Vänta med veterinär?
Nu på kvällen är plötsligt min katt kraftigt halt, vet att han var okej igår, har inte direkt sett honom gå innan idag då jag jobbat så vet ej hur han var tidigare idag. Men nu är han ordentligt halt.
Jag har provat känna, klämma och böja på benet för att hitta om han ont någonstans men han ligger bara och spinner :S
Hur länge vågar jag avvakta med veterinär och se om han blir bättre ifall det är en sträkning eller liknanade?
Försökte ringa till joruveterinär som har akut öppet för att fråga den frågan men dem hade många samtal i kö så jag skulle prova igen senare se en röst….
Kan ju vara något som har fastnat i tassen, som han trampat på? Är han utekatt? :)
#1 innekatt, kollat mellan trampdynorna men ser inget, ska prova kolla med ficklampa
Du kan avvakta till i morgon. Oftast är det inget allvarligt och han börjar stödja på det i morgon.
Lär väl få kritik för detta svar, men så länge han verkar pigg i övrigt och inte verkar ha brutit något hade jag nog väntat till imorgon.. Fast självklart är det bara du som kattens ägare som kan känna hur du själv vill göra.
Om du får klämma och känna på hela benet utan att han skriker är det osannolikt att det är brutet. Kan han stödja på det överhuvudtaget? Om han kan det så är det mycket möjligt att det handlar om en vrickning eller sträckning. Avvakta 1-2 dagar och se hur det utvecklas. Om han mår bra i övrigt och äter/dricker behöver du inte åka in akut.
Jo tänkte mest om man tex kan avvakta till onsdag så bokar jag nu en tid på onsdag så jag har en och bokar av om han blir bättre.
#3 hoppas det :(
#4 jo men det e så jag känner, han har inte ont, han mår bra för övrigt, det enda är att han är halt. Så får väl se hur han är imorgon…
#5 han haltar kraftigt = stödjer på benet och lyfter jag det andra frambenet står han på det skadade benet.
#6 Det låter bra, Du kan lugnt avvakta och boka en tid till onsdag.
Tycker också att du kan avvakta ett par dagar och se hur det utvecklas.
Avvakta, säkert bara en stukning.
Svullen/varm? Kanske blivit stucken av geting/bränd av humla på trampdynan? I så fall borde det gå över. Det verkar ju inte vara något superallvarligt. Tycker att det verkar okej att avvakta med en veterinär så länge han äter/dricker och inte verkar allmänt slö.
Hur har det gått? Slutat halta? Om inte ring veterinär och boka en tid så snart det går!
I morse var det ingen direkt förändring men efter lunch så tyckte jag han var sämre och inte riktigt ville gå. Blev en tur till akut veterinären där dem tykte sig kännan nåt konstigt vid tassen/tån, och tog röntgen, han hade en fraktur, helt av, men låg ganska okej, en annan ortoped ska kolla på bilderna imorgon och bedömma om det räcker med att bara gipsa eller om dem bör operera och lägga benen rätt.
Så nu är han hemma igen med gips och stödjer bra på gipset :)
Hoppas han slipper operation och att det bara räcker med att lägga benet rätt. Stackars liten.
#13 för att lägga dem rätt måste dem operera, det ligger ganska bra nu, lite tveksamt så fler ska kolla på bilderna imorgon och avgöra då om det räcker med gipset han har eller om dem måste operera honom.
Dock knäppt, han reagera knappt när veterinären klämde på frakturen, tyckte han borde haft jätte ont men han reagerade svagt och mer som om det var jobbigt än att det gjorde ont :S
Menade naturligtvis att jag hoppas att det ska räcka med gipset och inte lägga benen rätt 
#15 hoppas jag med, får se vad domen blir imorgon :)
Nej men oj. Det var ju inte så kul. Hoppas han blir bra snart.
Usch då, låtar inte alls roligt… Hoppas verkligen att han blir bra och att han slipper operation.
Lycka till!
Uppdatering!
Behövdes ingen operation :D
Dock blir det gips i ca 2 månader framåt, möjligen mer, vilket gör det praktiska hemma riktigt jobbigt :(
Måste hålla isär hund och katt så inte hunden slickar eller liknanade på gipset, måste dela av lgh så att katten inte kommer in i rum där han kan hoppa upp på saker, fördela min tid mellan hund och katt (normalt brukar dem välja att komma till mig när dem har lust men blir svårt nu när jag måste hålla dem åtskilda)
Tänkte först dela av med kompost galler så dem är "med" även fast dem inte är hos mig, men min "dumma" katt lärde sig hur man välter dem/drar dem åt sidan :(
Suck kommer bli en jobbig tid här framöver, och går på semester snart så då blir det full fart i livet, så ja då blir det att anpassa sig och planera, vad gör man inte för sina älsklingar? ^^,
På tisdag e det gips byte, troligen inga ny rtg bilder då, hoppas allt ser bra ut under gipset :)
**Banting
**Vägde honom hos veterinären, 6,1 kg!!! :O
Tror ni jag kan ge bantningsfoder som man köper hos veterinären? för nu kommer han ju inte röra på sig så mycket heller, så då kommer han ju bara bli tjockare :/
Rekommenderar inget bantningsfoder. Är det så att katten tycker om blötmat så ge den det.
