bara totaldeppade ihop när de andra flyttade. Det gick liksom inte att missa.

Ja, visst var de söta tillsammans. Jag hittade ofta min kotta liggandes med både katt och iller. Så han kanske var sällskapssjuk helt enkelt:)

Heidi
0

Har inte disskuterat det med uppfödaren eftersom jag hela tiden hört att de är ensamlevande. Uppfödaren i England däremot har de i burar en och en eftersom där är det lagligt vad jag förstått.

Men skönt att du förstod att det var ensamheten han deppade över, skönt att det löste sig så fint Glad

Låter som en jättego kotte Kyss Min lille kottetjej kommer ha fyra katter att umgås med. Tror faktiskt min huskatt kommer bli kompis med kotten om hon vill. Han är en sån där väldigt social katt som blir polare med alla, både människor och djur.