Är kattlucka en lösning?
Har en kastrerad unghane och två kastrerade "tanter" som vi, nu när vi flyttat till idyllen på landet, vill ska få möjlighet att gå ut. Då under dagtid då vi själva är hemma.
Ungkatten har vi redan vant vid att vara ute men en kväll häromdagen så blev han biten i svansen av en annan okastrerad hankatt.
Man skulle ju kunna tro att det bara är att kontakta ägarna till denna katt och be dem kastrera men efter att ha pratat med grannarna i området verkar det vara fler "bråkstakar" i området som kommer från bondgårdar och är halvt förvildade.
Vi kommer inte ha någon möjlighet att övertala dessa bönder att kastrera sina katter, de ser katterna som brukskatter och har tyvärr de gamla värderingarna och skrönorna om kattens självständighet :(
Skulle man kunna lösa detta med en magnetisk kattlucka för våra katter?
Då har de ju en tillflykt om de skulle vandra förbi en främmande katt nån gång.
Vi skulle i så fall låsa kattluckan på nätterna och ha katterna inne då.
Många har föreslagit kattgård men vi får inte bygga för hyresvärdarna.
Vår ungkatt är extremt full med energi, spelar ingen roll hur mycket man aktiverar honom, får han inte ta sin springtur på fältet springer han som en ylande dåre i huset och anfaller våra andra katter. :(
Vad tror ni, är kattlucka en lösning? Vad ska vi göra annars!?
var köper man kattlucka?

Jag skulle bygga en kattgård till katterna.En kattlucka lär inte lösa problemet med skador på era katter.Era katter kommer ju som inkrätrare på de andraskatternas revir.
Stolt ägare till tre La permer
Vi får inte bygga rastgård :(

Då skulle jag ta ut katterna i sele.Aldrig att jag skulle släppa ut mina katter och riskera att de fick stryk eller ännu värre blir bortjagade.
Stolt ägare till tre La permer
En fara med kattlucka är att dina katter känner sig otrygga, eftersom de kan uppleva att de inte längre kontrollerar sitt revir. Det i sin tur kan leda till problembeteende.
Hur menar du att de inte kan kontrollera sitt revir?
Vi tänkte låta dem använda kattluckan när vi är hemma under dagtid, vi har aldrig sett några främmande katter på dagen, jag tror att de är så pass skygga att om de ser att vi är hemma så håller de sig undan.
En del katter känner sig oroliga över att främmande katter kan lätt ta sig in. De begriper ju inte att bara de kommer in om det är den typen av lucka, eller att den bara är öppen på dagtid, utan kan uppleva det som att det är helt öppet utåt.
#4 är det verkligen sant? (inte menat som påhopp eller elakt, blev bara så förvånad..) För då kan ju även ett öppet fönster vara hemskt för en katt.. Och var kan då katten tycka med sele på? Är inte det ännu läskigare att inte kunna springa iväg.. Hur vet man vad katten tänker? Jag hade gärna velat läsa om detta..
Det står en del om kattpsykologi i en bok som heter "Din katts hemligheter" av Vicky Halls. Sen får man förstås välja hur mycket man vill ta till sig - men det är lätt att vi översätter *våra* tankar och resonemang på katterna, och deras hjärnor fungerar helt annorlunda. Författaren till boken hade i alla fall stött på flera katter som blivit oroliga och börjat kissa inne sen matte och husse satt in kattlucka - mycket förvirrande för människorna, men normalt beteende för katten. :)
Jag ska kolla om den boken på vårt bibliotek =)
Hm, jag har oxå läst den boken för länge sen, ska ta en till titt i den.
Men jag har aldrig hört om detta på nåt annat håll, chansen kanske finns att de blir otrygga men chansen att det löser sig kanske är lika stor? Jag har ingenting emot att lägga ut ett par tusenlappar på en kattlucka för den chansen, skulle det inte fungera, ja då får jag ta bort luckan och komma på nån annan lösning…… suck….
KÖP EN LUCKA! Finns för ett par hundralappar på JULA, ngt dyrare hos zoo-butikerna. Slagsmål och revirsättning är en naturlig del av ett kattliv.
Vi har lucka och det fungerar UTMÄRKT för våra tre katter. Det är endast hanen som ryter i och inte släpper intill grannkatterna (honorna ligger sida vid sida på gården och myser i solen).