Oj låter som ett heltidsjobb men skönt att det inte behövs operation i alla fall :)
#21 provat banta med blötmat då han var lite tjock när jag fick honom, gick inte, inget hände med vikten + att det vart svårt att se till att han hade mat större delen av dygnet då han han inte åt när det vart torrt = 17 timmer/dygn hade han inte mat, INTE bra (9 timmar jobba, 8 timmar sova)
#22 ja verkligen skönt att inte behöva operera :D
Jag är sååå nojig när mina djur ska sövas osv ^^

#20 jag hade gett honom bantningsfoder ger det till mina två överviktiga katter här o de går sakta men säkert ner. O nu kommer ju inte din kisse röra sig så mycket så risken finns att han går upp mycket.
#23 Vi är ju 4 personer här hemma men…
Vår katt får mat när han vill ha. Han får komma och tigga hos oss så får han nog med mat så att han äter upp det på en gång (ca 1 överfull sked) och sedan får han klara sig tills han är hungrig igen :)
Den katten äter ca 10ggr/dag, och katter är ju "småätare" som äter lite och ofta ;) Han är i fint skick och vi har aldrig haft problem med övervikt :)
#24 tänkte mest om det kan påverka läkningen?
#25 jo mina tidigare katter som alla vart utekatter har jag aldrig haft viktproblem hos, dock är detta min första innekatt och vips har vi ett problem ;)
Försökt aktivera honom men han e för slö, har liksom ingen lust :P
#26 Haha, ja då har man lite problem :/ Har du provat att gå ut med honom i koppel? Det kanske han tycker är roligt :)
#27 fick problem med förra katten efter koppel promenader, ville bara ut, blev en riktig plåga, så nej
#28 Aha, nja, då kanske det inte är så kul :/
Om du spänner upp en duschdraperistång i dörrkarmen och sätter fast kompostgallret med buntband i detta och krokar lär han inte få upp det. Vet nu inte hur du satte fast det innan så han kunde putta upp/dra bort. Sitter det fast ordentligt ska dem inte kunna få bort det.
Återigen vad gäller foderfrågor så är det inte torrfoder eller lightfoder katter går ner av. Fortfarande är det mjukmat. Men du har ju inställningen att du måste ge kissen mat flera gånger om dagen vilket du inte kan. Och lägga fram fryst mjukmat som tinar och han då äter vill du ju inte heller. Så då återstår bara att fylla honom med fibrer och kolhydrater som inte riktigt bidrar till viktminsning. För det är vad torrfodret innehåller. 
Jag tror inte en överviktig katt ska ha tillgång till mat större delen av dygnet särskilt om han inte är aktiv. Ge honom mat morgon och kväll endast eller att du delar upp en lagom dagsranson och ger den oftare.
Det spelar ingen roll viktmässigt om du ger blötmat eller torrfoder/bantningsfoder om du tillför färre kalorier per dygn än vad han gör av med. Då kommer han att gå ner oavsett.
Däremot är det nyttigare för hans kropp och hälsa att få blötmat eller åtminstone ett köttbaserat torrfoder utan spannmål.
Var är alla blötmatsförespråkare? Blötmat innehåller mer kött än torrfoder som innehåller kolhydrater som katter inte behöver.
#31 Hur tänker du där? Klart det gör skillnad om den får blöt kontra torrt. Katter blir mättare av blötmaten och slipper massa tomma kalorier. Vilket inte gynnar dem över huvud taget. Varför ge dem socker? Går du ner om du äter light produkter? Nej, du kommer bara äta mer av det för att kompensera mängden socker/fett du inte får i dig och som kropper vill ha för den är van vid det. Lika är det för katter. Så varför ge dem mer socker istället för proteiner och fett vilket dem ska äta? Förstår inte riktigt logiken. 
#33 Rent krasst för själva viktökningen spelar det ingen roll varifrån kalorierna kommer. Man kan gå både upp och ner i vikt med både blötmat och torrfoder. Liksom människor med lightprodukter. Det handlar om det totala antalet kalorier.
Men katten mår bättre av blötmaten vilket jag också skriver. Du verkar ha missat hela min poäng.
Jag gick medvetet inte in i diskussionen blötmat kontra torrfoder utan ville bara visa att katten kan gå ner med även blötmat vilket TS avfärdade efter att ha provat (inlägg 23).
