Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2063 ggr
line84
0

Analsäckstömmning..

Jag har en katt på sex år som tömmer analsäcken ibland. Inte ofta men det händer. Det kommer inte särskilt mycket, ett stänk liksom. Mina andra katter har aldrig gjort det (vad jag vet). Han har alltid varit rädd om rumpan. Gillar inte när jag kammar honom där. Är det vanligt att katter gör det? Ska snart ta honom till veterinären för tandstensborttagning. Funderar på att be dom kolla baken på honom när han ändå är nersövd. Kan man hjälpa till med tömmningen? I duschen tex så slipper det komma i soffan (som det nyss gjorde..). Hjälpa honom tömma ordentligt? Hur gör man det i så fall?

katterna
0

Är inte så duktig på ämnet! Men förra hösten hade min katt något kletigt där bak som jag trodde var flytningar. Åkte till veterinären där det visade sig att det fyllda anal säckar som läckte och behövde tömmas. Hon fick lugnande och han tömmde dem genom att trycka ut det! Vilket gör väldigt ont på en katt sa han och därför fick hon lugnande. Vi fick ingen medicin mot det, men det fanns att få om hon fick problem med det igen! Men hon har inte haft problem med det igen!

katterna
0

Och sen om jag inte har helt fel. Så kan katter automatisk tömma dem när dem blir rädda!

line84
0

#1 Tack för ditt svar. Då är det nog inget jag ska ge mig på själv.. Får ta det med veterinären när jag ska dit.

viciouscircle
0

#2 Stämmer nog.. Min kissekatt gjorde det en gång när vi skulle ta ut henne ur fraktburen hos veterinären :( Veterinären påpekade att det antagligen var för att hon var rädd.

line84
1

Detta var inte av rädsla. Vi gosade i soffan och plötsligt sprutade han till.. :/

smilax
0

Min ena katt kan ibland lämna lite fläckar från sina analkörtlar. Ska faktiskt be veterinären kolla detta nästa gång vi går dit. Han har ändå lite strul med att gå på lådan ibland.

Men vad jag vet ska katterna normalt tömma dessa när de går på lådan. Jag har varit hos veterinären med en katt där de fick tömma analkörtlarna på honom. Detta gjordes då han ändå var sövd för en annan sak och det luktar något fruktansvärt när de gör det.

Hawknestgrove
0

Vår ena vet här ärotroligt duktig på att tömma analsäckar utan att ens söva katten. Mee hade problem när vi introducerade henne här inne, men det fixade veten på en minut! och det luktar fyyyyyy

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....