Främmande katter kommer inte in genom luckan om du bestämt schasas bort dem vid första försöket - blomspruta och lite rop och klappa händerna gör susen. Så har vi gjort i alla år, funkar perfekt.
Jag anser att en katt måste få vara en katt. Gå omkring med sele kan man göra med en ömtålig avelskatt.
Bor man på landet så ska de såklart få njuta av det. Och de är väl både försäkrade och vaccinerade, eller…
Tänk så kul när de kommer hem med första råttan genom luckan! Oj vad de får kämpa och så stolta de är över att få vara just KATT i det fria.
Lycka till.
Tråden är från 2009.

Med ditt resonemang så undrar jag varför i hela världen inte hundarna får vara hundar och springa omkring vind för våg medan vi är på jobbet? Kan du svara på varför hundägare har sina hundar, inne, hos dagmatte, eller i hundgård och inte fritt springande?
Och varför sätter vi staket runt hästarna som ju naturligt har rätt till att springa över de öppna vidderna???
Urbota dumt och okunnigt resonemang!
Speciellt om man betänker att vår tamkatt är ett ökendjur och just öken är en rätt stor bristvara i sverige!
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
Jag vet att tråden är från 2009, men kan inte låta bli att svara på #10s inlägg som nyligen kom.
Om man vill att sin katt skall få ett väldigt kort liv så kan man ju gärna släppa ut den vind för våg. Var och en bestämmer ju själv hur högt man värderar sin katts liv.
Sen är jag väldigt nyfiken på vad du menar med "ömtåliga avelskatter"? Är katter som en gång i livet fått en kull generellt mer ömtåliga än en katt som aldrig fått någon kull? Jag hoppas du är medveten om att det nog är mest huskatter detta gäller, huskattsaveln är ju betydligt mer utbredd än raskattsaveln.
Du menar alltså att det bara är katter som fått kullar som man skall vara rädd om, andra katter är det inte så noga med? Då vore det synd om min lilla raggis här hemma som aldrig har fått någon kull.
#11 Hur skulle det se ut som folk släppte ut sina hundar fritt spring för språng, så de hamnade i slagsmål och blev skadade, som jag kan påpeka är OCKSÅ en naturlig del utav ett s.k 'hundliv' (titta på vargar och hundar i det vilda, hundar på Irland och i Ryssland, etc.!)? Det skulle ju bli liv och ägaren anklagad för djurplågeri/hundkamp. Är katter verkligen värda så lite även idag? Ut bara sådär och om den blir biten och kanske t.om dödligt sjuk p.ga en smitta via bett så är det bara slit-och-släng och skaffa en ny gratis katt?
Och en katt som får en kull blir inte mer vek, nej, så där har du fel om "avelskatter". Var det så, så skulle ju ingen katt i det vilda överleva.
Jag tolkade avelskatter=raskatter. Kanske inte vad #11 avsåg, vad vet jag, men det verkar så. Men det är i alla fall helt fel.
"Slagsmål och revirsättning är en naturlig del av ett kattliv" säger pv60 i #11
Slagsmål är väl ändå inget man vill utsätta sina katter för? Är det ok att de kommer hem med skador? Tycker man det har man inte kattens bästa för sina ögon.
Vi tycker alla olika…. Med avelskatter menas de som man avlar på och inte ska gå fritt för att riskera en tjuvparning. ALLA andra katter är NATURLIGTVIS kastrerade. Många kanske tycker att min inställning är rå och okänslig, och det får man tycka. Jag tycker ju vad jag vill om folk som har sina katter på annat vis. Om man som jag haft mycket kontakt med en aktiv bondgår under åren, så blir det naturligt med en annan inställning över djurs "liv och död". Mycket har hänt genom åren när det gäller djurhållning. Kan bara nämna kastrering av kultingar. FÖRR var det inte nåt märkvärdigt alls. Idag är det djurplågeri av högsta rang
Jag vill i alla fall inbilla mig att våra tre (slit och släng) katter, med lucka, boendes på landet, är glada och lyckliga. I alla fall när de kommer in med råttorna! Det har blivit en vardagsrutin att gå en sväng med sopkvasten på morgonen och samla ihop liken
.
#17 Tänk om det vore så endå… att alla andra katter naturligtvis är kastrerade. Men tyvärr är det inte så. Det finns ju gått om tölpar som struntar i att kastrera sina katter, dels pga snålhet, eller för att dom vill ha en kull ungar men vill ge honan ''rättighet'' till att välja hane. (eller snarare bli våldförd på…)
Ja och att man tycker att kastrering av kultingar är djurplågeri, är väl för att dom kastreras utan bedövning?