Jag själv ger inte torrfoder till mina katter alls så mig behöver du inte övertyga.
Någon som vet om det är farligt att banta en katt samtidigt som frakturen läker?
#34 Banta med socker eller utan? Har inget mer att tillägga i denna diskussion 
#36 Jag har inte någonstans förespråkat att banta med socker. Du drar helt egna slutsatser
#30 tack för tipset. Jag killade fast det bakom en byrå/bänk, men då sköt han in den bakom bänken :P
En katt SKA äta fler gånger/dag, det är ingen inställning utan tillhör katten natur och matstmältningsystem. Dem är inte som hundar där det räcker med mat 2 ggr/dag.
Och det fodret jag tänker köra har fått katter att gå ner i vikt, kan ju även skriva här sen hur det gick så får du yttligare "bevis" på att dem går ner i vikt ;)
#31 katter äter lite och ofta, det tillhör deras natur och matsmältnings system. Det har inte med vikt att göra utan med hälsan, han ska bantas men det får ju inte peverka hans hälsa. Problemet med blötfoder är just att kunna ge det regelbundet.
Min slutsats till varför jag inte ger blötmat!
Katter är små ätare, dem äter ofta och lite, även deras mag/tarm kanal är anpassat för detta, därför tycker jag inte det är okej att min katt är helt utan mat 8 + 9 timmar VARJE dag. Och vill inte heller ge mina djur fryst mat :S
Hade jag studerat hemma/vart arbetslös/jobbat hemifrån hade jag inte haft nå problem att ge blötmat för då hade jag kunnat gett det ofta. Men tyvärr är det inte så.
#37 Light torrfoder består av största andel socker. Så jo, du förespråkar bantning med socker!
#39 nej hon sa dock att man kan gå upp och ner i vikt både med light foder och utan light foder, det är inte vilket foder som avgör viktens upp eller nergång utan innehållet och hur mycket foder katten får.
# 38 Jag vet att du har den synen. Och inget någon säger gör att du ändrar ditt synsätt. Därför måste jag fråga dig, varför ställer du frågor om hur du ska göra med maten när inget är rätt eller duger om det inte är som du vill ha det? Banta din katt med light torrfoder om du tror på att de är bra o göra det med socker och utfyllnad!
Jag är nyfiken var det finns info om att katter är småätare?
Mina har fri tillgång men även då äter de kanske två, max tre, mål om dagen vid oftast fasta tider.
#39 Du läser ju inläggen som fan läser bibeln 
Jag säger att man kan gå ner på både torrfoder och blötmat. För det är fakta!
Men jag förespråkar inte bantning med torrfoder då jag även skriver att blötmat är bättre för katten.
Så jag tycker ju för sjutton samma sak som du, att katter inte bör äta torrfoder utan blötmat, men jag kan också vara realistisk och objektiv och inser att alla inte vill ge blötmat. Därför är det bra om de får veta att oavsett vad man ger för mat så kan katten gå ner i vikt om det totala antalet kalorier som kommer in är lägre än vad katten gör av med.
Så att få det till att jag förespråkar bantning med socker har du helt missförstått vad jag skriver.
# 40 bra att någon verkar förstå poängen med mitt inlägg.
Sen tycker jag att diskussionen vad katten bör äta generellt är en intressant diskussion men inte riktigt det som jag svarade på.
#41 då mag/tarm kanalen är anpassad för det och riskerar att ta skada om man inte utfodrar sin katt rätt så är det inte ett synsätt utan ren fakta.
Och fodret jag vill ge är inte light foder. Vart har du fått det ifrån?
"Tror ni jag kan ge bantningsfoder som man köper hos veterinären?" var INTE menat som en foder fråga utan snarare om det fodret funkar att ge när frakturen läker: Är det farligt att banta honom när frakturen läker?
Jag fråga INTE vilket foder ni tycker jag ska ge eller HUR jag ska banta honom!
#42 hur vet du det? sitter du vid matskålen 24/7 ;)
Jag ser sällan mina katter äta, när jag ger maten äter dem lite och lämnar resten och gå säkert ditt 1-2 ggr/utfodring, dock ser jag nästan aldrig dem där 1-2 ggr ;)
Sök själv, nästan överallt där det handlar om foder och magtarmkanalen står det att dem är små ätare, finns även forskning om kattens magtarm kanal där det står det. Och studera dem i det vilda, en katt tar en mus här, en fågel där, sen en mus igen.
Inte som en hund (varg) som fäller en hjort och sen äter tills dem inte orkar mer och sen är dem klara för dan.
#44 om jag fick välja skulle mina katter få torrfoder som består av 95%kött och 5% nåt som håller ihop det och gör att det håller lika länge som torrfoder, när det fodret finns kommer jag byta direkt ;)
#42 Ja det verkar inte bättre än så.
Och för det ber jag om ursäkt.