Dina katter, liksom andras utekatter, är säkert glada och lyckliga tills den hemska dagen kommer då dom råkar ut för något hemskt.
När den dagen kommer, vad gör man då? Rycker på axlarna, bölar och anklagar andra för att ha orsakat ens misse lidande, och kanske till och med död?
#18: Livet ska levas fullt ut HELA tiden det varar.
Gäller både djur och människor
.
Trots att det finns både björn, varg och lo inom 1 km hos oss, så anser jag att en katt i sin naturliga miljö - med jakt och uteliv - är bra mycket lyckligare än en innekatt som bara sitter av tiden medans husse/matte jobbar.
#19 Ja, sant, men det betyder inte att man bör utsätta sig själv, eller andra för onödiga risker.
Och ärligt talat, Sverige är inte en naturlig miljö för katter, med tanke på varifrån katter naturligen kommer ifrån 
Och hur vet du att en utekatt är lyckligare än en innekatt? Bara för att katten är innekatt så betyder inte det automatiskt att den lever ett tråkigt liv, möjligtvis om den inte har en kattkompis den kan roa sig med.
#19 Kan bara referera till de innekatter jag känner till förstås. Ensamma för det mesta, dag ut och dag in.

#21, ja det är tråkigt när folk skaffar katt utan att förstå deras behov.
Tyvärr är det rätt vanligt åt andra hållet också, att man skaffar en katt som sen inte får vistas inne så mycket den vill för det är lättare att ha den ute medan man är på jobbet så man slipper ha kattlåda, eller för att man helt enkelt tycker att en katt ska vara ute och fånga möss och råttor.
Den kategorin som har innekatter som sitter ensamma hela dagarna, speciellt om de inte har en stimulerande miljö inomhus, hade ofta varit lika dåliga utekattägare. Och tvärtom då, de som låter katten vara ute större delen av dygnet för att det är lättast så tror ofta att även en innekatt ska klara av att stimulera sig själv.
Marsvin, hamstrar, kaniner och hundar då, de vill väl också "leva naturligt" och springa fritt ute? Jag antar att du skulle släppa även dessa djur fritt eftersom du skrev att det gällde "djur och människor".
Hästar skulle säkert också tycka det var underbart och naturligt att galoppera fritt ute i parker och bostadsområden.
#23. I och för sig, kanske det?? Nej, de är nog alldeles för beroende av oss för att överleva. Hästar, ja de är vilda på sina ställen. Har det säkert jättebra. De djur som vant sig vi att ha en ägare som pysslar om dem - det är nog bäst att vi fortsätter att göra det 
#24 det gäller ju katter också :)
#25 Absolut. De katterna vi har är tamkatter och är beroende utav människans omsorg och ompyssling. Alltså INTE vilda djur eller 'halvvilda' djur. Förvildade katter har det sällan bra om de inte bor i TNR-koloniområden dvs, bara att läsa om vilka konditioner de är i då de har fångats in, och obduktioner utav förvildade katter bevisar detta.
Dessutom är ju inte skog och storstad naturliga miljöer för en katt. Absolut inte! Våra katter kommer ju ifrån Nordafrika och Mellanöstern där de lever och bor i öknar och halvöknar med få naturliga fiender och lever ensamt i ett revir. Som att säga en tamstruts eller en tamalpaca bör få släppas ut i sin "naturliga miljö"… mitt i Sveriges skogar. Hum?
Sen ang. de andra djuren.
Hamster, ett väldigt självständigt djur och har varit ett tamdjur i knappt 100 år, och kaniner osv. som man inte har haft länge som tamdjur, är visst mer beroende utav människan… men inte katten som har varit tamdjur nästan lika länge som hunden? Hänger tyvärr inte riktigt med logiken där. Bara för att ett djur inte lyder lätt som de flesta hundraser betyder inte att de är mer vilda och klarar sig bättre för det. Hundraser som pariah-hundar och urhundar såsom basenjin och koreanska jin do hunden är absolut inga lydnadshundar och gör som de vill och kräver mycket, är de "halvvilda" och klarar sig bättre och bör därför få springa fritt i sin naturliga miljö (ja, Sverige är en naturlig miljö för hunden, ättling till vargen)? Nej, logiken är lite bristande.