Dock håller jag inte med dig om att dem går ner på lightfoder.
#46 (Tror att du menade mig fast du syftade på #42)
Jag godtar det och vi får väl acceptera att vi tycker olika i själva sakfrågan
#45 Vad tror du bantningsfoder hos veterinären är? Lightfoder i lyxförpackning är vad det är!
Missuppfattade din fråga i så fall och ber även dig om ursäkt!
#48 nej, bantningsfoder är för att gå ner i vikt, lighfoder är för att hålla vikten på katter som lätt går upp, de tär en stor skillnad, man ska inte banta en fet katt på lightfoder och dem ska inte äta bantningfoder livet ut.
#49 Har du läst innehållsförteckningen på bantingsfoder och lightfoder?
Klistrar in så kan du själv läsa och se att det inte skiljer mycket. Liten skillnad i protein och fett, det som är det katterna ska äta. Men mycket fibrer är det i alla fall.
Så vad får dig att tro att det är någon skillnad? Förutom att den ena säljs hos veterinären och det andra på djuraffär?
Analystabell MängdProtein (%) 34,0Fett (%) 10,0Stärkelse (%) 21,7Råfiber (%) 8,2Vattenhalt (%) 8,0Kostfiber (%) 18,2Omega 6 (%) 2,4Omega 3 (%) 0,37Energi (ATWATER) (kcal/kg) 3.150,0Energi (uppmätt) (kcal/kg) 3.275,0EPA/DHA (%) 0,14Mineral (%) 8,1Kolhydrat (%) 31,7Omsättbar energi (uppmätt) (kcal/kg) 3.275,0
Analystabell MängdProtein (%) 37,0Fett (%) 12,0Aska (%) 8,0Stärkelse (%) 23,0Växttråd (%) 6,1Vattenhalt (%) 5,5Kostfiber (%) 14,5Linolsyra (%) 2,73Arakidonsyra (%) 0,07Omega 6 (%) 2,88Omega 3 (%) 0,51EPA/DHA (%) 0,23Kvävefria extraktivämnen (NFE) (%) 31,4Omsättbar energi (kalkylerad enligt NRC85) (kcal/kg) 3.414,0
#50 ja och dem skiljer sig åt, iaf dem jag väljer emellan, jag stod hos veternären och läste innehålls förteckningen på båda light och bantning på olika märken.
#45 Ja du borde kunna ge bantningsfodret som man kan köpa hos veterinärerna även under tiden katten läker. Om du har frågor om det skulle jag ta det med din veterinär som tittat på katten.
Jag skulle (naiv som jag är) vilja tro att man kan lita på att det som säljs hos veterinärer faktiskt fungerar till det det är tänkt.. Så ja, jag skulle kunna ge mina katter den maten..
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#52 ska ditt imorgon för gipsbyte så får fråga då :)
#51 Ok, men skulle du då kunna posta vilka foder du kollat på? Vore intressant och se vilka skillnader det är i så fall!
#47 Skrev fel nummer så det stämmer!
#51 Hade du något namn på fodrena du jämförde med? Skulle vara intressant och se vad skillnaden i så fall är!
#56 jag använder mig av hills och RC när det kommer till banting och sjukdomar hos mina djur :)
RC Satiety Support Weight Management vs Light 40
Skiljer: protein, råfibrer, kostfiber, Omega 6, EPA/DHA och Omsättbar energi. Det är dem det skiljer märkbart på. Sen finns det ju vissa mindre skillnader på andra saker.
I Light finns även Aska, linolsyra och arakidonsyra som inte finns i Satiety Support.
Och är du påläst om foder vet du att allt gör skillnad, hur mycket det är av varje, tex som Råfibrer som är 14 vs 7, det är egentligen ingen stor siffra men dubbelt så mycket i det ena fodret som i det andra.

#45 Carnia Lynx är väl det fodret som har mest animaliska råvaror hittills.
#57 Aska är en mineral och inget som dem blir feta av! Så det är något som dem behöver i sitt foder. Aska finns i de flesta foder förutom dietfoder hos veterinrären vad jag kunnat läsa mig till. Då fodret jag kollade upp var Obesity RC mot Sterilised RC.
En katt ska ha mycket protein (finns i kött) och minskar du ner det för att banta den tillsätts mer fibrer för att hålla katten lite mättare än vad den är. Och katten kan inte tillgodogöra sig fibrer på det sätter. Så i mina ögon är det inte någon märkbar skillnad på veterinärbantningsfodret och light som du tror.
Sen om du kollar dem två du har kollat upp så är det veterinärfodret Weight Management (verkar inte vara torrfoder ens om man tittar på deras hemsida) som innehåller mer Råfibrer än light 40. Så det blir lite motsägelsefullt om det nu gör så stor skillnad på 14 och 7. Så vet inte vem som är mer påläst